Avatar billede miqe Nybegynder
30. november 2010 - 17:00 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tilføjer luft ved kopiering til andet program

Hej eksperter.

Jeg sidder med et (for mig) meget mystisk problem i Illustrator.

Jeg har et objekt med størrelsen 200x200 pt
Jeg kopierer og åbner som ny i Photoshop eller andet program.

Lige meget hvad tilføjes der luft rundt om objektet og billeddet fylder hermed 212x217 pt med et 200x200 pt objekt indlejret.

Enheden kan bytes ud med px eller andet uden det gør en forskel.

Under rasterisering er den sat til ikke at tilføje bounding box.

Hvorfor tilføjer den luft omkring objektet?
Og hvordan får jeg den til at lade være?

På forhånd tak
Michael

PS. Benytter CS5 på Mac
Avatar billede Himbear Nybegynder
30. november 2010 - 17:09 #1
Kan det være en skygge eller et glow som objektet har? I Photoshop kan du tage pipetten og måle om der farve i baggrunden.

En mulighed er at der ligger et punkt uden for objektet, som du kopierer med ind. Har du tjekket det? Hvis du klikker på laget i Photoshop, mens du holder CTRL nede, så laver du en markering af det som laget indeholder. Det kan nogle gange afsløre noget.
Avatar billede miqe Nybegynder
30. november 2010 - 18:33 #2
Hej Tino

I PS er alle pixels udenfor objekt fuldt transparente.
Objekt er dog gået fra 200px til 201px bredde, men dette kan jo nok bero på konverteringen fra Illustrators vektorformat til raster.

Dog lægger jeg mærke til at der findes lidt "usynlig" skygge, ved at nærstudere objektet i Illustrator (Objekt kan markeres ved klik lidt udenfor objekt). Det forklarer hvorfor jeg ikke kunne finde folk med samme problem på nettet *gg*

Jeg er dog helt grøn mht. Illustrator og objektet er modtaget i Ai-fil fra kunde.

Ved at følge dit hint og lege lidt fandt jeg ud af at det var nogle effekter under "Appearance" (bl.a. Drop Shadow) der var synderen.

Du skal have stort tak for hjælpen.
Smid et svar, så får du points.

Mht. Miqe
Avatar billede Himbear Nybegynder
30. november 2010 - 18:49 #3
Ok, her er et svar.

Man kan også løbe ind i problemer når man pixelerer vektor-grafik. Hvis en streg ikke har en bredde og placering som kan vises med et lige antal pixel, så vil det blive uldent at se på. Illustrator har en Pixel-preview mode, hvor man kan se og tage højde for resultatet med det samme - det bruger jeg altid når jeg senere skal konvertere til pixels.
Avatar billede miqe Nybegynder
30. november 2010 - 19:22 #4
Det læste jeg lidt om, da jeg ledte efter info omkring mit problem og legede lidt med det bagefter. Ganske interessant.