Avatar billede MrLund Nybegynder
15. december 2010 - 20:21 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

SQL - 3 tabeller

Hejsa

Jeg har 3 tabeller

DEBAT
ID - TEAMID - TITEL
1 - 20 - 'test af debat'

TEAM
ID - TEAMNAVN
10 - 'Mit team'

TEAMMEDLEMMER
ID - TEAMID - BRUGERNAVN
1 - '10' - 'MrLund'

Jeg skal hente de nyeste indlæg fra DEBAT, fra TEAMNAVN skal jeg have fundet navnet på TEAMET og til sidst, så skal jeg tjekke om 'MrLund' er medlemmet af teamet.

Altså, er MrLund medlem af et team, skal alle debatter fra de teams MrLund er medlem af skal hentes.

Nogen der kan hjælpe med hvordan jeg laver min SQL sætning på det?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
15. december 2010 - 20:43 #1
Øh, noget lignede
select * from debat left join team on debat.teamid = team.id left join teammedlemmer on team.id = teammedlemmer.teamid where brugnernavn = "MrLund"

Joins skal måske vendes lidt om alt efter hvordan du vil have outputtet ti lat se ud.
Avatar billede webweaver Praktikant
15. december 2010 - 20:55 #2
Helt simpelt;

$id = 10; // Mrlunds teamid her, hvor du nu har det fra.

mysql_query = ("SELECT * FROM DEBAT WHERE TEAMID = $id") or die (mysql_error());

eller lidt mere avanceret, kunne noget ala dette måske virke;

mysql_query = ("SELECT * FROM DEBAT WHERE TEAMID = (SELECT TEAMID FROM TEAMMEDLEMMER WHERE BRUGERNAVN = 'Mrlund')") or die (mysql_error());
Avatar billede MrLund Nybegynder
15. december 2010 - 21:36 #3
lsskaarup : jeg fik dit forslag til at virke. Tak for hjælpen.

Havde selv rodet med lidt INNER JOIN og LEFT JOIN, havde bare fået sammensat dem helt forkert.

Men kast du et svar :)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
15. december 2010 - 22:49 #4
Selvfølgelig, glad for at kunne hjælpe.
Man skal også holde tungen lidt lige i munden med joins, ellers kan man virkelig få rodet sig ud skrammel, når tabellerne er store og mange flere skal joins.