Avatar billede mikze Nybegynder
06. januar 2011 - 12:21 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Formel til rating

Hej eksperter!

Jeg er igang med en side, hvor man skal spille mod hinanden. En spiller kan kun vinde eller tabe (ikke stå lige). Jeg regner med at have en start-rating på 1000 og så lade dette rating-tal blive højere eller lavere alt afhængig af rating.

Jeg har set på en masse forskellige formler heriblandt ELO-rating-systemet (hvilket jeg har prøvet at gennemskue en del de sidste par dage, men kan ikke få det simplificeret ned til mit brug). Har I nogle formler derude, som måske kan hjælpe mig?

-- Læs kun dette hvis du har brug for mere info --

I følgende eksempel angiver jeg en spiller med bogstav fx A og hans rating i parantes, så A(1000) er en spiller med navn A og en rating på 1000:

Hvis A(1000) spiller mod B(1300) og vinder, så vil han få en bedre rating, men hvis han i stedet spiller mod C(1600) vil han få lidt bedre igen, fordi C har højere rating. Taber han derimod mod C(1600) vil hans rating ikke falde lige så meget, som hvis han taber mod D(500).

Jeg ved ikke om det ville være bedst at sige at et minimum ligger på 0 og et maksimum på 2000 og muligvis inddrage (fx tan?) eller andet, eller om scoren bare skal kunne blive ved med at passere op i skyerne.

Håber I kan hjælpe :-) .. Sproget kan være alt, det er formlen jeg er ude efter.
Avatar billede mikze Nybegynder
06. januar 2011 - 13:07 #1
Jeg har forsøgt mig med ELO-skak-rating og fundet frem til følgende formel:

Ea1 = 1 / (1 + 10^((minscore-modstanders) / 400))
Ea2 = 1 / (1 + 10^((modstanders-minscore) / 400))

Jeg vinder:
Min nye rating = minscore + 32 * (1-Ea)
Modstander ny rating = modstanders + 32 * (0-Ea)

Modstander vinder:
Min nye rating = minscore + 32 * (0-Ea)
Modstander ny rating = modstanders + 32 * (1-Ea)

---

Jeg er dog stadig ikke helt sikker på det er rigtigt, men det ser okay ud når jeg prøver forskellige tal. :-) Så hvis nogle kunne be/afkræfte. Jeg har brugt en K-faktor på 32.
Avatar billede mikze Nybegynder
21. februar 2011 - 13:52 #2
Lukker