Avatar billede jokris Nybegynder
10. marts 2011 - 11:41 Der er 5 kommentarer

Differencierede brugeradgange til excel-ark

Hej,

Jeg står overfor en udfordring hvor jeg ønsker at forskellige brugere af et excel-ark skal have forskellige data-visninger.

Konkret betyder det, at der er en række brugere af mit excel-ark, som hver især kun skal kunne se netop den del af excel-arket som er relevant for dem. Brugerne må simpelthen ikke have adgang til de øvrige data, da der kan være en sikkerhedsrisiko hvis de kan se de øvrige brugeres linjer i dette excelark.

Jeg har lavet en dummy-version af mit ark, som kan ses her:
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Ap79JaGukcqndHJEMFh4cVZLZGhNQXhEc3pSNi1ad2c&hl=en

Det betyder, at Jens Jensen kun skal kunne se de 3 rækker hvor data "tilhører" ham. Han må altså ikke kunne se Hans Hansens og Søren Sørensens data, ligesom disse to personer ikke må se Jens Jensens data. Der er forskellige antal linjer per bruger og data opdateres jævnligt. Derfor ville det være super hvis man på en eller anden måde kunne give disse forskellige adgange til hver bruger udelukkende ud fra kolonnen som indeholder deres navn.

Jeg har overvejet at lave et excel-ark per bruger, som så linker ind til mit "hovedark", men da der er 50+ brugere, vil denne proces være temmelig omstændig - specielt i forbindelse med opdatering af data. Håber derfor der er en nemmere måde, hvor jeg kan vise forskellige brugere forskellige data - helst i ét og samme ark. Er dette muligt?

På forhånd tak!

jokris
10. marts 2011 - 11:54 #1
Det er IKKE muligt at lave en sikker løsning med alle data samlet i den samme projektmappe i Excel. Jeg ville overveje en Access-løsning i stdet.
Avatar billede jokris Nybegynder
10. marts 2011 - 11:58 #2
Aha... så må jeg hellere sætte mig lidt ind i Access, for der indrømmer jeg gerne mine kompetencer er ret begrænsede :)

Har du nogen hints til hvordan jeg kan løse det i Access?

Mange tak for det hurtige svar!
10. marts 2011 - 12:08 #3
Det kræver en større analyse af datagrundlaget.
Avatar billede lakridserne Nybegynder
10. marts 2011 - 12:10 #4
Jeg foretrækker MySQL, men jeg gætter på det er fordi MicroSoft har lavet Access :) - og så er MySQL efter min mening også et bedre produkt.
Avatar billede supertekst Ekspert
10. marts 2011 - 12:51 #5
Alt er muligt via VBA (næsten) - men det du beskriver kan godt lade sig gøre.

Hvor mange datarækker er der taler om?