Avatar billede EvilRebel Nybegynder
19. november 2010 - 20:12 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

RAM opgradering: Frekvens, kapacitet eller pris?

Jeg overvejer kraftigt at opgradere min computer med lidt extra ram installere Windows 64-bit (for at kunne bruge dem). Min nuværende konfiguration:

ASUS P5KC Motherboard.
Har mulighed for at vælge mellem DDR2 og DDR3 (kan ikke klare begge dele på en gang)
  4 DDR2 240-PIN slots (understøtter samlet op til 8 GB og 1066 MHz)
  2 DDR3 240-PIN slots (understøtter samlet op til 4 GB og 1333 MHz)

Intel Core 2 Duo E6750 @ 2.66 GHz, 1333 MHz FSB

2*1 GB DDR2 PC-5700 RAM installeret

Jeg ser følgende muligheder for opgradering:
Nuværende + 2*2 GB DDR2 PC-5700 (eller 6400 siden de faktisk er biligere. Ved godt at jeg ikke kan udnytte den ekstra hastighed). Den billige løsning

Udskiftning til 4*2 GB DDR2 PC-8500. Den dyre løsning (3 gange så dyr som de andre)

Udskiftning til 2*2 GB DDR3 PC-10600. Næsten ligeså billig som den første

Mit spørgsmål er så hvor meget hhv. frekvens og kapacitet betyder. Kan det betale sig skifte mine nuværende RAM ud for kunne nyde en højere frekvens? Eller er min computer så håbløst forældet at der ikke er nogen ide i at opgradere den (andre specifikationer inkluderer GF8800GT og 320GB HDD)?
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. november 2010 - 21:07 #1
Du får intet ud af at opgradere OS til 64 bit og kun bruge 4 Gb ram.
Absolutte minimum her vil jeg sige er 6 Gb - gerne 8 Gb.

Så brug den billige løsning.
Avatar billede EvilRebel Nybegynder
19. november 2010 - 21:17 #2
Efter sigende skulle Windows 32-bit kun være i stand til at udnytte 3 GB så jeg burde vel stadig få noget ud af den sidste.

Anyway OS opgradering er ikke det væsentlige. Jeg havde aligevel tænkt mig at opgradere bare for at slippe af med Vista. Mit spørsgmål er stadig hvorvidt det kan betale sig at gå efter en højere frekvens frem for kapacitet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. november 2010 - 21:21 #3
Nope det er 4 Gb med 32 bit os.
Avatar billede EvilRebel Nybegynder
19. november 2010 - 21:33 #4
Hmm... OK. Men hvis vi ser bort fra OS hvor meget får jeg så ud af at vælge hhv. frekvens frem for kapacitet og omvendt?
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. november 2010 - 21:33 #5
Der er altid lidt spild. Så 32bit udgaven kan ikke effektivt udnytte 4GB
Avatar billede webweaver Praktikant
19. november 2010 - 21:49 #6
Nu nævner du ikke rigtig noget om det er Vista eller Windows 7 du sidder med. Men det er korrekt at Vista 32-bit kun kan registrere 3GB. Resten er dedikeret ram. Men hvis man opdaterer Vista 32-bit til Service Pack 1, kan den tage 4 GB.

john_stigers, jeg synes godt nok at du sætter dine minimums grænser en anelse højt ved 64 bit! :) Styresystemet snupper 2 GB til sig selv synes jeg at have læst. Så ønsker man en nogenlunde computer, burde 4 - 6 GB vel kunne gøre det. Man kan så sige, at hvis man alligevel skal skifte ram, vil det måske nok være dumdristigt ikke at udvide ordentligt, når man nu endelig skal.

Vil godt have lov at pointere, at det er farligt at stige for meget i øvrigt. Jeg sidder med 12 GB DDR3, og du kan aldrig drosle ned igen, når man først er vant til det! :D

Frekvensen har en del at sige. Jo højere jo bedre som regel.
Men det er en hel videnskab, hvad for en frekvens der bør bruges. Det er der mange meninger om.
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. november 2010 - 14:04 #7
Kapaciteten er altid vigtigere end frekvensen, hvis ens system tørster efter mere ram (alternativet er, at Windows begynder at gøre lidt for meget brug af sidefilen).
Avatar billede EvilRebel Nybegynder
20. november 2010 - 18:59 #8
Jeg har Vista 32-bit SP2 og har tænkt mig at opgradere til Win7 64-bit af flere årsager.

8 GB 1066 MHz er sandsynligvis det mest effektive. Desværre ender jeg oppe omkring de 1400 kr.

4 GB 1333 MHz og 6 GB 667 MHz koster nogenlunde det samme for mig. Jeg forstår godt at kapaciteten som regel er vigtigst men vi taler en fordobling af frekvensen her.  Hvis vi antager at mit forbrug som regel er forholdsvis krævene spil hvad tror I så vil være bedst?

En fjerde løsning kunne også være at jeg gik efter 8 GB 800 MHz. Det er lidt langsommere end 1066 men til gengæld kan jeg spare ca. 600 kr.
Avatar billede EvilRebel Nybegynder
29. januar 2011 - 20:33 #9
Valgte at købe 4 gig 800 MHz (fordi det er billigere end 667 MHz nu om dage). Vil gerne have det her spørgsmål lukket. ksoren, webweaver og john_stigers, kan I ikke smide et svar hvis I vil have nogle point? Som tak for tipsene hvad end jeg kunne bruge dem eller ej.

PS: Dette er mit første spørgsmål på eksperten. I må undskylde hvis jeg kommer til at kludre pointene op.
Avatar billede webweaver Praktikant
29. januar 2011 - 22:58 #10
Det var godt at du fik købt dig nogle ram :)

Jeg smider et svar ...
Avatar billede Blueeyez Mester
29. januar 2011 - 23:24 #11
Kommer helt og aldeles an på hvor mange ram du bruger, har selv en dual pc med windows xp pro 32 bit og windows 7 ultimate 64 bit og har kun 4 GB ram har aldrig brugt alle ram op, men ville godt ha 1 - 2 ram blokke mere, men det nu mere fordi jeg har en intel core i7 cpu som har en teknologi der har noget tripple core + i sig har jeg hørt så 3+ ram blokke skulle gøre en forskel men er nu selv meget tilfreds med blot og køre med 4 GB ram.. mange siger det er kapaciteten og self betyder den noget men et 32 bit system behøver ikke mere end 2 GB ram og 64 bit ja der vil jeg nok sige 4 - 6 GB mindst, men kommer som skrevet tidligere an på HVOR mange af dine ram du bruger :) Bruger selv højest 70% af mine 4 gb ram så om det blot er fordi de er gode ved jeg ikke, men kan sige jo lavere CL der er på rammene desto bedre.. jeg har selv en CL på 9 hvilket er ret højt men har så 1600 Mhz men i sidste ende har jeg fået fortalt at CL er vigtigst men så fra en anden har jeg hørt at man ikke helt kan mærke forskel på CL delen.. men kan vel være fordi man skal en del ned i cl før man mærker forskel :)
Avatar billede Blueeyez Mester
29. januar 2011 - 23:26 #12
Må nok os lige tilføje at mange anbefaler ddr2 frem f or ddr3 nok er mhz kun på 800 max generelt mener man kan købe med højere men de er billigere og kan fås med meget lav CL til en fornuftig pris hvis jeg husker rigtigt :)
Avatar billede EvilRebel Nybegynder
29. januar 2011 - 23:59 #13
Du er lidt sent ude blueeyez men tak alligevel. Jeg er villig til at give dig nogle point, men du bliver så også den sidste. Jeg venter lige en uge eller to med at give pointene for at de andre har mulighed for at svare.

Er det forresten muligt at uddele flere point end jeg oprindeligt havde planlagt? 45/4=11.25 er ikke specielt meget.
Avatar billede webweaver Praktikant
30. januar 2011 - 00:01 #14
Nej, det er det ikke.
Avatar billede Blueeyez Mester
30. januar 2011 - 00:17 #15
Behøver nu ik nogle points for den viden;) Fik den selv gratis så ka fint leve med og give den videre uden og få ting såsom points ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. januar 2011 - 12:35 #16
Svar :)