Avatar billede marvel Praktikant
12. september 2010 - 19:48 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Anbefaling af CPU / RAM

hejsa, jeg overvejer at opgradere min nuværende pc men er i tvivl om, hvilke dele, der bedst kan betale sig ifht forøgelse af ydelse. Jeg spiller sjældent men laver primært billedbehandling i photoshop og lign.

Nuværende konf:
MB: ASUS P5N-E SLI
CPU: Intel Core 2 duo E4500 (@2640Mhz)
RAM: 2* 2GB PC2-6400 (400MHz)Mushkin

Hvilken anden CPU og/eller anden RAM ville kunne få sat skub i maskinen igen? Pris helst omkring 2000kr i alt
12. september 2010 - 19:59 #1
Under hvilket system:
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

... hvis man endelig KAN finde en anden/hurtigere CPU til DET bundkort, så vil du kun få ganske få % forbedring.
Og RAM mæssigt det samme...
Avatar billede marvel Praktikant
12. september 2010 - 20:15 #2
Hej Karise_larry, der er Win XP pro version 2002 SP3 installeret.

En anden mulighed var naturligvis at smide et nyt MB + CPU i ?
Avatar billede vuffe Nybegynder
13. september 2010 - 09:47 #3
Går ud fra at du allerede har et grafikkort, der sparker røv til billedbehandling...? :)
Avatar billede marvel Praktikant
19. september 2010 - 14:30 #4
Vuffe, jeg har et GeForce 4600 GT (256MB  (har faktisk to, der kunne køre i SLI men blæseren larmede en del, så nu kører det alene)
Avatar billede vuffe Nybegynder
20. september 2010 - 09:17 #5
Nu er jeg ikke den store ekspert på billedbehandlingsområdet, så jeg ved ikke helt hvor stor betydning dit grafikkort har, det er jo ikke helt nyt længere, men jeg tror det primært er processor og ram hastighed der har betydning for billedbehandling...

Hvis du vil holde dig til de ca. 2.000 kr.

Intel i5 ~ 1.300 kr. (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=713927)

Bundkort til socket LGA 1156 ~ 6-700 kr.
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?qt=Fql&nf=strmatrix11%3a%5e%22LGA1156+Socket+%c2%a40.0000000000%22%24%5bMultiValSep%5d%c2%a7specifictaxonomy%3a%5eHardware%7c2%2fBundkort%7c3%24&count=10&s=igeneric4&offset=0&cpath=1-2-3

Personligt ville jeg så nok også ofre lidt på ISÆR nogle hurtigere RAM, og nok også et nyere grafikkort, da disse to nok vil være dem der bliver flaskehalsen på dit nye system. Og egentlig ville jeg nok også vælge en i7 istedet for en i5 processor, hvis du alligevel vælger at opgradere din cpu.

Det er svært at opgradere din PC ret meget for kun 2.000...da den du har jo ikke er så forfærdelig ringe endda. Selvfølgelig kan du sagtens gå ud og købe en hurtigere processor og nogle hurtigere ram for 2.000 kr., som er bedre end det du har nu....meeeen som larry siger, vil det være en høj pris at betale, for at få en lille portion ekstra ydelse...
Avatar billede marvel Praktikant
22. september 2010 - 11:30 #6
hej alle. Tak for input. Jeg spekulerede på om en opgradering til et SLI-setup ville kunne sætte skub i Photoshop / Lightroom?  Dte kunne jo klares forholdsvis nemt og uden udskiftning af RAM/CPU/MB.. Jeg har ikke umiddelart kunnet inde noget på nette om emnet.
Avatar billede vuffe Nybegynder
22. september 2010 - 12:47 #7
Altså at sætte det sammen med det kort du har liggende, vil da helt klart være oplagt, men at gå ud og investere i et nyt, eller to nye kort, tvivler jeg meget på du får meget ud af

Det er svært at sige, om det vil give dig et performance boost. Det kommer jo an på hvor din flaskehals er P.T. Om det er din CPU, ram, eller grafikkort er ikke til at vide...
Avatar billede marvel Praktikant
29. september 2010 - 22:55 #8
Hej folks. Så gik det hverken værre eller bedre end at min ene HD crashede og PSU'en gik sig en tur.

Jeg overvejer kraftigt at købe både
PSU - min 650 w ?
MB - ??
RAM - min 4GB
CPU - min i5, gerne i7

Så spørgsmålet har ændret sig lidt:

Hvad kan I anbefale og gerne en biks i kbh, der kan samle stumperne med mit eksisterende kabinet, drev, grafikkort osv.

Pris samlet helst ikke over 3500 kr
Avatar billede vuffe Nybegynder
30. september 2010 - 10:11 #9
Hvis du ikke vælger den aller billigste PSU, skal du regne med omkring 6-700 kr. for nogle af de lidt mere velkendte mærker (OSZ, Corsair, CoolerMaster, Antec og hvad de ellers hedder). Corsair regnes for det bedste, men det betaler man så også prisen for :) 650W er fint til dit setup.

Bundkort har jeg ikke et jeg kan anbefale, eftersom der findes flere millioner af slagsen. Det jeg kigger på, er antal ram slots og antal sata stik, og så selvfølgelig hvis du ikke har dit eget lydkort skal du nok vælge et med onboard lyd. Men ellers skal det selvfølgelig have den sokkel som passer til den nye processor du vælger. Nogle bundkort er også mere overclocking venlige end andre, og har flere energibesparende funktioner, hvis du lægger vægt på sådanne ting, men som sagt der findes et hav af dem. Er du lidt ligeglad med alle de ekstra features, så vælg et gigabyte der passer til din processor, de plejer at være fine. Du kan vælge mellem micro atx, eller almindelig, hvor micro som navnet indikerer betyder at bundkortet er lille - og nok ikke har så mange ram slots og sata stik som et almindeligt.

Med dit budget skal du have et bundkort med sokkel LGA 1156.

Hvis du har råd til at smide DDR3 ram i, skal du købe et bundkort der understøtter disse. Alternativt kan du beholde dine nuværende ram og købe et bundkort der understøtter DDR2 ram.

Jeg ville nok se om jeg kunne få råd til nogle DDR-3 RAM, hvis jeg var dig. 4GB Kingston kan du få til ca. 600 kr.

Under antagelsen af at disse dele koster ca. 600 kr. hver, har du så 1.500 tilbage til at købe en processor for. Den billigste i7 koster P.T. 1.900...så du må nok 'nøjes' med en i5'er :)
Avatar billede vuffe Nybegynder
30. september 2010 - 10:16 #10
Medmindre du selvfølgelig beholder dine nuværende ram og napper en i7'er :) Er ikke lige helt skarp på hvor stor forskellen på ddr2 og ddr3 ram er og om det er en opgradering værd, nu hvor du besidder 4gb ddr2 ram. Hvis du vælger at nappe en i7 istedet, så husk at den skal være til LGA 1156, eftersom du også kan få i7 processorer med LGA1366 sokkel (9xx generationen) - bundkortetene med disse sokler får du bare ikke for under 1.200 kr. så det bliver der nok ikke plads til =)
Avatar billede marvel Praktikant
30. september 2010 - 13:49 #11
Hej Vuffe, mange tak for de uddybende svar.

Jeg tror jeg kaster mig over 4-6 MB DDR3 RAM, et MB, der kan rumme en i7 og så en PSU, der kan trække skidtet. Jeg regner sagtens med at kunne beholde både 2*grafikkort, harddiske + kabinet. Om det så kommer til at koste lidt mere betyder ikke det store, hvis jeg kan slippe for at opgradere før om 1½-2 år.

Jeg regner med at installere win 7 x86. Betyder dette noget for valget af RAM (type, mængde, kombination), CPU og MB?
Avatar billede vuffe Nybegynder
30. september 2010 - 15:40 #12
ok, den vil helt sikkert kunne holde et godt stykke tid, i hvert fald 2 år, og mere til vil jeg sige. Den eneste opgradering du måske får brug for vil nok være et bedre grafikkort, men så længe det ikke er nødvendigt, kan det jo altid vente.

Windows 7 er godt. Det æder bare over 1GB ram for at holde sig selv kørende, men det gør jo heller ikke noget :) Og ja, med windows xp kan du jo kun udnytte 3,25GB ram, så windows 7 er helt klart vejen frem.
Avatar billede marvel Praktikant
30. september 2010 - 16:10 #13
OK, jeg læste blot noget om at man (helst) skulle køre med en speciel mængde RAM fordelt på en speciel mængde slots. ALtså eksempelvis 6GB fordelt på to slots.
Avatar billede vuffe Nybegynder
30. september 2010 - 16:45 #14
Generelt mener jeg, at jo større den enkelte ram blok er, desto langsommere er den (som udgangspunk). Så jo større enkelte ramblokke du køber, jo større Cas-Latency (en for for hastighed, hvor lavest er hurtigst) vil rammen have, og dermed er de større ramblokke langsommere, sådan som jeg har forstået det.

Er ikke 100% sikker på det, men tror det er sådan det er. Lidt ligesom med harddiske, jo større de er og jo mere du fylder på dem, jo langsommere bliver de.

Men hvis du vælger et bundkort med plads til 4 ramblokke, og så køber 2 eller 3 blokke af 2GB, vil jeg mene er det rigtige at gøre.
Avatar billede marvel Praktikant
01. oktober 2010 - 15:57 #15
ok, tak igen for hurtig svar. Jeg har leveret stumperne til en lokal IT biks, der vil undersøge hvilke dele, der er defekte. Herefter må jeg så vurdere, hvor meget jeg vil smide efter en opgradering.. I sidste ende bliver det sikkert mere end planlagt - sådan plejer det jo at være, når man shopper gear :)
Avatar billede vuffe Nybegynder
02. oktober 2010 - 08:25 #16
hehe ja man vil jo gerne have noget som kan holde lidt tid
Avatar billede marvel Praktikant
02. januar 2011 - 21:00 #17
hej vuffe, vil du lægge et svar, så lukker vi og jeg siger tak :)
Avatar billede vuffe Nybegynder
03. januar 2011 - 14:05 #18
svar