Avatar billede jonasds Nybegynder
23. oktober 2010 - 18:58 Der er 19 kommentarer

Ny CPU

Halløj..

Jeg købte denne computer for nogle år siden:

AMD Athlon64 6000+X2 Dual Core AM2 S-940
ASUS M3N78 S-940
4GB DDR2 PC6400 800MHz Kingston (2x2GB)
1024MB Zotac GeF 9500GT DDR2 PCI-E
160GB Maxtor 7200rpm SATA2
Inter-Tech AOC-01-BL Sort/Sølv u/PSU
80mm Arctic Cooling AF8025 19dB
500W Inter-Tech SL-500 120mm
Standard Køler
48x16x Samsung DVD Sort

Har siden opgraderet den med et Radeon HD 5770.

Jeg vil nu gerne have det opgraderet til en Quad CPU, og jeg har defor kigget på disse 2:

AMD Phenom2 Quad 955 3.2GHz AM3 S-940
http://www.fcomputer.dk/?show=products_show&product_id=49759

Og

AMD Phenom2 Quad 925 2.8GHz AM3 S-940
http://www.fcomputer.dk/CPU/AMD_Phenom2_Quad_925_2.8GHz_AM3_S-940

Mit spørgsmål er så:
Skal jeg købe noget ekstra ud til min computer for at kunne installere en af de 2 CPU'er, og er der noget jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak
MVH
Jonas Søgaard
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. oktober 2010 - 19:07 #1
Det eneste du skal være opmærksom på er om bundkortet understøtter den nye type cpu.

Ellers kun kølepasta ...
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. oktober 2010 - 19:11 #2
http://www.asus.dk/Search.aspx?SearchKey=m3n78

Det understøtter Phenom II cpu, men tjek lige om der muligvis skal en BIOS opdatering til f'rst.
Avatar billede jonasds Nybegynder
23. oktober 2010 - 19:25 #3
okay lyder godt..

Men hvad mener du med kølepasta? skal der en ny CPU køler til?
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. oktober 2010 - 19:42 #4
Det lyder ikke som om du nogensinde har prøvet dette?
Man bruger kølepasta mellem cpu og køler for bedre at køle cpu.

Ja forresten, så skal din køler også understøtte den nye cpu.
Avatar billede jonasds Nybegynder
23. oktober 2010 - 19:51 #5
Her jeg nemlig ikke:P men har prøvet at skifte stort set alt undtagen en processer. skulle lige have lavet lidt research inden jeg spurgte, fandt på 4 sek en vid. på youtube. hvor jeg så han brugte kølepasta..

Tusind tak for svaret, så vil jeg bestille en ny CPU:D

Mvh
Jonas
Avatar billede jonasds Nybegynder
23. oktober 2010 - 19:56 #6
Lige endnu et spørgsmål på fald rebet.
da jeg ikke aner om den Køler jeg har i nu understøtter den nye CPU, har jeg kigget lidt på den her: Vil den understøtte den nye CPU:

http://www.fcomputer.dk/CPU_Koeler/Arctic_Cooling_Freezer_7_Pro_Rev2_Multi

Mvh
jonas
Avatar billede JStaal Nybegynder
23. oktober 2010 - 20:55 #7
Hej Jonasds.
Det skal lige siges det er mange år siden jeg har gjort i amd. Ud fra de oplysninger du giver ser det ud til med lidt hjælp fra min ven google, at det bundkort du har nu understøtter typen am2 + procerssorer og de 2 du linker til som du har set på er am 3 sockets. Så ud fra min logiske erfaring vil jeg sige at det kan ikke lade sig gøre men jeg ved ikke om det + i am2+ er til socket ud over 2eren? det tror jeg dog ikke.
Men ellers skal du have fat i et am3 bundkort.Den blok+blæser du linker til passer til en am 3 cpu / bundekort så der skulle ikke være noget problem i forhold til processoren (måske bundkortet). HUSK som john skriver kølepasta da det er termisk ledende pasta og øverfører varmen fra cpuen til varmeaflederen (blæserblokken).

Mvh.
JStaal
Avatar billede JStaal Nybegynder
23. oktober 2010 - 21:00 #8
Ved lidt længere søgetid kan jeg næsten med 75% garanti sige de am3 processorer passer ikke på dit am2+ bundkort, da jeg fandt bundkort der kan understøtte am2 /am2+ / am3.
Am2+ er tilsyneladende dual core hvor am3+ er quadcore så det er et nej fra min side (75% sikker) uden at have meget forstand på amd
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. oktober 2010 - 21:13 #9
Enig med JStaal.
Den nye CPU er lig med nyt bundkort (fodfejl herfra...)
Avatar billede jonasds Nybegynder
23. oktober 2010 - 21:30 #10
Okay nu jeg helt lost. jeg har nemlig læst at man sagtens kan sætte en AM3 på en AM2+ :S
http://www.youtube.com/watch?v=a1l8A0D2mGQ&feature=mfu_in_order&playnext=1&videos=wDFA2WmVZcQ

og fandt også en tråd om det her på eksperten:S
Avatar billede JStaal Nybegynder
23. oktober 2010 - 21:33 #11
Ja manden siger jo du godt kan hvis du opgraderer bios, men tror der er en flaskehals ved det system og du ikke får fuld knald for alle pengene. Jeg kan ikke forestille mig et bundkort med dualcore controller kan opgraderes til en quadcore bare med bios. Men jeg kan tage fejl da igen, jeg aner ikke meget om amd :D
Jeg tror bare ikke du får de ekstra heste ud af den processor i forhold til den du har nu, men der må stå noget om det på amds hjemmeside omkring den biosopdatering.
Avatar billede jonasds Nybegynder
23. oktober 2010 - 22:58 #12
Har været inde på deres hjemmeside og tjekke mht. BIOS opdatering.
og det ser ud til at det faktisk kan fungere.
da jeg søgte på mit bundkort fandt jeg de nøjagtige CPU'er

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us&model=Tools&product=1
Avatar billede LarsDC Nybegynder
24. oktober 2010 - 15:05 #13
AM2, AM2+ og AM3 er alle bagudkompatible med hinanden.

Naturligvis vil systemet blive sænket af hvad der er den "ringeste" socket type. Altså vil du f.eks. ikke kunne udnytte 1066 MHz ram blokke fuldt ud (Skulle du vælge og lave en sådan opgradering) før du opgraderer til en AM3 bundkort.
Men CPU mæssigt kan det godt køre sammen, evt. med en BIOS opgradering. Det kan du jo som sagt finde på producentens (ASUS) hjemmeside. ASUS oplyser næsten altid hvilken BIOS version der skal til for at køre med en bestemt CPU.
Avatar billede jonasds Nybegynder
24. oktober 2010 - 17:10 #14
Jeg takker for svarene. jeg har netop bestilt en 2,8 quad og en køler og opdateret min BIOS til den passende version:D

Mvh
Jonas
Avatar billede jonasds Nybegynder
24. oktober 2010 - 17:11 #15
og så lige nogle point:D
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. oktober 2010 - 17:23 #16
Ja det er jo nok ikke lige til dig selv ;)
Avatar billede jonasds Nybegynder
24. oktober 2010 - 17:53 #17
Nej den fangede jeg godt. men  forstår ikke helt det system her:S hvordan sletter man den igen??
Avatar billede JStaal Nybegynder
24. oktober 2010 - 18:41 #18
alle tiders jeg håber du blir glad for den.. ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. oktober 2010 - 19:01 #19
Du beder om svar fra den der hjalp :)