Avatar billede tillebeck Nybegynder
19. januar 2011 - 13:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Excel, indsætte engelsk/amerikansk dato i dansk regneark

Hej

Jeg skal copy-paste fra web til excel. Jeg kan vælge paste-speciel og enten unicode eller tekst (ellers ryger alt ind i én celle)

Det giver et dato problem. Datoerne der pastes ind er på webben formateret med måned/dag/år og ser sådan her ud:
1/8/11 11:10 PM
1/8/11 14:10 PM
1/9/11 9:59 AM
1/9/11 11:10 AM

Og når de når ind i mit ark, så ses de ikke, som måned/dag, men som dag/måned/år og min danske excel vil formatere 8. og 9. januar sådan her:
1. august
1. september
osv. osv.

Hvordan kommer jeg omkring denne lille krølle?
Avatar billede apr3ntice Nybegynder
30. januar 2011 - 00:23 #1
=DATO(ÅR(A1);DAG(A1);MÅNED(A1))

En lidt kringlet måde at komme omkring det. Det er muligt det kan gøres smartere.
Avatar billede tillebeck Nybegynder
03. februar 2011 - 09:18 #2
Hej

Tak for svaret. Det er et godt svar på mit spørgsmål.

Jeg havde bare glemt at skrive, at datoer, hvor der ikke kan byttes om på mdr og dag, der bliver de formateret, som tekst. Men jeg tror, at jeg kan bruge dit svar til at:
1) vide at der ikke er en let løsning
2) selv finde noget der kan manipulere tekst, som du manipulerer en dato

Ny beskrivning af opgaven:
1/8/11 11:10 PM
1/8/11 14:10 PM
1/13/11 15:15 PM
1/15/11 10:30 AM

bliver til en blanding af datoer og tekststrenge:
1. august (dato, forkert)
1/13/11 15:15 PM (tekststreng, genkendes ikke som dato)
1/15/11 10:30 AM (tekststreng, genkendes ikke som dato)

Og så kan en skal der en anden funktion til.
Pseudokode:
HVIS(isdate(A1);"dinFunktion";date(reArrangeString(A1)))

hvor "reArrangeString" er en funktion, der gør det samme, som din, bare for tekst.
Avatar billede apr3ntice Nybegynder
08. februar 2011 - 13:25 #3
Jeg har lavet et regneark der kan gøre det (med FIND() og MIDT()) hvis du skriver din mail i en privat besked skal jeg gerne sende det til dig :-)
Avatar billede tillebeck Nybegynder
08. februar 2011 - 15:51 #4
Hej apr3ntice

Tusind tak for dit tilbud, men jeg er faktisk lige blevet færdig (efter noget hjælp på StackOverFlow)

Eksemplet er at de amerikanske datoer er skrevet, som tekst og starter i A2, og min ønskede dato (som en rigtig dato) ønskes i næste kolonne:

US dato som tekst      Ønsket output
9/2/10 6:06 PM        2010.9.2
9/3/10 9:31 PM        2010.9.3
9/4/10 9:31 PM        2010.9.4

Denne formel vil "do-tre-trick"
=DATO("2000"+MIDT(A2;FIND("/";A2;FIND("/";A2;1)+1)+1;FIND(" ";A2;1)-FIND("/";A2;FIND("/";A2;1)+1)-1);MIDT(A2;1;FIND("/";A2;1)-1);MIDT(A2;FIND("/";A2;1)+1;FIND("/";A2;FIND("/";A2;1)+1)-FIND("/";A2;1)-1))
Avatar billede tillebeck Nybegynder
08. februar 2011 - 16:12 #5
Skulle måske lige tilføje, at formale "bare" laver en dato, som man så selv kan formatere med Excel, som man lyster.
Avatar billede apr3ntice Nybegynder
08. februar 2011 - 16:21 #6
Ok, det jeg har lavet ligner meget, jeg har bare lavet en celle til hvert tal (dag, måned, år, time og minut) som man så bare (som du skriver) kan kopiere ind i en DATO().

Husk logik til at kontrollere om den oprindligt indtastede dato er gyldig:

=HVIS(HVIS.FEJL(MÅNED(A4);"13")="13";"fejl";"ok")
Avatar billede tillebeck Nybegynder
08. februar 2011 - 16:28 #7
Tak for tip. Meget fornuftigt med et check, specielt i mit tilfælde, da jeg udregner på celler, som der er smidt lige ind i arket uden noget forudgående check.
Avatar billede pumpe Nybegynder
05. marts 2015 - 09:14 #8
Jeg fandt ud af at der bare skal stå CDdata men ellers tak for hjælpen. Jeg troede det havde noget med amerikansk dato at gøre men det har det ikke.
Avatar billede pumpe Nybegynder
05. marts 2015 - 09:16 #9
Jeg lukker tråden.