Avatar billede filia Juniormester
16. februar 2011 - 16:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ny skærm til grafik (pc)

Min kære gamle tyksak af en Viewsonic CRT-skærm på 19" står for udskiftning, for der er simpelthen for lidt plads på den. Men jeg er ved at blive svimmel. Jeg har været her og der og alle vegne på nettet efterhånden og læst om teknologier og studeret reviews, og jo klogere, jeg bliver, jo værre bliver det faktisk, det hele.

Først er der størrelsen: Er 27" for stort? Kan det blive for stort? Jeg har arbejdet en del ved 22" - måske 24", og det er ok, men der er jo endnu mere plads på en 27". Til gengæld er der ikke så mange af dem.
Jeg har haft kig på denne: http://www.shg.dk/Skaerm/LG-27-E2750V-PN-2230293.html, men den har TN-panel (6 bit farver), og det skal den helst ikke have til grafisk arbejde. TN er til spil og almindeligt brug, siges det. De andre paneltyper hedder bl.a. IPS og PVA, og de har 8 bit farver eller mere. Det bedste er vist fra Samsung med 10 bit (IPS).
Men derudover er der så mange farveteknologier, som angiveligt skulle kunne imødekomme manglerne i TN-panelet, siger nogle.
Det er ret svært at vurdere. Jeg ved så meget, som at den skal have LED-baglys teknologi, og den skal kunne vippe/tilte. LED er meget strømbesparende og lyset fordeles bedre i skærmen.
Og derudover er der noget med Dot Pitch (max. 0.28), Respons Time (max. 5 ms, dog mindre vigtigt til grafik) og Contrast Ratio (så højt som muligt og min. 800:1), som jeg har nogenlunde styr på.
Og i øvrigt - hvilken opløsning og format er at foretrække til det daglige arbejde?

Noget af det allerbedste skulle være fra Apple (sagde de hos Fona ...), http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=4100520210 (den er kompatibel med pc), men så dyr behøver den ikke være, og strømforbruget er højt, selv om det er LED (250w mod 20-40w ellers).

Det er svært - så råd og erfaring vil være meget velkomne!
?:-)
Avatar billede claes57 Ekspert
16. februar 2011 - 17:13 #1
http://www.shg.dk/Skaerm/Fujitsu-27-P-Line-P27T-6-IPS-2241759.html
75w i drift, og samme opløsning som apple - og skulle du få brug for det, så kan skærm være på højkant.
Avatar billede filia Juniormester
16. februar 2011 - 20:19 #2
Godt bud, tak for det. Men den skal have LED, og prisen er i den høje ende, jeg synes 3-4000,- er max.
Men - har du den selv?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. februar 2011 - 10:07 #3
ved lavere pris får du også kun hdtv-opløsning - men kan du leve med det, så er 22-24" rigeligt.
Jeg er selv på en Dell 21½" i hd-opløsning, da jeg ville se film, og kunne skype fra samme (kamera og mic er indbygget, lyd i 'soundbar' under skærm).
Avatar billede filia Juniormester
17. februar 2011 - 13:18 #4
Jeg skal først og fremmest bruge skærmen til grafik, og selve pladsen på skærmen er det vigtigste sammen med bedst mulig farve og kontrast.
:-)
Avatar billede filia Juniormester
01. april 2011 - 20:20 #5
Jeg lukker spørgsmålet.
Indtil videre har jeg haft mest kig på
NEC EA231WMi, 23", ca. min. 2500,-
Eizo EV2333WH, 23" ca. min. 3000,-
HP LP2475W, 24", ca. min. 4000,-
Alle stærkt anbefalet af Flatpanels.dk.
De er i øvrigt også er meget begejstrede for Dell, ikke mindst U2410, 24", til ca. 5000,-. Lidt i den dyre ende. Det samme gælder en anden Eizo i den - for Eizo - billige ende, nemlig S2242W, 22" til ca. min. 5000,-.

Måske vælger jeg 2 mindre i stedet for en stor.
Men de nyeste skærme lanceres åbenbart nu i perioden februar - april, så det er sikkert klogt at vente lidt.
:-)
Avatar billede Datvid Nybegynder
07. juni 2013 - 22:40 #6
Fandt du ud af om man kan tilslutte en sony sound bar til et samsung smart 46 LED Tv?