Avatar billede Shasim Novice
24. februar 2011 - 13:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Joomla på localhost

Jeg har i går hentet Xampp og installeret den tilsyneladende uden problemer på min win7 pc. I dg henter jeg den seneste Joomla 1.5.22 og vil installere den på localhost. Jeg har forinden oprettet en database i phpmyadmin. Når jeg i Joomla-installationen når til at angive databasen, får jeg følgende fejl:

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'TYPE=MyISAM CHARACTER SET `utf8`' at line 29 SQL=CREATE TABLE `jos_banner` ( `bid` int(11) NOT NULL auto_increment, `cid` int(11) NOT NULL default '0', `type` varchar(30) NOT NULL default 'banner', `name` varchar(255) NOT NULL default '', `alias` varchar(255) NOT NULL default '', `imptotal` int(11) NOT NULL default '0', `impmade` int(11) NOT NULL default '0', `clicks` int(11) NOT NULL default '0', `imageurl` varchar(100) NOT NULL default '', `clickurl` varchar(200) NOT NULL default '', `date` datetime default NULL, `showBanner` tinyint(1) NOT NULL default '0', `checked_out` tinyint(1) NOT NULL default '0', `checked_out_time` datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00', `editor` varchar(50) default NULL, `custombannercode` text, `catid` INTEGER UNSIGNED NOT NULL DEFAULT 0, `description` TEXT NOT NULL DEFAULT '', `sticky` TINYINT(1) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT 0, `ordering` INTEGER NOT NULL DEFAULT 0, `publish_up` datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00', `publish_down` datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00', `tags` TEXT NOT NULL DEFAULT '', `params` TEXT NOT NULL DEFAULT '', PRIMARY KEY (`bid`), KEY `viewbanner` (`showBanner`), INDEX `idx_banner_catid`(`catid`) ) TYPE=MyISAM CHARACTER SET `utf8`

Jeg har prøvet at slå alle rettigheder til for bruger root, men det hjælper ikke. Hvad kan der være galt, og findes der en løsning der er til at forstå for folk uden MySQL og php baggrund?
Avatar billede siphon Nybegynder
24. februar 2011 - 13:13 #1
Det skyldes at 1.5 joomla ikke er den nyeste joomla der ud over at din mysql database er for ny til 1.5 joomla.

Det er dog nemt at fixe.

1: installer en ældre mysql db.

2:
Open "joomla.sql" - from installation/sql/mysql

copy the this text: TYPE=MyISAM CHARACTER SET `utf8`;

with the "joomla.sql" file open got to EDIT- REPLACE and paste the text in to "FIND WHAT"

Then copy this textCHARACTER SET `utf8`;" into REPLACE WITH

Hit REPLACE ALL - save the file - and your done.

Håber det hjælper dig !
Avatar billede siphon Nybegynder
24. februar 2011 - 13:14 #2
1 og 2 er to forskellige måde at løse problemet på - du behøver kun gøre én af de to ting.
Avatar billede Shasim Novice
24. februar 2011 - 13:27 #3
Ih - 1000 tak :) Jeg tog metode 2, og dermed kom jeg videre til ftp-siden i installationen, så langt så godt :)

Ren nysgerrighed: Vil det sige at jeg skulle bruge Joomla 1.6 for at det ville køre på min mySQL 5.1?
Avatar billede siphon Nybegynder
24. februar 2011 - 13:32 #4
Både ja og nej - Sagen er den at installationen til 1.5 bruge en sql syntax som er blevet forældet med den nye mysql db.

i metode 2 går du ind og retter den syntax til en udgave som den nye db vil godkende - så når du er så langt bør du ikke opleve flere problemer.

Vil fortsat råde dig til at bruge 1.5 med den nyeste mysql db - da 1.5 stadig har nogle "add ons" som ikke er udviklet til 1.6'eren endnu - de kommer dog i hastende fart !
Avatar billede Shasim Novice
24. februar 2011 - 13:47 #5
Jeg valgte 1.5, da jeg ikke kunne finde en dansk sprogpakke til 1.6...
Men så længe jeg kører med 1.5 skal jeg bare gentage denne operation for hver lokal Joomla-installation, eller gemme joomla.sql.
Avatar billede siphon Nybegynder
24. februar 2011 - 14:02 #6
bare gem joomla.sql og brug den opsætning som din core fremover.

Præcis derfor ejg også vilel råde dig til at benytte 1.5 der er også andre ting som endnu ikke er kommet til 1.6 endnu - så du vil opnå et langt mere tildfredstillende resultat ved at bruge 1.5 1-3 mnd endnu :) ( jeg er meget optimistisk omkring af de her "add ons" kommer inden for den tidsperiode til 1.6 )

Rent system mæssigt er der dog nogle fordele ved 1.6 eks. den skulle eftersigende ikke benytte tables i dens components længerer - kan hverken be elelr afkræfte dette da ejg endnu ikke selv har prøvet det endnu :)
Avatar billede Shasim Novice
24. februar 2011 - 17:34 #7
Der var jeg for hurtig til at få armene op :(
Og jeg forsøgte ikke engang at logge på frontend bagefter, men gav mig istedet for til at lave et template. Jeg var jo helt sikker på at det virkede!

Men se hvad det hele er plastret til med, når jeg nu forsøger at gå ind:

Strict Standards: Non-static method JModuleHelper::getModules() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in C:\xampp\htdocs\SKS\libraries\joomla\document\html\html.php on line 272

Strict Standards: Non-static method JModuleHelper::_load() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in C:\xampp\htdocs\SKS\libraries\joomla\application\module\helper.php on line 88

Strict Standards: Non-static method JModuleHelper::getModules() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in C:\xampp\htdocs\SKS\libraries\joomla\document\html\html.php on line 272

Strict Standards: Non-static method JModuleHelper::_load() should not b...

Osv, osv...

Håber du også vil hjælpe mig med den...?
Avatar billede Shasim Novice
25. februar 2011 - 10:16 #8
Installerede Xampp 1.7.1 istedet, og så fungerede alt, også uden at skulle rette i joomla.sql