Avatar billede super-mann Juniormester
06. marts 2011 - 10:03 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Skrifttyper via CSS slår ikke igennem

Hej

Jeg kan ikke få mine skrifttyper til at slå igennem, samt størrelse og valget af fed-skrift.

index.php -->
Jeg henviser til <link href="css/layout.css" type="text/css" rel="stylesheet"> i min "header".

Min ene tabel ser således ud, hvor jeg henter class"menu" fra min CSS: <td bgcolor="#000080" width="100" valign="top" class="menu"><?php include ('includes/menu.php'); ?></td>

layout.css -->
.menu a {
    font-style: verdana;
    font-weight: bold;
    font-size: 13px;
    xt-indent: 10px;
    text-decoration: none;}

.menu a:hover {
    color: red; }

.menu a:link {
    color: white; }

.menu a:visited {
    color: white; }

.menu a:active {
    color: red; }

----> Hvor er det jeg har lavet og fejl?
Avatar billede sobr Nybegynder
06. marts 2011 - 10:23 #1
font-family:verdana;
Avatar billede sobr Nybegynder
06. marts 2011 - 10:28 #2
Undskyld jeg spørger
men hvad betyder - xt-indent
har jeg da aldrig set før.
Avatar billede pstidsen Novice
06. marts 2011 - 10:32 #3
Jeps, det hedder font-family: SKRIFTTYPE;

Læs mere om Font-familie og Generisk font-familie her.
Avatar billede super-mann Juniormester
06. marts 2011 - 10:41 #4
Sobr -->
Ahh, nice.. Det hjalp en del :-)
xt-indent: 10px; er indrykning? Men er det så åbenbart ikke. Det er fordi, jeg ønsker at teksten er indrykket 10 px.
Avatar billede super-mann Juniormester
06. marts 2011 - 10:50 #5
text-indent: 10px; skulle der vist stå i stedet for
Avatar billede pstidsen Novice
06. marts 2011 - 10:52 #6
Det vil man gøre sådan her:
.menu a {
margin-left: 10px;
}

Se mere her: http://www.html.dk/tutorials/css/lektion10.asp

I det hele taget er den css tutorial god. Link til det hele: http://www.html.dk/tutorials/css/
Avatar billede super-mann Juniormester
06. marts 2011 - 10:57 #7
pstidsen -->
Okay, fino.. Bruger også HTML.DK som udgangspunkt:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion5.asp#text-indent

Hvis både du og "sobr" smider et svar, giver jeg point til jer begge for jeres løsninger. Så vil jeg lege videre med noget CSS til jeg ender som en haj igen :-D
Avatar billede sobr Nybegynder
06. marts 2011 - 10:58 #8
Avatar billede sobr Nybegynder
06. marts 2011 - 10:59 #9
svar :)
Avatar billede pstidsen Novice
06. marts 2011 - 11:00 #10
PING PONG svar
Avatar billede olebole Juniormester
06. marts 2011 - 17:24 #11
<ole>

Pas rigtig meget på med html.dk - som er herostratisk berømt for alvorlige fejl, mangler og misforståelser. Seriøst mange spørgsmålstråde her på Eksperten udspringer af vrøvl, læst på html.dk - og deres CSS tutorials er i den sammenhæng nærmest legendarisk!

Nu, vi har den fremme, bør der også advares mod w3schools.com - som ligeledes er fyldt med med alvorlige fejl. Vi har flere gange her på E fundet op til 4-6 seriøse fejl pr. side.

Vil man lære noget om, hvordan webkode bør skrives, bør man søge på w3.org - i stedet for allehånde mere eller mindre misforståede fortolkninger  ;o)

/mvh
</bole>