Avatar billede krea Praktikant
03. oktober 2010 - 13:46 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opsætning af router

Hardware:
bærbar med g og n-protokol
D-link DIR-615 http://www.support.dlink.com/emulators/dir615_revC/310NA/tools_admin.htm
www.comx.dk 100 mbit netærk
Router placeret 2 meter fra computer

Følger jeg standardopsætningen får jeg 50 mbit trådløst (90 mbit med kabel)

Problemet er at routeren er ustabil og går ned med timers mellemrum med beskeden: "DNS-serveren svarer ikke".

Jeg har så fået at vide fra comx at jeg skal bruge deres DHCP-server og ikke routerens.

Vælger jeg Access point mode skulle dhcp være slået fra, men så kører jeg kun 8 mbit trådløst med n-protokol (så kan jeg tilgælgæld heller ikke komme ind i routerens opsætning igen men må resette den).
Avatar billede showsource Seniormester
03. oktober 2010 - 13:51 #1
Nulstil routeren, og sæt den på net igen.
Så får den automatisk en ip-adresse via netforbindelse.

Derefter skal du ind på routerens ip-adresse i din webbrowser.
Lav et navn til trådløst netværk, samt selvf. et password.

Så er du kørende !
Det var jeg anyway, med min DIR-615 købt for 10 måneder siden.
Avatar billede showsource Seniormester
03. oktober 2010 - 13:52 #2
Ehh, ip-adressen på routeren er noget med
http://192.168.0.1
Avatar billede showsource Seniormester
03. oktober 2010 - 13:54 #3
Shit, det er sgu en DIR-600 og ikke 615 !

Men mon ikke det er det samme ?
Avatar billede Selas Nybegynder
03. oktober 2010 - 14:00 #4
Opdater firmware evt.
Avatar billede krea Praktikant
03. oktober 2010 - 14:18 #5
showsource, det var det jeg gjorde til at starte med, men det er det der giver "DNS serveren svarer ikke" hver anden time.

comx siger at jeg skal skrive ipconfig /all i konsol og så må der ikke stå routerens ip ud for dhcp, men det kan jeg ikke få den til at gøre anderledes.
Avatar billede showsource Seniormester
03. oktober 2010 - 14:24 #6
Min er sat til automatisk at hente ip og dns.
Og det er din også ?

Hvis den også er på auto, hvordan sætter du comps op til netværk ?

Og umiddelbart, et godt bud må være Selas' :O)
Avatar billede jakobcl Nybegynder
04. oktober 2010 - 10:46 #7
Avatar billede Nereos Nybegynder
04. oktober 2010 - 18:10 #8
krea> Jeg sværger selv til DD-WRT. Det er hele din routers "styresystem" der bliver skiftet ud med et langt bedre et lavet af frivillige.
http://dd-wrt.com/site/support/router-database
indtast din routers model nr. "DIR-615" Find den rigtige Revision, det står nok bag på routeren.

Jeg bruger selv dd-wrt på to routere. Der er aldrig problemer med DNS serveren iden eller lign.
Avatar billede krea Praktikant
04. oktober 2010 - 22:04 #9
Interessant Nereos. Det prøver jeg engang ved lejlighed og melder tilbage.
Avatar billede jakobcl Nybegynder
05. oktober 2010 - 08:23 #10
Undskyld jeg hugger lidt af denne tråd. Men hvad er DD-WRT ? Og mister man så ikke sin garanti ?
Avatar billede Nereos Nybegynder
05. oktober 2010 - 21:34 #11
DD-WRT er det man kalder et Open Source.

I bund og grund betyder det at det er frit tilgængelidt for folk at forsøge at forbedre det eller lave om på det på anden måde, - og det er der så en masser nørder der sidder og roder med.

Man har i startet taget en masse software ud af nogle knalddyre Cisco routere (store routere med masser af funktioner, som typisk bruges af vores ISP, - TDC. og lign.)

Det har man så skrevet lidt om på, og fået det til at passe en standard router.

Det er ved at være nogle år siden de gjorde det for første gang, og nu er det ved at være et rigtig godt produkt der kan gøre en 2-300 kr router til en der er lige så god eller bedre end en til 1000 kr.

Tjek det ud, www.dd-wrt.com
Det står på engelsk, men er okay at finde rundt i.
Avatar billede Nereos Nybegynder
05. oktober 2010 - 21:40 #12
Det er selvfølgelig ikke alle billige routere fra Bilka, der kan bruge dd-wrt.

Søg på din router her:
http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Hvis der ikke er noget resultat så prøv her:
Det er en komplet liste over alt der skulle være supporteret.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

Lige en ADVARSEL. LÆS HELE INSTALLATIONS GUIDEN FØRST!!
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Installation

Findes der ikke en firmware der passer til netop din router, så er det bare ærgeligt. Forsøg IKKE at ligge noget ind som ikke passer til!!!

Til sidst vil jeg bare sige, det er slet ikke så svært som det ser ud :)
Avatar billede Nereos Nybegynder
05. oktober 2010 - 21:42 #13
Og Jo du mister sikkert din garanti. :)
- Men hva det gør du også hvis du åbner din PC,- Og det har du jo aldrig gjort.......
Avatar billede krea Praktikant
10. oktober 2010 - 13:08 #14
Ser ud som om det hele fungerer ganske fint nu efter installation af det nye styresystem. Tak for tippet, og du smider bare et svar!
Avatar billede Nereos Nybegynder
17. november 2010 - 17:28 #15
Linux ftw.. :)