Avatar billede ichr Nybegynder
29. oktober 2010 - 08:24 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Computeren kan ikke starte

Min computer vil ikke starte. Den kommer til det første skærmbillede hvor der står "windows startes" og så lukker den ned og genstarter. Hvad kan der være galt?
Det er en "emashines", og den plejer at starte uden problemer.
Er det evt noget man kan klare fra fejlsikret tilstand? Og hvordan er det lige man kommer derind?
Håber nogen herinde kan hjælpe.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. oktober 2010 - 08:57 #1
Prøv i første omgang under opstarten at tippe vedvarende på F8 så skulle du komme i fejlsikret tilstand her kunne du prøve sidst fungerende fejlfri tilstand.PS. det ville være rart at vide under hvilke styresystem??
Avatar billede ichr Nybegynder
29. oktober 2010 - 09:46 #2
Det hjalp desværre ikke. Nu bliver den ved at vende tilbage til den side hvor jeg kan gå i fejlsikret tilstand hver gang den genstarter. Jeg har prøvet både at "starte windows normalt" og "sidst kendte fungerende konfiguration", men intet hjælper. Computeren genstarter hver gang den kommer til den side hvor man kan vælge fejlsikret tilstand. Det er windows XP jeg bruger.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2010 - 10:16 #3
det kan være indtil flere ting.
da den hverken kan dit eller dat er der nok kun den lange vej

sæt din xp i drevet og boot op på den og under install slå den hen på avanceret og fjern partition c og opret en ny på samme størelse nu bliver drev c auto formateret og er helt ren

MEN HUSK ALT FORSVINDER PÅ DREV C

i almindelighed er der ikke den store forskel på xp og andre styresystemer hvordan man installerer

jeg gør altid det her

http://www.techtalkz.com/gallery/files/1/Windows7-2008-11-04-14-54-52.jpg
slå den over på avanceret
Avatar billede poko1 Ekspert
29. oktober 2010 - 10:28 #4
Hvis du vil prøve en reparation så er der en vejledning her
http://www.young-andersen.dk/WindowsXP.aspx
det eneste du mister er opdateringer fra microsoft så hav servicepakkerne klar sp3 osv.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2010 - 10:52 #5
jeg glemte en link

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html

hvis du er heldig kan du reperere den men ellers er det den lange vej

xp er stoppet salgsmæssigt og er et hul i jorden sikkerhedsmæssigt - du kan ikke bruge den nye explorer 9 beta  i xp og der vil komme flere ting den ikke kan.

nok om det

m.v.h
Avatar billede ichr Nybegynder
29. oktober 2010 - 11:41 #6
Hvor finder jeg sp2 og sp3 så jeg kan brænde dem ud? Kan kun finde dem så jeg kan installere dem på den computer jeg bruger.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. oktober 2010 - 12:10 #7
På disse 2 sider er henholdsvis sp2& 3 tryk dovnlod og gem det er lidt nede på siden
http://www.softwarepatch.com/windows/xpsp2.html

http://www.softwarepatch.com/windows/windows-xp-service-pack-3.html
Avatar billede ichr Nybegynder
29. oktober 2010 - 13:34 #8
Jeg kan hverken reperare den eller formatere den. Hver gang jeg forsøger åbner den bare til den sidste side jeg var på hvor jeg kan vælge fejlsikret tilstand og så genstarter den igen. Men jeg kan hverken vælge at gå i fejlsikret tilstand eller starte op normalt.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. oktober 2010 - 13:54 #9
Kunne tyde på defekt harddisk
Avatar billede ichr Nybegynder
29. oktober 2010 - 14:03 #10
Har I nogen ide om hvad der kan være gået galt? Det er vel ikke noget jeg selv lige kan klare går jeg ud fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2010 - 14:09 #11
Du kunne prøve at sætte disken til sådan en:
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
for at se om den var "tilgængelig", eller sætte den som slave i anden pc.
Avatar billede ichr Nybegynder
29. oktober 2010 - 14:14 #12
220661: Vil du ikke være sød at forklare mig lidt mere om det, og hvad du mener med at sætte den som slave i en anden pc?
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2010 - 14:19 #13
kan den se harddisken i bios

hvis den kan skal du bruge anden software til at åbne den med

den er sikkert låst - det kan man godt komme ud for og der er linux baserede programmer løsningen

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

sådan her gør du
http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php
Avatar billede ichr Nybegynder
29. oktober 2010 - 14:23 #14
Jeg kan ikke komme ind i bios. Når jeg starter computeren viser den det skærmbillede hvor man kan vælge mellem fejlsikret tilstand, starte normalt og flere andre muligheder. Men jeg kan ikke vælge nogle af de muligheder, den genstarter bare uanset hvad jeg trykker på, og så når jeg til det skærmbillede igen osv forfra.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2010 - 14:25 #15
En pc med gammeldags harddisk (ata), der står den disk som styresystemet som "master". Er der en stikmulighed mere på dette kabel og du skal sætte yderligere en disk på, skal den bagpå sættes med jumperen til "slave", da den skal dele dette kabel.
Siddern den på sit eget kabel til bundkortet behøver du ikke flytte jumper. Er det en sata disk du har skal du ikke gøre noget. Det finder pc selv ud af. Ata disk bruger de lange flade stik til data overførsel.
http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.gshop.com.au/images/ide_133_cable.jpg&imgrefurl=http://www.gshop.com.au/serial-ata-sata-power-cable-ide-to-sata-power-adaptor-p-372.html&usg=__lOSnmDzjM7sl8vRX_xWtRIgtWUA=&h=386&w=500&sz=9&hl=da&start=0&zoom=1&tbnid=CO-lqfqm1PiCGM:&tbnh=132&tbnw=177&prev=/images%3Fq%3DATA%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN%26biw%3D1024%26bih%3D591%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=129&vpy=111&dur=2293&hovh=197&hovw=256&tx=139&ty=94&ei=GL3KTLzmGsztObPI8I4B&oei=GL3KTLzmGsztObPI8I4B&esq=1&page=1&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:0
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2010 - 14:29 #16
Når pc starter, kommer der så kun det ene bip som der normalt gør?
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2010 - 14:31 #17
tag harddisk kablet fra

husk at berøre jordbunden radiator eller andet inden

tag batteriet ud på bundkortet i nogle minutter - det kan også være det skal skiftes

sæt det i igen og prøv så at gå i bios og save

hvis du ikke kan komme i bios er det noget andet
Avatar billede ichr Nybegynder
29. oktober 2010 - 14:32 #18
Ja der kommer kun det ene bib
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2010 - 14:40 #19
#17 Ja og når du nu alligevel har fjernet alt strømmen fra pc, så tryk på startknappen nogle gange for at aflade alle komponenter i systemet. Det vil eliminere hvis der er kludder i det.
Avatar billede ichr Nybegynder
29. oktober 2010 - 18:28 #20
Tak for alle jeres råd, desværre var der ikke noget af det som hjalp. Så nu har jeg sendt harddisken til reperation. Der er heldigvis en måned tilbage inden garantien udløber.