Avatar billede chrisvad Nybegynder
28. november 2010 - 09:35 Der er 7 kommentarer

Billederedigering... HJÆLP...!

Jeg har et privat billede hvor der står to personer i forgrunden, og en solnedgang i baggrunden og havet i mellemgrunden.

Er det muligt at gøre personerne helt sorte (meget mørke) så man kun ser dem i profil??? Og at man således kan fremhæve havet og solnedgangen??

Håber seriøst der er nogle som kan hjælpe, for har prøvet alverdens ting, men ved bare ikke hvad jeg skal gøre..!

Hjælp..!

//Chrisvad
Avatar billede milter Ekspert
28. november 2010 - 10:25 #1
Det afhænger meget af billedets opbygning, men det redskab, du nok skal starte med, er det, der i billedredigeringsprogrammer hedder "Curves", evt. kombineret med "Selection Tool".
Avatar billede jgni Nybegynder
28. november 2010 - 10:42 #2
Hvad har du af software?

Photoshop? GIMP? Paint.net?
Avatar billede chrisvad Nybegynder
29. november 2010 - 08:24 #3
Jeg har kun de standard programmer som ligger på pc'en og Microsoft office picture manager. Jeg ved ikke om det kan bruges?? Eller om du kender nogle gratis programmer som kan benyttes?
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2010 - 08:55 #4
Microsoft office picture manager kan ikke bruges til den slags. Der skal lidt mere "power" til, og det kan det gratis program GIMP klare.

Men, hvis du ikke har arbejdet med billedredigering før, skal der nok en del forarbejde til, før du får nogenlunde kontrol over resultatet. Køb evt. en bog eller et hæfte med vejledning i brug af programmet.

http://www.gimp.org/
Avatar billede chrisvad Nybegynder
29. november 2010 - 09:05 #5
Okay, det lyder som noget der kommer til at tage laang tid.. Er det lettere i Photoshop?
29. november 2010 - 09:13 #6
http://www.eksperten.dk/spm/901623#reply_7543191

PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står...
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2010 - 09:28 #7
#5.

Nej, Photoshop er ikke lettere, faktisk findes der ikke nogen "let" måde, hvis man ikke har arbejdet med billedredigering før.

Som sagt, køb en bog og prøv, prøv, prøv, bliv ved med at prøve, og pludselig begynder du at kunne se en sammenhæng :-)

Prøv at læse FAQ for eksperten.dk for at få den bedste hjælp her, især disse to ang. forskel på "Svar" og "Kommentar":

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
http://www.eksperten.dk/faq#faq-5