Avatar billede jgni Nybegynder
29. september 2010 - 19:31 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Min PC tænder kun kort....

Jeg har en HP S3230.sc - http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/manualCategory?lc=da&dlc=da&cc=dk&product=3604750&

Den vil ikke starte. Der sker følgende:

'On'-knappen lyser kortvarigt, grafikkort og CPU-køler kører lige rundt kortvarigt og det hele stopper igen. En diode ved strømkablet lyser konstant når der er spænding på.

Jeg har så prøvet at tage alt fra. Så lige nu ligger RAM, harddisk, grafikkort og holder til ekstern harddisk på bordet. Desuden så er alt der behøver strøm taget fra.

Lige lidt hjælper det! Da det er en 'small form factor'-computer er det tæt på umuligt at skifte PSU på den, så det håber jeg virkelig ikke at jeg skal ud i. Så køber jeg nok en ny pc!

Alle forslag er velkomne!
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2010 - 19:47 #1
Har du forsøgt at nulstille bios?
Avatar billede jgni Nybegynder
29. september 2010 - 20:24 #2
Jeg har prøvet at finde ud af hvordan man gør.
Nogen tager man batteriet ud af og holder tænd-knappen inde i 15 sekunder på. Men det gav intet.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2010 - 21:02 #3
Det går ikke at tage rammene ud. Hvis du har mere end een blok, så prøv at sætte een i på skift. Og behold også grafikkortet i.
Avatar billede jgni Nybegynder
29. september 2010 - 21:07 #4
Arh.....der tager du nu fejl. Den ville sagtens kunne komme til boot uden ram eller grafikkort.
Det har jeg prøvet før. Men tester nu alligevel dit forslag og giver svar tilbage.
Avatar billede jgni Nybegynder
29. september 2010 - 21:15 #5
Uanset, så virkede det ikke.
Samme resultat.

En PC plejer nu også at bippe ved defekte RAM.
Avatar billede mchlbk Praktikant
29. september 2010 - 21:29 #6
Død harddisk?

Hvad med at boote fra en Ubuntu-livedisk eller lignende. Hvis den virker må det være harddisken.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2010 - 21:31 #7
Jeg er nu alligevel af den opfattelse, at et bundkort ikke kan fungere uden ram. Det er muligt at noget tænder, men ikke i funktionsdygtig tilstand. Men ok der kan vi så være uenige.

Og jeg går ud fra, at du har prøvet alle RAM-soklerne.
Du kan prøve at flytte cmos jumperen 1.gang frem og tilbage, eller tage det lille batteri ud i nogle minutter. Men om det hjælper?
http://www.google.dk/search?hl=da&q=cmos+jumper&aq=f&aqi=g2&aql=&oq=&gs_rfai=
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2010 - 21:40 #8
Jeg ville sige død strømforsyning eller mobo. En død strømforsyning kan i nogle tilfælde levere strøm nok til lige at få ting til at reagere og så dø. I løbet af det sidste 1½ har vi haft 20+ maskiner der har været turen igennem med defekte strømforsyninger.

Hvis du ikke engang kan boote til bios eller få melding om at der mangler gfx kort / ram (beep lyde når du starter) så er det enten PSU eller Mobo
Avatar billede jgni Nybegynder
29. september 2010 - 21:59 #9
aalandriel, jeg hælder desværre også kraftigt til dit indlæg.

Jeg prøver det med cmos-jumper.
Avatar billede jgni Nybegynder
29. september 2010 - 22:25 #10
Samme sørgelige resultat...
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2010 - 22:41 #11
Du har vel ikke en anden strømforsyning, som selv om den ikke passer
i kabinettet kan bruges til forsøg? Ellers er det jo næsten håbløst. Strømforsyning? CPU? eller bundkortet? Det er jo ikke til at finde ud af, medmindre man har et computer værksted.
Avatar billede jgni Nybegynder
29. september 2010 - 22:54 #12
jornx, jeg lukker her. Gider ikke bakse med den møg-pc mere.
Læg et svar.
Avatar billede mchlbk Praktikant
29. september 2010 - 23:01 #13
Helt ærligt, for mig lyder det altså som om det er harddisken der er problemet. Hvad med lige at tjekke det, før du skrotter computeren?
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2010 - 23:13 #14
mchlbk
Du har ikke læst spørgsmålet rigtigt igennem. Der er slet ingen HDD i computeren. Det er heller ikke nødvendigt for at boote på den og f.eks gå i bios. Eller for den sags skyld at boote på en CD/DVD.
Avatar billede mchlbk Praktikant
29. september 2010 - 23:23 #15
Ok, sådan forstod jeg det sjovt nok ikke da jeg læste det første gang. (!)

Det er jo ikke til at sige hvad der galt, men strømforsyningen ville være et godt sted at starte.
Avatar billede jgni Nybegynder
29. september 2010 - 23:37 #16
Jeg tror også det er strømforsyningen desværre. Og da pc'en er gået ud af produktion bliver den nok rigtig svær at skaffe hjem.
Avatar billede jgni Nybegynder
14. oktober 2010 - 00:27 #17
aalandriel, vil du lægge et svar?
Avatar billede jgni Nybegynder
29. oktober 2010 - 12:08 #18
..