Avatar billede daquar Nybegynder
09. februar 2011 - 08:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tildele IP til MAC adresse lokalt på computeren

Hej Eksperter,

For nogle år siden hjalp jeg en ven med at installere en printserver på hans netværk. Da serveren ikke havde fået tildelt en IPE som udgangspunkt og derfor selv havde valgt en tilfældig var instruktionen til den, at man skulle skrive en netværkskommando i dos-prompten for at tildele en IP manuelt til MAC adressen på ens egen computer.

Dette var fuldkommen lokalt, så det var kun min computer der kunne finde den MAC adresse via den IP.

Nu har jeg brug for at kunne dette igen, men jeg kan ikke huske hvad kommandoen er. Er der nogen der kan hjælpe mig?

Det var muligvis noget med ack eller syn.
Avatar billede dsane Praktikant
09. februar 2011 - 13:41 #1
ARP -A

(Address resolution protocol viser IP adresser samt tilhørende mac)

Men det er meget nemmere at installere printeren på din computer til netbios navnet i stedet for IP adressen. Du skal altså bare skrive netbios navnet der hvor du normalt ville skrive IP adressen. Selv om IP adressen på printserveren ændres, så vil du stadig kunne finde den via NETBIOS navnet.

Hvis du udskriver en konfigurations side fra printserveren, så vil der stå et NETBIOS navn på sedlen.

Altså:

1) Opret en "standard tcp/ip" port og lad den pege på netbios navn i stedet for IP

2) Tilføj en printer, og lad den anvende den port du oprettede i pkt. 1
Avatar billede daquar Nybegynder
09. februar 2011 - 13:47 #2
Det er ikke en printer jeg skal installere denne gang. Det er en NAS der har fået en "tilfældig" adresse (Ham der konfigurerede den kan ikke huske hvad adressen er, men det er ikke en lokal ip).

At resette den ville betyde at den slettede alt indholdet, så jeg skal kun have fat i den og konfigurere den om til en anden adresse :-) - det ville kun være midlertidigt at jeg skulle tildele den en ip.
Avatar billede dsane Praktikant
09. februar 2011 - 16:43 #3
Spørgsmålet er altså. Hvordan findes en ukendt hosts IP adresse på et ukendt subnet, når det eneste man kender er denne hosts mac adressen. Jeg går ud fra, at mac adressen står på bagsiden af din NAS?

Svar 1: Prøv at finde ud af hvilket subnet NAS'en sad på før. Hvis den f.eks. var direkte på Internettet, så kan du via udbyderen få oplyst hvilke subnets og IP adresse områder de anvender. Konfigurer din computer på subnettet og prøv om du kan "se" NAS'en (se den evt. med arp -a)

Svar 2: Gæt IP adressen f.eks.:

Igen konfigurer en computer med en IP adresse på subnettet og anvend arp -a til at se om NAS'ens mac med tilhørende IP dukker op.

Svar 3: Den besværlige.

Tilslut en computer til NAS'en via en hub (ikke en swith, ikke en router, men en hub) Alternativt kan du koble NAS'en direkte til computeren via et krydset kabel.

Anvend et pakke sniffer program til at fange pakker på det fysiske net. Bemærk, at netkort på computeren skal være i stand til at køre i et mode kaldet "promiscuous mode". Det vil sige, at netkortet populært sagt fanger samtlige pakker der kommer forbi, også selv om de ikke er adresseret til computerens netkort mac adresse.

I praksis starter du sniffer programmet, starter en pakke capture, tænder din NAS, venter et minuts tid og derefter ser hvilke pakker du har fanget.

Typisk, så vil du være i stand til at filtrere pakker på mac adresse. Du behøver kun pakker med NAS'ens mac adresse.

Åbn pakkerne og med lidt held, så vil IP adressen på din NAS stå et sted.