Avatar billede wrapdk Nybegynder
29. januar 2011 - 14:03 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man inkl. moms felt og sammenkæder den med andre tabeller.

Access 2007

Jeg er ved at lave en database om sager hvor der bliver tastet timeforbrug i en tabel, udgifter i en tabel og indtægter i en tabel. Disse tre tabeller skal føres sammen til en som skal kunne vise hvad der er blevet tjent/tabt på sagen. Hvordan kan dette lade sig gøre???

Timeforbrug tabellen har en kolonne der hedder "Antal timer"
Denne kolonne skal ganges med 320 til kolonne "Total". Hvordan gøres dette?

Udgifter og indtægter tabellen har to kolonner. "-moms" og "+moms" Jeg ved ikke hvordan man laver kolonnen +moms

Venlig hilsen
Heidi
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2011 - 14:21 #1
Det kan gøres på flere forskellige måder, en måde er at lave flg. tabel:

Tabel1:
id (autonummeret og primærnøgle)
Dato
Opgave
Tekstfelt
Indtægt
Udgift
Timer

Denne tabel kan du lave en autogeneret formular ud fra og så tilrette den. Hvis du nu vil lave et felt, som viser inkl. moms, så opret et felt uden og i postkilden skriver du f.eks. =[Indtægt]*1,25 eller =[Udgift]*0,8 eller =[timer]*320

Når du vil lave et udtræk af data, så lav en forespørgsel og brug stort set den samme fremgangsmåde. Husk at trykke på knappen med sigma tegnet for at få summeringsmuligheder m.m. Medtag datoer og under kriterie skriv noget a'la:
Between [Indtast dato fra:] AND [Indtast dato til:]

Når din forespørgsel viser det du ønsker, så lav en guided rapport, som bygger på forespørgslen.

Held og lykke!~)
Avatar billede sifuentes Nybegynder
29. januar 2011 - 15:37 #2
Og hvad så den dag momsen/timelønen stiger eller falder, man begynder jo ikke at lave et helt nyt regnskab bare fordi en af de to ting ændre sig? Eller hva'?
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2011 - 17:29 #3
sifuentes> hvis man vil fremtidssikre sine data mht. ændringer, så skal man have en tabel med sine stamdata. Det kunne være timepris, momsprocent osv.

Måden man bruger sin stamdata på er enten at have en dato på hvornår man skal bruge det ene og hvornår man skal bruge det andet. Det kan dog godt drille den mindre erfarne en smule når der skal laves forespørgsler.

En anden metode er at "stemple" satserne ind i sin hovedtabel. Dvs. at man tilføjer felter for timepris og inkl. moms, disse kan man så opdatere ved hjælp af funktionen DLookUp("[NavnPåFelt]","NavnPåTabel","[EtEllerAndetTekstFelt]='" & EtEllerAndetTekst & "'") hvis det er et tal skal man undlade ' og er det en dato skal man bruge # i stedet.

DLookup fyrer man af på sin EfterOpdateringshændelse for eks. feltet Antal_Timer. Det vil så ligne flg.:

private sub Antal_Timer_AfterUpdate()
me.TimePris=DLookUp(osv...
end sub

!~)