Avatar billede Asger Khanna Nybegynder
07. januar 2011 - 17:16 Der er 3 kommentarer

Hjemme webserver?

Jeg har scoret mig en gamle stationær computer, som jeg tænkte jeg kunne bruge som webserver. Jeg vil primært bruge som en online extern harddisk, via FTP.

- Hvor vil i anbefale mig at købe domænet? Jeg har hørt godt om gratisDNS.dk, kan i også anbefale dem?

- Hvad skal jeg smide på af styresystem, når nu jeg vil bruge den som FTP?

- Kan i komme med nogen link eller bøger hvor jeg kan lære mere om webservere og lign?

På forhånd tak.
Avatar billede japping Nybegynder
07. januar 2011 - 17:58 #1
du skriver ikke hvad formålet er, men går ud fra at enten er det fordi du gerne vil have adgang til lagerplads via ftp, eller fordi du gerne vil lære om servere.

Hvis du bare vil have adgang til en ftp server, vil jeg anbefale dig at købe en NAS server i stedet for. Det skyldes at en stationær pc vil koste dig imellem kr. 2.000,- og kr. 4.000,- at have kørende døgnet rundt. En NAS koster omkring kr. 200,- til kr. 400,- at have kørende.

Mht. NAS løsningen kan jeg anbefale en NSLU2 (http://en.wikipedia.org/wiki/NSLU2) hvortil du kan tilslutte en isb harddisk.

Hvis du vælger den stationære pc løsning, vel vidende at strømforbruget i løbet af 6 måneder vil gøre dig i stand til at købe en NAS med disk, så kan jeg anbefale dig at installere Apache http://www.apache.org/. Det er muligt at finde installationspakker som både indeholder Apache, PHP og sql værktøjerne. Men spørg dem der er mere up-to-date mht. dette. Et eksempel på en sådan pakke er http://www.wampserver.com/en/, og husk at alle disse programmer er gratis.

God fornøjelse og husk strømforbruget.
Avatar billede Asger Khanna Nybegynder
07. januar 2011 - 22:59 #2
Det er begge ting, både for at have en FTP, men også for lære mere om det, og jeg lære bedst ved at prøve mig frem :)

Nu jeg har ikke fået computeren endnu, men når jeg gør, vil jeg se om jeg ikke kan gøre den mere miljøvenlig.

Og tak for linkene. Nu ved jeg hvad jeg skal bruge min aften på.

Men er stadig nysgerrig, for andre muligheder. Og vis nogen kan kommme med nogen erfaringer med gratisDSN.dk eller andre steder ville jeg blive glad :)
Avatar billede japping Nybegynder
08. januar 2011 - 23:44 #3
Undersøg om du har fast IP, evt vha. myip.dk.

Hvis du har fast ip har du ikke brug for gratisdns.dk