Avatar billede dbg Juniormester
22. september 2010 - 20:30 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder jeg et ord ud af disse bogstaver?

Jeg skal have lavet et (gerne flere) ord ud af disse bogstaver:

O / Å / S / G
F / K / B / D / E / V / F / G / L
T / H / C / A / F / S / L / N / K
R / P / L
I / H / F / P / E / M / V / B / Ø
S / N / F / U / K
C / A / S / F

Den første linje "O / Å / S / G" er 4 forslag til hvad det første bogstav i ordet kan være. Faktisk SKAL det første bogstav i ordet være et af de 4 bogstaver..
Det første bogstav på linjen er "O" og det betyder at jeg også helst vil have "O" som det første bogstav i ordet. Hvis "O" ikke kan blive det første bogstav i ordet er det næstbedste "Å". osv.

2. bogstav i ordet SKAL være et af de bogstaver som man kan se i 2. øverste linje (helst "F".. næsthelst "K".. osv.)

3. bogstav i ordet SKAL være et af de bogstaver som man kan se i 3. øverste linje..

osv.

desuden SKAL ordet også være 7 bogstaver lang da der er 7 linjer..

Der må ikke byttes rundt på rækkefølgen af linjerne. altså forbogstavet på ordet SKAL være O, Å, S eller G og det må ikke ændres til at være f.eks. det sidste bogstav i ordet.

ordet skal være dansk eller engelsk og et ord som er nogenlunde nemt at huske..

i kan nok regne ud allerede nu at der er sindsygt mange kombinations mulligheder ud af alle de bogstaver. Jeg regnede det ud til omkring 859.541.760 forskellige kombinations mulligheder..

så hvordan finder jeg hurtigst ud af hvilke ord jeg kan lave ud af de bogstaver her?

findes der en metode eller et program eller noget som kan hjælpe mig?

fandt denne hjemmeside: http://www.morewords.com/combo/
men klik lige ind og prøv den.. har i et forslag til hvordan den kan hjælpe mig? for jeg kan ikke få den til det ønskede..
22. september 2010 - 20:41 #1
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/dbg Point ude: 210 - du har endnu ikke 'lært' at pænt vende tilbage til dine oprettede gamle stadig åbne spørgsmål ?
Du har da fået indtil flere erindrings E-mail om dette ?

---

Derefter kan du - måske - får fidusen...
Avatar billede dbg Juniormester
22. september 2010 - 20:50 #2
hva mener du med at vende tilbage til min gamle spørgsmål? det må du meget gerne forklare mig så skal jeg nok få det gjort..
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2010 - 20:52 #3
Hvis du får fat i en dansk ordbog, som du kan gemme i MySQL, kan du sikkert gøre det i ren SQL.
Avatar billede showsource Seniormester
22. september 2010 - 20:54 #4
Og vende tilbage => Sørge for at lukke dine åbne spm.
22. september 2010 - 21:09 #5
http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3 (Og fremefter...)

Som der også står i den automatiske E-mail du sansynligvis HAR fået ...
Avatar billede Quantum-- Nybegynder
22. september 2010 - 23:20 #6
#0 Hvad skal du bruge det til?
Avatar billede dbg Juniormester
23. september 2010 - 08:32 #7
hvad er SQL ?
Avatar billede dbg Juniormester
23. september 2010 - 08:33 #8
jeg har ikke rodet så meget med det herinde så er stadig noob til det.. hvordan lukker jeg et spørgsmål?
Avatar billede dbg Juniormester
23. september 2010 - 09:23 #9
karise_larry

så er det ordnet.. har kun 3 åbne spørgsmål nu.. de to første er dem jeg ikke har fået svar på..

den tredje venter jeg på at ham gutten skriver et "svar" så jeg kan give ham point..
Avatar billede Quantum-- Nybegynder
23. september 2010 - 09:32 #10
dbg skal du huske ord?
Avatar billede dbg Juniormester
23. september 2010 - 10:16 #11
nej jeg er ved at lave en slags artikel hvor jeg skal bruge et HUSKEORD eller et NØGLEORD, som skal hjælpe en til at kunne huske indholdet i artiklen.
Avatar billede Vandreren Novice
23. september 2010 - 12:21 #12
G O S Å
B D E F G K L V
A C F H K L N S T
L P R
B E F H I M P V Ø
F K N S U
A C F S

GEARHUS
GEL LESS
ODAPISS
ODA PIS A
SEALESS
SVAR MUS
SKAL BUS
Avatar billede dbg Juniormester
23. september 2010 - 16:11 #13
det var nogle ret gode bud du havde nederst.. har du flere? og hvordan fandt du på dem?

men hvad er det øverste?
Avatar billede Vandreren Novice
23. september 2010 - 16:27 #14
Jeg sorterede dine bogstaver i alfabetisk orden, så jeg havde et bedre overblik over dem.

Bagefter var det nemt at finde frem til de forslag. Men mulighederne er ret begrænset pga. de få bogstaver i fjerde linie (L P R).

I anden linie har du skrevet F to gange. Er der nogen særlig grund til det?
Avatar billede dbg Juniormester
23. september 2010 - 18:18 #15
det at der stod F to gange i anden linje er blot en fejl..

men jeg har skrevet lidt flere bogstaver på så det er nemmere at finde et ord.. har også fjernet lidt bogstaver som jeg syntes jeg ikke kunne bruge alligevel..

her er den nye liste:

O / Å / S / G / R
F / K / Q / B / D / E / V / T
H / C / A / T / F / S / L / U / O
R / S / P / L / A / G / B
S / N / F / U / V / W
D / M / I / H / F / S / P / E / U / O / V / B
C / A / S / Q / F

men de sidste bogstaver på de linjer med mange bogstaver er nogle vi helst skal undgå.. altså vi skal helst kun bruge dem til venstre på linjerne.. som jeg tidligere har nævnt..

prøv og se om du kan finde et ord som er nemt at huske og som er lavet af så vidt mullig de bogstaver længest til venstre.. hvis du kommer med et godt ord er pointene dine :)
Avatar billede martin_moth Mester
24. september 2010 - 07:42 #16
Hvad med at starte med at finde de ord du kan huske, og så vælge bogstaverne ud fra de ord - altså omvendt af hvad du gør nu?

det vil jeg mene er 100 gange nemmere
Avatar billede dbg Juniormester
24. september 2010 - 09:14 #17
det kan man jo ikk rigtig... så du vil gå hele ordbogen igennem og se hvilke af dem som har 7 bogstaver og så se om de matcher mine bogstaver?

og hvis man så gjorde det er det heller ikke sikkert du får de bogstaver som står længest til venstre..
Avatar billede Vandreren Novice
28. september 2010 - 15:15 #18
Her er nogle ord dannet fra din nye liste:

ODAS NUS
SKAL UPS
REAL SOS
OFF SNUS
OBS SUMS
SKA SNIF
OF CLUES
OKTAN PS

Måske du skulle overveje at danne et anagram med dine foretrukne bogstaver. Det vil give mange flere muligheder. Her er en side med en "anagram solver":
http://www.ssynth.co.uk/~gay/anagram.html
Avatar billede dbg Juniormester
30. september 2010 - 08:59 #19
tak for dine forslag til ord.

men hvad er et anagram og hvordan bruger man lige den hjemmeside du har linket til?
Avatar billede Vandreren Novice
10. oktober 2010 - 20:42 #20
anagram, et ord som står for et andet ord og indeholder samme bogstaver som dette, men i en anden rækkefølge. Eks.: Marcus Hitengel er et anagram for digteren Michael Strunge.

Siden bruges sådan: Man indtaster et ord, og den finder anagrammer ud fra det pågældende ord.
Avatar billede dbg Juniormester
16. december 2010 - 16:52 #21
okay har prøvet det nu. men problemmet er at når en laver anagrammer tænker den ikke på rækefølgen af bogstaverne og dermed kan jeg ikke bruge det..