Avatar billede ravnemor Juniormester
09. februar 2011 - 20:12 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Beregne antal dage i periode

Jeg skal lave en blanket til beregning af antal ansættelsesdage i en periode, så en medarbejder kan ferieafregnes.

Meningen er at jeg bare skal sætte en startdato og en slutdato ind, og så beregner den selv antal dage i perioden. Den skal vist nok tage højde for at der i nogle måneder er 31 dage andre 30 dage. Feks
A1: 01-01-10
B1: 31-05-10
C1: 151 dage

Der er en formel der hedder DAGE360, men jeg skal bruge en lignende der hedder DAGE365.

Jeg har prøvet mig lidt frem, men har ikke umiddelbart brug for den færdige løsning, med mindre nogen ligger inde med en færdig blanket. Men i første omgang noget jeg kan arbejde videre med mens jeg får ideer til layoutet i blanketten.

Jeg arbejder med løn hvor vi også skal ferieafregne, og pludselig er der måske 20-30 ansatte på een gang der skal fratræde og ferieafregnes. Derfor denne blanket, som evt kan bruges som forside til bilaget.

Kom endelig med input, så fordeler jeg point når jeg synes jeg har nok inputs. Jeg bruger excel 2007
Avatar billede supertekst Ekspert
09. februar 2011 - 20:17 #1
Hvis du i C1 skriver en formel, der trækker de to datoer fra hinanden og evt. omformatere cellen til Tal.
Avatar billede ravnemor Juniormester
09. februar 2011 - 20:25 #2
Ideen er god men så tager den bare ikke højde for at nogle måneder er længere end andre. De kan jo feks være ansat fra 1/1 - 31/5.

Hvis jeg bruger datoerne 1/1 - 31/12, giver den mig kun 364 dage.
Avatar billede ravnemor Juniormester
09. februar 2011 - 20:39 #3
Det kan faktisk godt fungere. Hvis jeg trækker datoerne fra hinanden +1.

Kan man så gøre noget så den tager højde for skudår ? Det lyder bare mærkeligt at når den kan beregne antal arbejdsdage med indbygget formel, at der så ikke er en lignende.

Kan godt være jeg tror det er sværrere end det egentlig er, men har også været vant til at skulle bruge timer og minutter der skulle tages højde for :)
Avatar billede supertekst Ekspert
09. februar 2011 - 20:46 #4
Det er forskellen du beregner - derfor +1

Prøv disse to:

01-02-2012 skudår!
Avatar billede klausrw Juniormester
10. februar 2011 - 08:56 #5
Denne tråd kunne give en løsning

http://www.eksperten.dk/spm/931122#reply_7730337

Fidusen er, at man kan regne med datoer og tidspunkter på akkurat sammemåde som man gør med tal.

:-) Klaus
Avatar billede klausrw Juniormester
10. februar 2011 - 09:12 #6
Funktionen antal.arbejdsdage kan måske også bruges.

:-) Klaus
Avatar billede jkrons Professor
10. februar 2011 - 14:25 #7
Trækker man 1-1-11 og 3-1-11 fra hinanden bliver det 2. Skal begge datgoer tælles med skal der derfor lægges en dag til.  *Mellem* de to datoer er der kun en dag. Er det det, man vil vide skal der derfor trækkes en dag fra.

Se også http://www.eksperten.dk/guide/681
Avatar billede ravnemor Juniormester
15. februar 2011 - 22:40 #8
Vil lige sige at jeg ikke har glemt jer, men skal lige finde et par timer hvor jeg kan sætte mig og kigge på det. Det bliver nok i weekenden.

Kan den ved en dato som feks 010110 til 310310 regne frem til antal måneder. jeg kna selvfølgelig tage resultatet og gange med 365 og dividere med 12, men måske der er en mere direkte formel da den ellers vil give det med decimaltal i flere tilfælde.
Avatar billede vejmand Juniormester
15. februar 2011 - 23:24 #9
Avatar billede jkrons Professor
15. februar 2011 - 23:34 #11
Prøv evt. at se på fuktionen DATO.FORSKEL().

Du kan se en beskrivelse her

www.kronsell.net/hemmeligExcel.htm
Avatar billede ravnemor Juniormester
20. februar 2011 - 16:48 #12
De link i har lagt kan jeg ikke helt få formlerne til at virke, måske fordi det er engelsk, men har prøvet =(B1-A1+1)/30 og prøver at arbejde videre med den. Skal afregne 2,0833 dage pr. måned og 0,07 dage pr ansættelsesdag. Måske jeg bliver nød til at dele datoerne op i 2 linier hvor måneder er i den ene og dage er i den anden hvis de er ansat skævt i måneden.
Avatar billede jkrons Professor
20. februar 2011 - 21:28 #13
I ovenstående eksempel, altså 1-1-10 til 31-5-10 skal du afregne 5  måneder eller 5 måneder og 1 dag?
Avatar billede ravnemor Juniormester
20. februar 2011 - 22:53 #14
For den periode skal der bare afregnes 5 måneder. Jeg er faktisk ikke sikker på den skelner mellem 30 eller 31 dage i en måned. Kun hvis perioden feks går fra 23/1 til 8/2, så tæller man dagene i den periode.
Avatar billede ravnemor Juniormester
14. marts 2011 - 16:39 #15
Nogle gange viser den fomrlen i cellen i stedet for resultatet. Hvordan er det jeg får den til at vise resultatet. Jeg har kun lige lagt mærke til det når jeg starter med =
Avatar billede vejmand Juniormester
14. marts 2011 - 18:01 #16
En formel skal altid begynde med =
Hvis den viser formlen i stedet, kan det skyldes at der er et mellemrum inden = tegnet.
Dette kan f.eks. ske hvis du kopierer en formel herinde fra.
Prøv at tjekke om der evt. er smuttet et mellemrum med ind....
Avatar billede ravnemor Juniormester
24. juni 2011 - 15:48 #17
Jeg tror simpelthen ikke jeg kommer videre med denne, så må hellere afslutte her.

Hvis i alle kan dele, så må i lige lægge et svar, så jeg kan acceptere. Er det ikke bare at sætte flueben i dem som skal have ?
Avatar billede vejmand Juniormester
24. juni 2011 - 16:43 #18
Jo, og så bagefter klikke på "Accepter dette svar" knappen (eller noget lign., kan ikke helt huske hvad der står på knappen)  :-)
Avatar billede ravnemor Juniormester
26. juni 2011 - 17:38 #19
Vi deler det lidt. Ville gerne have givet supertekst lidt også, men her skal jo lukkes :)