Avatar billede tuidoi Nybegynder
05. januar 2011 - 19:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fjerner jeg facebook virus?

Hej eksperter.

Min lillesøster har idag siddet ved min computer og kigget på facebook. Her har hun så fået den klassiske "hvorfor er du så dum at trykke på dette link" besked nede i chatten i højre hjørne. Der stod noget med "photo... også linket".

Linket er derefter blevet sendt videre fra hendes profil til hendes veninder. jeg håber ikke disse er ligeså naive :/

Efterfølgende har den spurgt om nogle spil skulle installeres. hun kan desværre ikke huske navnet på disse og hun kan heller ikke huske hvad der ellers skete, hvilket gør det meget svært for mig at finde frem til hvilken virus der har ramt hende.

- Hvad jeg har gjort:
Jeg har netop aflsuttet en fuld scanning med det nyeste Avast. Her fandt den dog ikke noget.

Er der andet jeg kan gøre for at være sikker på der ikke er nogen virus?

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede f-arn Guru
05. januar 2011 - 19:15 #1
Hent "Malwarebytes' Anti-Malware" her

Eller her

Installer og start programmet, klik på fanen opdater, klik Tjek for opdatering, lav "Hurtig skan" under fanebladet "skanner"
Bagefter klik på "vis resultater", tryk på "Fjern det valgte" og send loggen herind sammen med en log fra DDS som du finder her

eller her

Den laver to logs,(DDS.txt og Attach.txt) gem dem på skrivebordet og kopier indholdet af DDS.txt  herind.

OBS - DDS skal gemmes på computeren og ikke køres fra nettet

Mht.: Vista og Windows 7 - højreklik på filen - Kør som Administrator.

NB Når du opdaterer Malwarebytes, så klik på Tjek for opdatering til den skriver at der ikke er flere opdateringer.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. januar 2011 - 19:58 #2
Udfør ovenstående for en sikkerheds skyld.
Men tror i skal kigge under hvilke applikationer hun har givet tilladelse til og fjerne det derfra.
Avatar billede martiinkolle Nybegynder
05. januar 2011 - 20:33 #3
Det nemmeste er at formatere den. Jeg ved ikke lige hvor gennemgribende Avast er, men de der 'virusser' kan nok godt lægge sig i system filerne, og det er ikke nemt at fjerne.... :(

Men start lige med at følge "f-arn" :D
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. januar 2011 - 21:02 #4
Kan ikke se der skulle være tale om virus.
Nok nærmere Likejacking/Clickjacking.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
19. januar 2011 - 22:34 #5
f-arn -> lig et svar.

Vi gav hende bare en ny harddisk, så der var plads til alle hendes teater videoer. Gab! :)
Avatar billede tuidoi Nybegynder
06. marts 2011 - 20:24 #6
Nu har jeg fået en påmindelse om, at jeg ikke har lukket spørgsmålet flere gange. Så jeg lukker det nu. beklager du ikke får dine point.