Avatar billede jescool31 Praktikant
27. februar 2011 - 12:02 Der er 18 kommentarer

Windows xp - ved ikke hvordan man booter den?

Jeg har denne cd som jeg fik af min ven med windows xp prof. Sp3. Det skal lige siges at den ikke er orginal. Den virker da han selv har brugt den på flere af hans pc'er. - men jeg ved ikke hvordan man kører den?

Min pc er hp pavilion t000. Den har vista home basic. ?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. februar 2011 - 12:13 #1
ikke alle hjemmebrændte er med boot-mulighed - i så fald ska du have et sæt start-disketter (og et diskettedrev) - eller brænde et disketteimage til cd, og starte fra den. Du skal evt via BIOS justere startrækkefølgen, så cd bootes før harddisk.

Har du et ledig licensnummer til xp pro sp3 (du kan ikke bruge et nummer til fx xp pro sp1)?

Når du får startet, så skal du først slette partitioner på harddisken, oprette en ny, og så installere xp der. xp vil typisk ikke ind på en maskine, hvor der i forvejen ligger vista, så det skal helt væk først.
Avatar billede Jensen DK Novice
27. februar 2011 - 12:26 #2
Det kræver en ægte licens nøjle, ellers er det en pirat kopi og det må vi ikke hjælpe med.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2011 - 12:31 #3
#2 Enig.
Men hvorfo vælge en xp istallation?
Kan den køre Vista må Win 7 da være et bedre valg, når men tænker på fremtiden.
Avatar billede Jensen DK Novice
27. februar 2011 - 13:15 #4
Der er stadig nogen som hellere vil bruge XP mig bla. jeg bryder mig ikke om W7.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2011 - 13:25 #5
Jamen jeg kan da ikke være uenig, da jeg selv kører xp pro. Men Win 7 er fremtiden, og man kan da sagtens få sådan en til at ligne Xp med den sikkerhed Win 7 giver.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2011 - 14:03 #6
Et hvert ordenligt CD/DVD drev kan køre XP CD'en, uorginal eller ej, hvis den er brændt rigtigt. Tænk bare på alle dem, der har lavet en Slipstreamed win-cd med alle SP, noget som er godkendt af Microsoft, det kører glimrende. Så det er bare, at putte CD'en i drevet og boote på den.

Nu er der jo det ved at skifte til win7, så skal man til lommerne.
Med mindre man "låner" en. Og for mange brugere er der, efter min mening, intet værdifuldt at hente ved at skifte fra XP til win7. Der er oven i købet nogle uleper som f.eks "Flyt til" mangler.
Så er man glad for win7, så tænk på, at om 2-3 år hedder det ikke længere win7 men win8, eller win9 osv. Der er service på XP indtil 1914, og så kan man jo købe en win-x til den tid. At skifte bare for de der kommer noget nyt, det er sgu for dyrt:)
Avatar billede jescool31 Praktikant
27. februar 2011 - 16:14 #7
Først og fremmest har jeg licens nøgle.

Den er jo brændt rigtigt, ellers ville den ikke kunne kører på min vens pc, han havde også vista.

vælger xp fordi jeg spiller meget på pc, og bruger photoshop, som jeg bedre kan li på xp'en. Synes også den kører llidt hurtigere - hvis man da sletter Internet Explorer.

Men håber der vil guide mig til hvordan jeg gør, eller sende et link til en video. - noget i den stil! :)

Wave
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2011 - 16:47 #8
Du skal da bare boote op på den CD. Som claes57 er inde på skal du enten i Bios og sætte CD som 1.boot (under Boot) eller måske kan du, under opstart, bare trykke på F11 eller F12, for at få en bootmenu.
Når Cd'en kører kommer du til et punkt hvor du skal vælge mellem at reparere eller installere. Her trykker du for at installere. Så får du foruden muligheden for at installere, også muligheden for at nedlægge og oprette partitioner.
Avatar billede jescool31 Praktikant
27. februar 2011 - 16:59 #9
ok skal jeg lægge boot som nummer et og så kommer det auto. ?

Wave
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2011 - 17:04 #10
På nogle computere ja. Men på min skal jeg trykke på F11 for at få en boot menu. Vær opmærksom på, at når CD'en booter, står der på skærmen, Tryk på en knap for at boote fra CD.
Avatar billede jescool31 Praktikant
27. februar 2011 - 17:06 #11
Ok. har prøvet men så går den bare videre tl det der hvor den indlæser windows vista?
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2011 - 17:47 #12
"Jeg har denne cd som jeg fik af min ven med windows xp prof. Sp3."

" Ok. har prøvet men så går den bare videre tl det der hvor den indlæser windows vista?"

Vista???
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2011 - 21:51 #13
Sker der mere her, eller skal vi droppe det?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2011 - 18:07 #15
Vista skal slet ikke komme frem på nogen måde. Du bærer dig forkert ad. Hvis det er windows xp prof. Sp3, så læs hvad jeg skriver i #8 og #10. Du skal boote direkte på den CD.
Når du kommer ind, så slet alle partitioner og opret nye.

NB. Du skal nok i bios, under Adwanced Ide controller, og omstille AHCI til IDE, før bios kan se windows disken.
Avatar billede jescool31 Praktikant
01. marts 2011 - 18:11 #16
ok prøver senere :) skal nok give svar og sige hvis det virker.
01. marts 2011 - 19:45 #17
Generelt ->
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation-side2.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-opsaetning.htm

http://www.eksperten.dk/artikler/1104

Altså INGEN FORM FOR INTERNETFORBINDELSE undervejs ...

Husk ALLE WindowsUpdate Elementer straks du har fået (inter)net forbindelse !!!

For ikke at nævne korrekte driversoftware passende til det gamle XP system...
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2011 - 00:53 #18
Vil ikke kommunikerer på den måde. Gider ikke læse gamle spørgsmål igennem igen. Afmelder spørgsmålet.