Avatar billede tuidoi Nybegynder
01. september 2010 - 22:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Javascript på en wordpress side?

Hej

Jeg prøver at få noget javascript kode sat ind i en side som laves vha. wordpress CMS.

Jeg går under "Edit Page" og vælger HTML, der indsætter jeg min javakode, men det virker ikke?

Er det fordi jeg behøver et plugin til at køre javascript kode ligesom der behøves et plugin til at køre php kode?

Til at køre php kode har jeg gjort følgende:
http://www.hongkiat.com/blog/execute-php-in-wordpress-post-page-and-widget-sidebar/

Der findes lignende plugins for javascript kode, men er det nødvendige når jeg har wordpress 3.0.1? mener at have hørt man kan indsætte javascript direkte her?

- Jeg er ikke særlig erfaren i javascript, så måske indsætter jeg det blot forkert, hvis en evt. kan give en kort beskrivelse af hvordan man plejer at gøre måske med et eksempel, så er jeg meget taknemelig.
Avatar billede public2 Nybegynder
02. september 2010 - 08:11 #1
Nu ved jeg ikke hvilken javascript kode det er du ønsker at indsætte eller hvor det er, men siden du siger "Edit Page" går jeg ud fra at det er på en side og ikke en post.

Jeg vil dog anbefale dig, hvis du har adgang til det, at åbne dine php filer op i en editor og IKKE i WordPress'. Ikke at deres er dårlig, jeg kan bare godt lide at vide at jeg har fuld og total kontrol.

Men I header.php indsætter du f.eks. din javascript reference / kode blog (e.g. <script type="text/javascript src="/js/modale.js"></script>).

Når du så skal bruge din JavaScript i enten din index.php, din single.php, din sidebar.php eller hvilken template fil du ønsker at bruge dit JavaScript i, kan du så indsætte din JavaScript funktion (e.g. <script type="text/javascript">
modalewindow(); </script>)

Men som sagt, jeg ved jo ikke helt hvad det præcis er du skal lave og hvor det skal bruges.

Og ellers har Wordpress Codex selv en udmærket guide til at bruge JavaScript, som du kan finde her:
http://codex.wordpress.org/Using_Javascript
Avatar billede tuidoi Nybegynder
02. september 2010 - 16:12 #2
Du har helt ret.
Jeg vil have det sådan, at når jeg opretter en ny side via wordpress så skal der i "content-området" være mulighed for at lave et treeview eller en inputformular vha. javascript.

evt. AJAX, men skal lige have sat mig ind i det.

Du må meget gerne skrive en lidt mere detaljeret forklaring evt. med et lille javascript eksempel, da jeg er meget ny indenfor PHP/JaveScript/Wordpress, da jeg plejer at arbejde med Java/JSP.

Problemet er at jeg ikke rigtigt er kommet ind i alle betegnelserne og filplaceringerne i wordpress endnu.
Avatar billede public2 Nybegynder
06. september 2010 - 09:51 #3
Selve Javascriptet må du nok spørge om i JavaScript foraet herinde, men hvordan du kan sætte det op er, f.eks. således.

I din header.php, mellem <head> og </head> kan du indsætte koden:

<script type="text/javascript" src="<?php bloginfo('template_url'); ?>/js/min_javascript_fil.js"></script>

Når du så skal køre dit javascript, som du vil i dit content område, så skal du så kalde javascript funktionen, som:

    <script type="text/javascript">
        $(document).ready(function() {
            $('#treeview').thistreeview({
                timeOut: 5000
            });
    </script>

Eller hvordan det nu skal se ud.

Mappestrukturen i et Wordpress theme er blot, at der i roden af din template mappe ligger en "js" mappe, i hvert fald i de fleste tilfælde.

Men ellers, hvis du skal bruge f.eks. jQuery eller andre standard AJAX biblioteker, så kan du jo linke dem direkte til den online JS fil. Det sker naturligvis også i header.php eller footer.php.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
31. oktober 2010 - 11:34 #4
public2 -> Lig et svar.
Avatar billede public2 Nybegynder
01. november 2010 - 14:06 #5
Det kommer her :-)