Avatar billede JJ77 Juniormester
14. oktober 2010 - 11:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk til MAC OSX samt Windows

Hvordan får jeg formateret en ekstern harddisk (WD) så den både kan benyttes til MAC OSX samt til Windows?

Filer skal kunne være større end 4 GB.

Skal jeg benytte et speciel filsystem eller hvad?

Og hvis jeg kan benytte et filsystem som kan håndteres af "truecrypt" til at kryptere disken vil det være at foretrække.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2010 - 12:46 #1
Du er nød til, at partitionere din HDD 1 2 partitioner. en med HFS til Mac og en med NTFS til windows.
TrueCrypt volumes are fully cross-platform. Altså du kan bruge den på både windows, Mac og Linux.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2010 - 13:10 #2
Dette gratis program kan klare det hele. Man skal registrere sig for at få nøglen.
http://www.paragon-software.com/home/pm-express/
Avatar billede JJ77 Juniormester
14. oktober 2010 - 16:15 #3
Vil det sige, at de filer som lægges på ntfs-delen ikke kan læses af mac og de filer som lægges på hfs-delen ikke kan læses af pc?
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2010 - 16:34 #4
Ja umiddelbart kan de to systemer ikke se hinanden, men der findes 3.die parts programmer, som kan gøre det. D.v.s. du skal lægge et program ind på windows, som kan læse Mac, og et ind på Mac, som kan læse windows. Jeg tror der findes nogle gratis programmer, men jeg kender dem ikke.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2010 - 16:40 #5
Der er noget her, men det koster 120 kr. Til gengæld kan der både læses og skrives til NTFS filer. Men måske finder du et gratis?
http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
Avatar billede JJ77 Juniormester
14. oktober 2010 - 22:14 #6
Super... så blev paragon købt, og det spiller bare med ntfs nu.

Smider du ikke et svar jornx.

Og tak for hjælpen :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2010 - 23:12 #7
OK, men jeg samler ikke point, så snup dem selv:)
Avatar billede JJ77 Juniormester
15. oktober 2010 - 08:28 #8
Ok.. så lukker jeg her.