Avatar billede jfj Nybegynder
08. januar 2011 - 23:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Søgning i TTable

Jeg har et lille program som bruger TTable og Paradox til at lagre data i.
Der er følgende aktuelle felter:

Nummer, Undernummer, Tilføjelse

Hvis jeg indlæser en fil og vil gemme en oplysning i feltet Tilføjelse, hvordan skal nøglen så se ud ?

Jeg har brugt følgende:

Table2.SetKey;
if Table2.Locate('Nummer', Nummer [loPartialKey]) then
  begin
    Table2.Edit;
    Table2.FieldByName('Tilføjelse').AsString := '123';
    Table2.Post;
  end
else
  ShowMessage('Nummer '+ Nummer + ' findes ikke i tabellen');
end

og det virker fint på Nummer-feltet, men nu vil jeg gerne kunne finde Nummer og Undernummer og lægge oplysning ind i Tilføjelse-feltet der.

Hvordan skal kaldet så være ?
Avatar billede hrc Mester
09. januar 2011 - 00:57 #1
Det står i hjælpen:

Table2.Locate('Nummer;Undernummer', VarArrayOf([Nummer;Undernummer]),[])

... og se så at komme væk fra Paradox! Det er dog det mest sejlivede skrammel. Burde være forsvundet først i 92'erne men findes stadig!
Avatar billede martinlind Nybegynder
09. januar 2011 - 11:02 #2
hehe.. ligesom basic og access :-)
Avatar billede jfj Nybegynder
09. januar 2011 - 12:37 #3
Hej hrc

Jeg kan godt se pointen, men Delphi 7 vil ikke kendes ved VarArrayOf. Har læst lidt i hjælpen, men synes ikke jeg kan finde løsningen.

Skal VarArrayOf defineres eller ? Kan jeg få dig til at skrive de linier som ligger forud kaldet ?

Mht. Paradox, så virker det fint til mit formål og "as long as it works...who cares what it looks like!"
Hvilken database vil du foreslå i stedet for ?
Avatar billede jfj Nybegynder
09. januar 2011 - 17:23 #4
Nu har jeg fået det til at virke. Det var noget med forskellen på "komma" og "semikolon"; :-) og så tilføjelse af Variants til Uses.

if Table2.Locate('Nummer;UnderNummer', VarArrayOf([Nummer, UnderNummer]), [])
then
  begin
  Table2.Edit;
  Table2.FieldByName('Tilføjelse').AsString := 'Dette
  er en tilføjelse';
  Table2.Post;
end;

hrc, tak for hjælpen.
Smider du et svar til point !
Avatar billede hrc Mester
10. januar 2011 - 09:26 #5
(det har jeg gjort)