Avatar billede KatrineL Nybegynder
04. december 2010 - 12:19 Der er 5 kommentarer

hjælp til opgave om antikken

Hej alle sammen, jeg håber i kan hjælpe mig med mit spørgsmål. Jeg har en opgave for, hvor jeg skal skrive om antikken. Men jeg kan simpelthen ikke finde noget om naturvidenskab. Kender i noget til antikkens naturvidenskab? Håber i kan hjælpe. M.V.H Katrine
Avatar billede mfalck Praktikant
04. december 2010 - 13:14 #1
du må vist uddybe opgaven lidt mere end bare antikkens naturvidenskab.

Generelt kan man sige at naturvidenskab ikke var en selvstændig gren i det antikke Grækenland men underlagt filosofien.

Se f.eks.:
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Filosofi/Filosofiske_begreber_og_fagudtryk/naturfilosofi
04. december 2010 - 15:15 #2
Det var jo (vist nok) Aristoteles der begyndte at interresere sig for naturvidenskab.  Hans laerer, Platos (og Platos' laerer Sokrates) mente at sanserne bedrager saaledes at det var af tankens vej man skulle finde sandheden.  Aristoteles derimod studerede det man kunne finde frem til ved at observere, maale, taelle o.s.v. og skrev adskillige boeger om naturvidenskab/naturfilosofi.  Proev at google paa Aristoteles natural philosofi og lignende.  Pytagoras og hans elever gik hoejt op i matematikken og mente at i sidste ende kunne alting udtrykkes med tal og at tallene var den egenlige guddom. Yderligere taeller Hipokratis vel ogsaa med og hans laegevidenskab.  Den dag i dag (er der blevet mig fortalt) maa alle nyuddannede laeger aflaegge Hipokratis' ed om at udoeve deres laegetjeneste paa etisk maade og til hjaelp til menneskeneden.

Saa der er saadan set nok at gaa i gang med.
05. december 2010 - 16:43 #3
Katrine, saa du mit indlaeg?  Jeg er spaendt paa din reaktion, om det var nyttigt eller om jeg misforstod problemet og derfor ramte ved siden af med svaret.
15. december 2010 - 19:48 #4
Katrine, jeg har lagt maerke til at du har vaeret inde paa Eksperten omtrent dagligt, og igen idag, men desvaerre uden at goere noget ved dette spoergsmaal. Jeg (og andre) forsoegte at hjaelpe dig, men du har ignoreret os.

Jeg gaar ud fra (haaber) at det ikke er af ond vilje men fordi du som nyt medlem ikke er klar over at du har noget du skal have gjort faerdigt.  Saa lad mig forklare:

Med mindre du forventer friske indlaeg paa dette spoergsmaal (og erfaringen viser at det ikke er sandsynligt naar spoergsmaalet er sunket 'under horisonten' og ikke har haft nye indlaeg i mere end en uge) saa skal du nu lukke spoergsmaalet.  Du har faaet et svar (indlaeg markeret med gult) og en kommentar (ingen gul markering.)  Hvis du mener at svaret var til nytte skal du acceptere det ved at saette et flueben i den lille firkant og derefter klikke paa feltet "Accepter svar og afgiv points."  Hvis du ogsaa gerne vil give points til det medlem der oprettede kommentaren skal du bede det medlem oprette et svar og acceptere det svar naar det kommer.  Hvis du ikke har haft gavn af indlaeggene, hvis vi for eksempel har misforstaaet dit problem, saa maa du selv oprette et svar og acceptere det.  I saafald har du den mulighed at oprette et nyt spoergsmaal (efter at have lukket dette) hvor du forklarer dit problem mere grundigt.

Men under alle omstaendigheder, afslut hvad du begyndte og faa lukket dette spoergsmaal.  Please.
07. juni 2011 - 09:24 #5
Katrine, jeg prøver lige en gang til.  Du oprettede spørgsmålet, og jeg deltog i det for at prøve at hjælpe dig.  Nu skylder du mig at lukke spørgsmålet igen og derved afslutte hvad du begyndte.  Med mindre du ikke synes at mit indlæg var til hjælp, så skal du sætte et 'flueben' i den lille firkant 'Accepter dette svar' og derefter klikke på feltet 'Accepter svar og afgiv points'.  Hvis du ikke vil give mig points for svaret, så skal du selv oprette et svar (du kan blot sige 'Jeg lukker,' men jeg ville hellere at du i svaret fortalte hvad der var i vejen med mit svar') og så acceptere det.  Hvis du ikke lukker spørgsmålet, så lader du mig blive hængende i et åbent spørgsmål som straf for at jeg prøvede at hjælpe.