Avatar billede cronqvist Nybegynder
13. oktober 2010 - 17:33 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Windows starter ikke op efter suspend

Jeg har en Windows 7 maskine som jeg benytter som mediacenter. Igennem længere tid har jeg suspended(S3) systemet når ikke jeg brugte det.
Men indenfor den sidste måneds tid er det begyndt at give problemer: Når jeg forsøger at starte Windows op kan jeg høre at der bootes op, men kun ganske kort og så sker der ikke mere...Sort skærm...og der er ikke andet at gøre end at tage strømme og boote igen.

Der er intet ændret på konfigurationen af maskinen eller i selve Windows. Jeg har sågar forsøgt at gendanne maskinen som den så ud for ½ år siden, uden at dette løste problemet.

Det underlige er at jeg sagtens kan starte hvis jeg gør det lige efter suspend. Men går der længere tid (eksempelvis 2 timer), så sker det ovenstående beskrevede.

Nogen ideer til hvorfor jeg pludselig oplever disse problemer når nu det tidligere har fungeret??
Avatar billede Jensen DK Novice
14. oktober 2010 - 07:45 #1
1380 åbne spørgsmål du skal ikke forvente megen hjælp, før du har fået givet point og lukket spørgsmål.
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/cronqvist
Du kan læse her hvordan man giver point / lukker sine spørgsmål.

Er der ikke lagt et svar på løsningen skal du bede om et svar, så kan du sætte flueben i firkanten under det farvede svar, og klikke på, accepter svar nede til venstre.
De svar uden flueben bliver afvist.
Har du ikke fået løst dit problem så lægger du selv et svar som du acceptere, så har du fået de udlovede point hjem igen, og spørgsmålet er lukket.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2010 - 08:26 #2
Avatar billede cronqvist Nybegynder
14. oktober 2010 - 09:04 #3
Hej silbidor. Mange tak for din kommentar. Ja det er korrekt at jeg har en del åbne indlæg. De fleste af dem blev aldrig rigtig løst med et descideret svar og jeg har derfor været i tvivl om hvad jeg skulle gøre ved dem. Hvis jeg blot selv kan lave et svar og trække pointene tilbage så gør jeg bare det. Men er det ikke lidt usympatisk? Ville være rart med en funktion der blot kunn lukke et indlæg med "uløst" status.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2010 - 09:42 #4
se f.eks det her spørgsmål som bliver stillet til dig

http://www.eksperten.dk/spm/874489

der er jo derfor du ingen respons får du vender ikke tilbage til det
Avatar billede cronqvist Nybegynder
14. oktober 2010 - 10:04 #5
Ak...ja. Har haft vrøvl med mailen på et tidspunkt og fik derfor ikke mails når der var svar og kommentare til min indlæg..og så er nogle af dem desværre gået i glemmebogen og blevet forældet. Det beklager jeg dybt.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2010 - 10:52 #6
du trykker på cronqvist og under åbne spørgsmål
det er let - så ved du det til næste gang
vi andre har også lidt under manglende mails herinde fra - det er sådan noget der bare sker.

god fornøjelse
Avatar billede Selas Nybegynder
14. oktober 2010 - 11:00 #7
Jeg havde engang samme problem pga. hiberfil.sys var fragmenteret, det jeg gjorde var at slå dvale fra i windows indstillinger, genstartede computeren, tjekkede at hiberfil.sys var væk i C: (skjulte filer skal være slået til), nu ville det være en god idé at defragmentere harddisken, derefter slå dvale/hibernation/s3 til igen, og genstarte igen.
Avatar billede cronqvist Nybegynder
14. oktober 2010 - 11:21 #8
Hej Selas. Tusind tak for input. Det skal jeg lige have prøvet af. Jeg vender tilbage med status :-)
Avatar billede cronqvist Nybegynder
15. oktober 2010 - 10:04 #9
Øv. Selas forslag afhjalp desværre ikke på problemet :-(
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2010 - 10:27 #10
hvilket bundkort er det
Avatar billede cronqvist Nybegynder
15. oktober 2010 - 10:52 #11
Treatmenice: det skal jeg lige finde ud af, men tidligere så har det virket. Det er først indenfor de seneste måneder problemet er dukket op.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2010 - 11:27 #12
du kan bruge cpuz der også viser graffikkort
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

hentes her
http://www.filehippo.com/download_cpuz/

har endnu ikke prøvet beta udgaven
Avatar billede cronqvist Nybegynder
15. oktober 2010 - 18:53 #13
Bundkortet er et Abit iL-90MV (Intel i945GT-ICH7m-DH.

Det kan godt være jeg spørger dumt man hvad skal du bruge den oplysning til? Startup efter suspend har jo virket...og virker i princippet stadig, hvis altså blot jeg starter lige efter suspend. Det er først ved startup efter længere tid at problemet opstår.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2010 - 20:16 #14
http://www.abit.com.tw/page/en/download/download_bios_detail.php?pFILE_TYPE=Bios&pMAIN_TYPE=Motherboard&pTITLE_ON_SCREEN=iL-90MV&pSOCKET_TYPE=Mobile%20Socket

det kunne have noget at gøre med at din bios ikke er optimal - derfor.

hvis bios ikke virker optimalt vil din hardware heller ikke gøre det.
hvad hedder den du har inde

den nyeste er denne her

BIOS: il9014.zip

hvis det ikke er det er der så muligheden at det er en driver til dit bundkort men den tror jeg ikke på men man ved aldrig
Avatar billede Selas Nybegynder
15. oktober 2010 - 20:23 #15
Hvor meget fri plads har du på C:?
Avatar billede Selas Nybegynder
15. oktober 2010 - 20:24 #16
Pøv evt. at slå readyboost fra hvis du kører det.

Det kan måske også været et (nyt) program der ligger i baggrunden og fylder?
Avatar billede cronqvist Nybegynder
15. oktober 2010 - 21:51 #17
treatmenice:

Umiddelbart tror jeg ikke det har noget med bundkortet at gøre. Det har kørt upåklageligt i flere år uden problemer.

Mth. til firmwaren så ja...jeg kører med din sidste nye og har gjort det i godt et års tid.

selas:

Det er ca 10 GB ledig plads på C-drevet og jeg har nu ovenikøbet helt slået hibernation fra.

Stadig samme problem. Hvis jeg booter op et par minutter efter suspend så virker det fint, men booter jeg op nogle timer efter så funger det ikke :(
Avatar billede Selas Nybegynder
15. oktober 2010 - 23:44 #18
Nåå ja s3 er suspend to RAM ikke HDD sry jeg tænkte på suspend to hdd men det er jo s4 det er den jeg plejede at bruge da det bruger næsten intet strøm men er en smule langsommere..  :S
Test evt RAM med memtest86 (hvis jeg stadig har dit øre).

http://www.memtest.org/

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface#Power_States

Det kan også være hvis du har sluttet nogle eksterne enheder til såsom usb flash disc etc.

Der er også nogle tips her, bla. vedrørende tastatur, det er til Vista men det går nok igen i 7:
http://blog.superwasp.net/2007/04/fix-how-to-solve-your-windows-vista.htm

Og lidt her:
http://www.w7forums.com/windows-7-sleep-mode-doesnt-work-t316.html
Avatar billede cronqvist Nybegynder
16. oktober 2010 - 09:17 #19
Selas: ja jeg benytter udelukkende suspend da det er mit mediacenter og det skal gerne starte hurtigt op. Har prøvet stort det alt du foreslår uden held. Der er heller ikke ændret på nogle konfigurationer, hverken hardware- eller Software mæssigt siden dengang det virkede.

Nogen ide til hvorfor det virker kort tid efter suspend men ikke efter maskinen har været suspended i eksempelvis en time?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 09:50 #20
Avatar billede cronqvist Nybegynder
16. oktober 2010 - 20:16 #21
Treatmenice: er det ikke samme link som Selas har posted? Jeg synes jeg har forsøgt det meste af de ting der de foreslår i den tråd uden held. Er der et bestemt indlæg i tråden du mener kan bruges?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 22:07 #22
det kunne jo godt være dit tastatur den ikke vil godkende fra suspend
nogle keyboards virker heller ikke under install og der er den endelige løsning et nyere

men ved det faktisk ikke rigtigt
Avatar billede cronqvist Nybegynder
17. oktober 2010 - 11:28 #23
Mit tastatur er slukket når jeg booter. Jeg har sågar prøvet at fjerne den Usb dongle der benyttes til mus og tastatur. Og igen....hvorfor skulle maskinen lige pludselig ikke kunne godkende tastaturet når den altid har gjort det tidligere?

Husk på at det har virket tidligere og der er ikke ændret på noget som helst. De eneste ændringer der er foretaget er evt. Microsoft Update pakker der er blevet installeret, plus nogle nyere programmer. Men det har jeg også taget højde for...ved at lægge et halvt år gammelt image på og teste på det. Dengang virkede det jo.

Jeg tænker lidt på om disken er ved at være færdig? Det virker som om den ikke spinder helt op...som om den fryser midt i opstarten. Som om den får svært ved det når ikke der har været strøm på i længere tid. Det virker jo fint hvis jeg booter efter få minutters suspend.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 14:39 #24
det er da en mulighed men det er jo langt at gå for at teste om det er derfor

mit kører med bluetooth og virker ret godt
ligger på min dvd med drivere fra bundkort producenten ASUS
bruger også setpoint til at slå taster til og fra med

ved ikke om det giver nogle ideer
Avatar billede cronqvist Nybegynder
17. oktober 2010 - 14:55 #25
Øøhh..jamen jeg har jo lige skrevet at mit tastatur er slukket og at usb donglen er fjernet fra systemet. Det betyder jo at jeg ikke har noget tastatur koblet til maskinen. Hvorfor skal jeg så slå taster til og fra?

Hehe...er sgu lidt forvirret over svarene en gang i mellem. Læser I hvad det er jeg skriver i mine indlæg eller bliver det bare skimmet? ;-)
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2010 - 15:28 #26
nu ved jeg ikke om du læser mine svar

ved ikke om det giver nogle ideer - hvorfor tror du jeg skrev det

der er jo andre herinde der kan få ideer om hvad det kunne være -

så jeg hopper af

hehe
Avatar billede cronqvist Nybegynder
18. oktober 2010 - 15:29 #27
Fair nok. Ikke fordi jeg ikke billigere enhver hjælp. Savner måske blot lidt mere målrettet assistance der tager udgangspunkt i det reelle problem samt de oplysninger der nu engang knytter sig dertil.

Jeg prøver at reinstallere Win7 og ser om det har nogen gavnlig effekt.
Avatar billede cronqvist Nybegynder
28. oktober 2010 - 09:06 #28
Update: Alle stik blev fjernet fra pc'en hvorefter suspend/start blev testet igen. Samme fejl. Dog er fejlen ikke konsistent. Nogle gange startes der korrekt op, andre gange ser man kun lige kort desktoppen på skærmen hvorefter der er sort skærm, og for det meste booter maskinen blot op med sort skærm. I de to sidste tilfælde er det nødvendigt at tage strømmen og boote op forfra.
Avatar billede cronqvist Nybegynder
12. november 2010 - 07:16 #29
Fandt aldrig en løsning. Har snakket med en hardware "ekspert" der mener at det kan være harddisken der har en fejl. Er gået over til at slukke totalt for maskinen.