Avatar billede boeniz Novice
07. februar 2011 - 14:04 Der er 5 kommentarer

Opstartsproblem

Hej folkens.

For et stykke tid siden oplevede jeg, at min stationære pc ikke ville genopstarte efter at være sat i dvaletilstand. Den gik godt nok i gang, men skærmen forblev sort og intet skete. Jeg slukkede den helt, men stadig det samme problem. Så fik den lov at stå slukket natten over, og næste morgen startede den som normalt. Det er nu et par måneder siden, og problemet har ikke vist sig igen før forleden. Bortset fra at nu starter den alstå overhovedet ikke igen. Dvs. det lyder som om den sædvanlige process indledes med summen fra hardisk osv, men efter få sekunder sker der bare ikke mere. Helt sort skærm, så jeg kan ikke komme ind og lave ændringer.

Kan nogen komme med input om, hvad problemet skyldes?

Skal måske lige oplyse, at første gang var med Vista og anden gang var Win 7.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2011 - 14:26 #1
har du prøvet at fjerne batteriet på bundkortet i nogle minutter og sætte det i og gå i bios og save
den kan jo bare være låst

men er det en bærbar er det jo svært

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2011 - 16:32 #2
Ja samt at fjerne al strøm fra pc og trykke på startknappen i 10 sek og derefter genmontere strøm. Herved neutraliseres spændingen på bundkortet, og mange gange starter pc op bagefter.
Avatar billede boeniz Novice
07. februar 2011 - 18:17 #3
Tak for det gutter. Det ser ud til at virke. Eller... Da jeg fik fjernet beklædningen kunne jeg konstatere ret meget støv og snavs, så den fik en GRUNDIG rengøring. Ud med alt - også batteri - nyt kølepasta og støvsugning og air brush og hele molevitten. Så kunne den starte igen. Men jeg fik følgende meddelelse:

"Systemets firmware bevarede ikke systemhukommelsestilknytningen på tværs af overgangen af dvale... Kontroller, at sytemforhandleren har en opdatering til firmwaren, da det kan løse problemet".

Og Windows Boot Manager oplyser: "Computeren kan ikke komme ud af hibernationen".

Status: 0xc0000411

Jeg kører med nyeste firmware på bundkortet, så der er nok ikke noget at komme efter der. Måske skal jeg blot acceptere, at dvaletilstanden ikke funker på min maskine. Øv bøv :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2011 - 18:42 #4
Ved ikke om der er noget her du kan bruge:
http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/w7performance/thread/20ffb7a3-7f0c-46f9-8516-c1e31b11e558
Kører ikke selv Win 7 (XP)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2011 - 18:49 #5
I linket ovenover foreslås at man deaktiverer dvale, og sletter dvale filen. Rydder op på c drevet. Defragmenterer drevet, og aktiverer dvale igen. Der er dog ikke kommet en tilbagemelding om det virker. Så det kan jeg ikke garantere.
Man kan også tjekke drevet for fejl med chkdsk.