Avatar billede Slettet bruger
23. december 2010 - 10:42 Der er 9 kommentarer

Join i samme tabel

Hej, jeg TROR, det handler om at join'e i samme tabel - forhåbentligt kan en ekspert hjælpe mig.

Jeg har en tabel med en række kategorier, se screendump af database her: http://img156.imageshack.us/img156/5615/kategorier.png

Jeg viser rækken af kategorier i min select via:

<option value="<?php echo $row['id']; ?>"><?php echo $row['name']; ?></option>

Dvs. jeg får flg.: (her sorteret alfabetisk):
1.semester
3.semester
5.semester
Underkategori_1_i_1.semester
Underkategori_1_i_3.semester
Underkategori_1.1_i_3.semester

Jeg vil gerne have den til at vise stien (relationen ml. kategori og underkategori (se "parent" og "path" i databasen på billedet ovenfor), sådan at det fremkommer således i stedet:

1.semester
1.semester/Underkategori_1_i_1.semester
3.semester
3.semester/Underkategori_1_i_3.semester
3.semesterUnderkategori_1_i_3.semester/Underkategori_1.1_i_3.semester
5.semester

osv.

Hvordan kan jeg join'e enten "parent" el. "path" med "id" (se billede af database) til lave denne visning?
Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
23. december 2010 - 11:54 #1
hmm umiddelbart tænker jeg at man bør smide underkategorier i en anden tabel, for at gøre det hele nemmere.
hvis man skulle lave en select som du ønsker, skal man ud i noget med at sige :

select k1.name,k2.name
from kategorier as k1, kategoerer as k2
where k1.id = k2.parent

det er hvad jeg lige umiddelbart tænker...
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2010 - 11:59 #2
Hej,

Tak for svar. Jeg har ikke lavet database-strukturen (og den kan ikke ændres :-)) så jeg må prøve mig frem...

Jeg kan ikke helt gennemskue din streng - så du får lige min eksisterende (den er lang, beklager :-)):

$sql="SELECT ".$prefix."course_categories.id, ".$prefix."course_categories.name, ".$prefix."course_categories.parent, ".$prefix."course_categories.path, ".$prefix."course_categories.sortorder FROM ".$prefix."course_categories WHERE ".$prefix."course_categories.visible = '1' ORDER BY ".$prefix."course_categories.name asc";

Kan du gennemskue det ud fra det?
Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
23. december 2010 - 14:52 #3
det bliver et skud:

$sql="SELECT ".$prefix."course_categories.id, k1.name,k2.name k1.parent, k1.path, k1.sortorder FROM ".$prefix."course_categories as k1, $prefix."course_categories as k2 WHERE k1.visible = '1'
and k1.id = k2.parent
ORDER BY k1.name asc";
Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
23. december 2010 - 14:54 #4
$sql="SELECT k1.id, k1.name,k2.name k1.parent, k1.path, k1.sortorder FROM ".$prefix."course_categories as k1, $prefix."course_categories as k2 WHERE k1.visible = '1'
and k1.id = k2.parent
ORDER BY k1.name asc";
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2010 - 15:42 #5
Hej igen, forstår vist ikke helt dit k1 og k2 - skal de omdøbes, eller?
Avatar billede coderdk Praktikant
23. december 2010 - 22:50 #6
course_categories as k1
course_categories as k2

k1 er "alias 1" for din tabel, k2 er "alias 2", sådan joines en tabel med sig selv ;)
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2010 - 23:05 #7
Aha, er helt grøn med det join... Hvordan vil option-koden, så skulle se ud for at vise det som:

1.semester
1.semester/Underkategori_1_i_1.semester
3.semester
3.semester/Underkategori_1_i_3.semester
3.semesterUnderkategori_1_i_3.semester/Underkategori_1.1_i_3.semester
5.semester

Tak for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2010 - 23:24 #8
Kunne man i stedet lave et array med navne på kategorier og underkategorier? Er det smartere?
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2010 - 09:28 #9
Hej igen, måske jeg har spurgt forkert (prøver selv at gennemskue det :-))

Det jeg prøver på - eller tror der skal ske, er at der i mit:

while($row = mysql_fetch_array($result))
{
<option value="<?php echo $row['id']; ?>"><?php echo $row['name']; ?></option>
}

tilføjes endnu et "loop" der oversætter/erstatter id'erne fra "path" med det tilhørende "name", sådan at det vil ligne:

while($row = mysql_fetch_array($result))
{
<option value="<?php echo $row['id']; ?>"><?php echo $PATH_WITH_NAMES; ?><?php echo $row['name']; ?></option>
}

Mange tak for hjælpen! Og glædelig jul! :-)