Avatar billede dumdum Nybegynder
04. marts 2011 - 10:34 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvilken lille og kraftfuld bærbar?

Hej

Jeg har tidligere oprettet et spørgsmål om bærbar computer, men nu er jeg kommet lidt videre.

Jeg er tæt på godt at kunne tænke mig en lille bærbar (eks. 13") men den skal også være kraftfuld. Jeg har eksempelvis set på en Toshiba Portégé: http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/dk/series/Portege-R700-serien/1087011/

Men det den dumper lidt på er grafikkortet.

Kan man få en bærbar i den størrelse med fornuftig ydelse (i5/i7), og som også kan præstere noget grafisk?

Og så skal den også være i en fornuftig ikke-bambus kvalitet.

Nogen der har nogen ideer/tips el.andet?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
04. marts 2011 - 13:19 #1
Avatar billede dumdum Nybegynder
04. marts 2011 - 14:18 #2
Hej - tak for dit bud.

Jeg stødte selv lige på den her - den er så godt nok 14", men hvordan er kvalivaren på hp?

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=hp+envy&sp=all&pid=4389085
Avatar billede egidiussen Nybegynder
04. marts 2011 - 16:20 #3
Spec fejler intet på den HP - dog har jeg en genbo som har sådan en Envy og han er ikke 100 % tilfreds. Personligt har jeg ikke de allerbedste erfaringer med HPs consumer-produkter.
Avatar billede dumdum Nybegynder
04. marts 2011 - 16:28 #4
Har du nogen fornemmelse af, hvad det er, han ikke er tilfreds med, eller hvad der generelt er problemet?

Sony kunne også være en mulighed, men dem kender jeg ikke kvaliteten af - og det er også lidt sådan, jeg har det med asus.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
04. marts 2011 - 17:47 #5
Jeg kan desværre ikke helt huske det.

Du kunne også tage en Sony Vario eller måske en Lenovo Thinkpad Edge 13"?
Avatar billede dumdum Nybegynder
05. marts 2011 - 23:45 #6
Lige nu peger pilen i retning af en af de nye macbook pro, selvom jeg ellers havde udelukket at gå macvejen. Rygtet vil, at man relativt enkelt kan køre dualboot på mac, så jeg stadig kan køre diverse nødvendige windowsprogrammer.

Nogen der kan be-/afkræfte?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
06. marts 2011 - 07:12 #7
Hej igen
Jeg har selv 4 mac-computere og det er intet problem at bruge dual-boot med fx. bootcamp.
Dog vil jeg sige at jeg i starten brugte windows (vi snakker 4-5 år siden) og jeg synes det er besværligt at bruge begge. Det er klart min erfaring at du er bedre tjent med kun at bruge Mac OSX 100 % da det er klart det bedste styresystem efter min mening. Præcis hvilke programmer er det du ikke tror du kan finde til mac?

Jeg mener at den nye Macbook pro er en rigtig godt valg - den nye Sandy Bridge teknologi fra Intel er rigtig hurtig og god.

Hvis du kender en lærer så får (er selv lærer) de 8 % rabat på Mac - studerende får 6%.
Avatar billede dumdum Nybegynder
06. marts 2011 - 09:16 #8
Tak for dit udførlige svar.

Jeg forestiller mig ikke, at jeg kommer til at bruge Windows vildt meget, men der er nogle ting, jeg vil være ked af at undvære. Det handler eksempelvis om Live for Speed, rFactor og andre simulatorer, der kun kører på Windows. Desuden vil jeg være ked af at afskære mig for muligheden for at køre lidt LAN-gaming med andre windows-maskiner, når muligheden byder sig.

Er det realistisk, at det stadig kan lade sig gøre at køre?

Hvor er det i øvrigt bedst at købe Mac?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
06. marts 2011 - 16:39 #9
Hej igen
Ja, du kan sagtens installere windows ved siden af mac osx men jeg vil ikke anbefale at køre begge styrersystemer samtidig da det er vildt ressourcekrævende.

Jeg vil kun anbefale to steder som du bør købe hos:
Humac og Apple.dk

Andre steder som fx Fona aner ofte ikke hvad de snakker om og de kan finde på at sælge gamle modeller som nye.
Avatar billede dumdum Nybegynder
06. marts 2011 - 16:43 #10
Okay det giver mening.

Hvor meget mener du,at man vinder ved at gå fra 13"-modellen og til 15"-eren bortset fra skærmstørrelsen? Som jeg ser det, er forskellen primært grafikkortet, men er der andet, man skal være opmærksom på?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
06. marts 2011 - 16:54 #11
Det er primært grafikkortet som er bedre - det er er rigtig godt grafikkort.
Jeg ville ikke give det ekstra for en 15" med mindre man arbejder professionelt med grafik.
Avatar billede dumdum Nybegynder
06. marts 2011 - 17:00 #12
Og hvad hvis det drejer sig om nogen af førnævnte pc-spil - er det så godt nok med det grafik, som 13"'eren kan præstere?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
06. marts 2011 - 18:41 #13
Jeg kan desværre ikke sige det helt med sikkerhed men jeg kan se at de spil ikke er særligt krævende - hvad kører du dem på nu?
Avatar billede dumdum Nybegynder
06. marts 2011 - 20:59 #14
Hm lige nu kører jeg dem faktisk ikke, fordi den nuværende pc ikke rigtig kan trække dem. Men du har ret i, at det jo ikke er de mest krævende i hele verden.

Jeg tror ikke, der er noget entydigt svar på, hvad jeg lige skal vælge, men feltet er ihvertfald snævret ind nu.

Tak for hjælpen - smid evt et svar.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
06. marts 2011 - 21:43 #15
Held og lykke med indkøbet :o)