Avatar billede gg Praktikant
21. marts 2011 - 22:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

æ,ø,å og charset underlige tegn såsom ?

Hejsa jeg har nogle JSP sider indeholdende teksten
vælg, leverandør osv.

Øverst i min JPS side har jeg defineret mit charset
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">

Jeg benytter Eclipse og når jeg højreklipper på en JSP filer står der:
Default (determined from content: ISO-8859-1)

Når jeg kører JSP siden inde fra Eclipse på en Tomcat 6 eller JBoss 4.2 får jeg teksten:
v?lg
leverand?r

Hvad er det lige jeg misser her ?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2011 - 23:00 #1
Hvordan ser det ud i den rigtige browser?
Avatar billede gg Praktikant
22. marts 2011 - 00:15 #2
Jeg kører det inde fra Eclipse men jeg benytter Firefox, Chrome og Explorer. Chrome er den eneste browser der viser æ . Ø, å rigtigt de andre viser det som ? eller []
Avatar billede gg Praktikant
22. marts 2011 - 21:22 #3
svaret var at at have følgende linje i toppen af min JSP side
<%@ page language="java" contentType="text/html; charset=UTF-8" pageEncoding="UTF-8"%>

og så selvfølgelig sørge for at JSP siden er gem i UTF 8 formatet. Gøres ved at højreklikken på filen i Eclpse og vælge properties /egenskaber og se text file encoding