Avatar billede claus-fisk Nybegynder
12. februar 2011 - 15:24 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Egen internetside

Hej Eksperter,

Selv om jeg har arbejdet med EDB i små 20 år, så er internettet stadig en "ny" ting i min verden.

Jeg vil gerne have min egen side f.eks. www.claus-fisk.dk eller www.claus-fisk.com, eller måske flere andre www.*.dk sider.

Hvordan får jeg et domaine (hvis det hedder det) ?
Er der altid adgang til en DBMS ?
Hvilken HTML editor kan anbefales ?
Hvilket FTP program bruger man idag ?
Tæller en evt. database med i de MB man lejer ?

Hvilke "fælder" skal jeg ellers tage højde for ?

Er der nogle kendte udbydere man skal holde sig fra ? eller nogen der kan anbefales?

Jeg ved det er mange spørgsmål, men jeg vil gerne gøre det rigtigt første gang. :-)

På forhånd tak.

Mvh Claus Jørgensen
Avatar billede danco Nybegynder
12. februar 2011 - 16:19 #1
Hejsa,
du får et domæne ved at købe et hos udbyderen af domæner. I praksis vil det sige at du kan du bestille et domæne hos en host som sikre at det bliver registreret til dig hos DK-hostmaster.

Langt det fleste udbydere vil give dig adgang til et DBMS, oftest i form af MySQL database, og her adskilles de forskellige hosts, nogle har valgt for dig at du skal køre på MyISAM engine og andre giver dig adgang til selv at vælge. Nogle vil kun lade dig have én database mens andre vil lade dig oprette flere.

Med hensyn til HTML editor, afhængigt af hvor avanceret sider du skal lave, så vil jeg mene at Notepad++ er et program der kan løse dine "problemer", og så er det tilmed gratis.

Der findes et hav af FTP programmer på markedet, nogle er gratis, andre er ikke. Selv har jeg ikke gidet bruge ressourcer på at sætte mig ind i forskelle, jeg bruger bare den indbyggede FTP mulighed i Windows.

Det vil formentlig være sådan at du får tildelt et vist antal MB til din database, så den tæller ikke med i den egentlig lagerplads men har sin egen begrænsning.

Jeg kan helt klart anbefale dig at kigge på gigahost som udbyder, jeg synes at deres systemer er super gode og giver dig som udvikler en masse muligheder for at tilpasse de enkelte domænner, derudover vil jeg sige at de vil være en fordel for dig hvis du skal have flere forskellige domæner, hos dem betaler du nemlig kun leje af pladsen og så kan du tilknytte så mange domæner du har lyst til netop den plads du allerede betaler for.
One.com er også en mulighed for dig, dem har jeg dog knap så gode erfaringer med, så derfor skiftede jeg til Gigahost.

Jeg håber du kan bruge det til noget.
Avatar billede pstidsen Novice
13. februar 2011 - 22:43 #3
Avatar billede claus-fisk Nybegynder
08. marts 2011 - 19:04 #5
Hej Alle,

Undskyld for mit sene svar, men jeg røg desværre på hospitalet med hjerte problemer, så derfor dette sene svar.

Notepad++ - super program, derudover bruger jeg filezilla og KompoZer.

Kan ikke bestemme mig omkring surftown ell. gigahost, men jeg tror jeg ender hos gigahost.

Jeg er blevet meget klogere (på flere måder :-)) og takker for de forskellige indlæg.

Mvh Claus Jørgensen
Avatar billede claus-fisk Nybegynder
18. marts 2011 - 15:43 #6
Hej Alle,

Undskyld for mit sene svar, men jeg røg desværre på hospitalet med hjerte problemer, så derfor dette sene svar.

Notepad++ - super program, derudover bruger jeg filezilla og KompoZer.

Kan ikke bestemme mig omkring surftown ell. gigahost, men jeg tror jeg ender hos gigahost.

Jeg er blevet meget klogere (på flere måder :-)) og takker for de forskellige indlæg.

Mvh Claus Jørgensen