Avatar billede bug30 Nybegynder
25. december 2010 - 17:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ruter uden DHCP

Hej jeg har en accespoint, level one WBR-3408 11g version 1

en gammel sag, som jeg ikke har brugt længe, jeg kan huske jeg slog DHCP fra på den den gang jeg brugte den,,
Men nu skal jeg bruge den, og kan ikke huske IP og subnet jeg gav den.

Jeg har prøvet at nulstille den og den dukker også op i inSSIDer som Default, men der er stadig ikke DHCP aktiv på den, så jeg kan ikke konfigurere den,, jeg kan se MAC-Adressen i inSSIDer, men ikke IP-Adressen,,

Nogle ider til at finde IP og Subnet på den,,??
Avatar billede greenfox Nybegynder
25. december 2010 - 18:08 #1
Det tager 15-20 sec. at resette routeren.
Ip efter en reset vil være 192.168.0.2 som er gateway.
Avatar billede greenfox Nybegynder
25. december 2010 - 18:09 #2
uups, der skulle have stået 192.168.0.1 , så skulle det vist være rettet.
Avatar billede bug30 Nybegynder
25. december 2010 - 19:10 #3
har resettet den, den hedder også "Default" i stedet for det jeg havde kaldt den, før jeg resettet den.

men det ser ikke ud til at have resettet den totalt, da den er ikke til at finde på standart Ruter adressen 192.168.0.1 med subnet 255.255.255.0

Jeg kan huske jeg havde slået DHCP fra i den, den gang jeg brugte den,, og at jeg havde et eller andet underligt subnet på den feks 255.255.255.224 eller 255.255.255.192, og hvilken IP jeg havde givet den kan jeg heller ikke huske,, men een ting er sikkert,, den har ikke nulstillet DHCP eller IP adresse.. over nederen..
Avatar billede greenfox Nybegynder
25. december 2010 - 19:25 #4
okay, så prøv flg.:
Sært din pc til en switch port på routeren. Sæt statisk ip på pcen og prøv forskellige gateways evt.
"Ipconfig /all" giver formentlig ikke noget før du er igennem til routeren.
(Der er også kommandoen "arp -a" der vil vise dig nærliggende ip adresser).
Hvis firmware er ok, så prøv at resette routeren igen, og den skal altså være med den gateway som står i manualen, 192.168.0.1
Du må ikke slukke eller genstarte routeren unødigt når den konfigurerer sig selv efter reset eller firmware opgradering.

Hvis firmware er dårlig, kan du prøve at hente nyeste fra deres site, søg på routerens navn + model nr. for at finde det.
TFTp er et gratis program, som kan sende filer afsted.
Jeg har før reddet en netgear router's firmware ved brug af tftp programmet blot ved at sende firmware til den fra en pc.
Avatar billede bug30 Nybegynder
25. december 2010 - 21:03 #5
hmm,, har prøvet lidt forskelige subnets, og "arp -a" havde min hjerne bare ikke været som en si, så havde jeg måske kunne huske det subnet jeg har puttet på den,,

kan jeg bruge TFTp uden at vide adressen på ruteren.?

Jeg har prøvet diverse Lan scannere, uden hæld, også med statisk adresse indtastet hvor jeg har brugt 192.168.0.5 og 10.0.0.5 med de tænkelige Subnets som jeg kan have brugt, 255.255.255.192 - 255.255.255.224 men at finde det rigtige subnet, er vel som at finde en nål i en høstak..

tænkte på om der fantes en lan scanner der kan søge på forskelige subnets,, eller et program som InSSIDer som også kan finde Ruteren men som kan vise IP adressen, og ikke kun MAC-adressen..
Avatar billede bug30 Nybegynder
25. december 2010 - 21:06 #6
jeg har prøvet netstumbler men jeg syntes ikke jeg kan finde noget overhoved,, hvor inSSIDer finder ca 10-15 accespoints..
Avatar billede greenfox Nybegynder
25. december 2010 - 21:16 #7
Det er en meget dårlig ide at benytte wireless før du har sat forbindelsen op.
Prøv med tftp, indstil ip adresserne i tftp til modtager=192.168.0.1 og afsenderen , en lidt højere ip - f.eks. 192.168.0.5 som du har sat statisk på din pc (ipv4 protocollen), og brug kabel til det. prøv så at sende firmware over til routeren. i nogle tilfælde vil routeren acceptere at firmware sendes på denne måde og du skal så lige vente til den har blinket færdig og alt hvad den skal. Det er ikke sikkert det virker for dig de første par gange, da tftp kan drille lidt, ved at sige forkert fil etc. men at det så er dine ip indstillinger du skal checke, eller fil placering.
Avatar billede bug30 Nybegynder
25. december 2010 - 21:46 #8
damit,, blev lidt fustreret,, syntes lige pludselig ikke jeg kunne køre det lille klik, når jeg trykket på resetknappen,, så keg trykket lidt hårdere,, og så røg knappen ind i ruteren,, så nu ligger den der inde og rasler rundt,,

Hmmm,,, en plastik box der kan rasle..

tror jeg giver den op.. men tudsind tak for hjælpen,, den med arp -a, havde jeg helt glemt,, og fortjener point,,
Avatar billede bug30 Nybegynder
25. december 2010 - 21:48 #9
kan du evt anbefale en billig ruter,, den behøver ikke have wifi.. ??

:)
Avatar billede greenfox Nybegynder
25. december 2010 - 21:53 #10
netgear VPN824 version 2, 4 porte og wifi. Check om firmware skal opdateres inden du tager den i brug for alvor, den downloades fra netgears side og der er html interface via gateway. Meget pålidelig router og ingen uventede udfald.
Avatar billede greenfox Nybegynder
25. december 2010 - 21:54 #11
Den er måske så gammel at den bliver svær at finde, men de laves stadig i nyere modeller.

NB: Netgear FVG318 har 8 porte m. wifi, men den kan have periodiske udfald i minutter, også selvom man genstarter den. -Det er noget med firmwaren der ikke kan lide torrent-stream.
Avatar billede greenfox Nybegynder
26. december 2010 - 02:20 #12
Du må gerne nominere svaret i tråden her, tak.