Avatar billede creditpersy Praktikant
25. marts 2011 - 14:59 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Så skete det også her... lyden skratter

Jeg har store problemer med min computer og dens tendens til at skratte når jeg afspiller musik. Jeg har forsøgt mig med opdatering af driveren til lydkortet (realtek high definition audio med driverudgaven 6.0.1.5936). Jeg har slået mikrofonen fra og funktionen stereomix, som jeg selv havde slået til for at muliggøre optagelse med optagerprogram.

Mit cpuforbrug ligger på ca. 20% når jeg kører med wmp og to faner åbne i firefox.

Lyden skratter både når jeg bruger internettet og andre programmer på min computer, men også når computeren står urørt og spiller musik. Jeg har prøvet at afspille musikken (alm. mp3filer) i forskellige musikprogrammer og resultatet er det samme.

Min computer er en fujitsu siemens amilo pi 3560 med pentium(R)dual core cpu t4300 2.10GHz processor. Styreprogrammet er windows 7 og der er 4gb ram installeret. -hvis det har noget at sige.

Er der nogen bud?
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2011 - 16:27 #1
Det er nok slet ikke så avanceret: CPU, drivere og styresystem
- er der OVERHOVEDET lyd, så virker de ting som de skal.

Det er nok nærmere forbindelsen mellem forstærker og højttalere.
- er det en bærbar med interne højttalere (så bliver det svært).

Men er de eksterne, så prøv af lirke lidt på ledningerne, og lyt efter om det ændrer på skratteriet.
- tag stikkene ud, stir hårdt på den, pust evt. og sæt dem så i igen.

Hov: Amilo - der er jo en bærbar : (

Det er noget den er begyndt på, siger du - hvornår ?
Kan det tænkes at du har spillet for højt - så selve pappet i højttalerne er revnet ?
- I så fald burde problemet være meget mindre når du spiller helt lavt, og blive værre efterhånden som du skruer op (stemmer det?)

Sæt evt. nogle eksterne højttalere til i stedet for - eller nogle andre, hvis du allerede bruger nogle (bare for at teste, ikk')
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2011 - 16:24 #2
Og du kan ikke justere dig ud af det?
Tænker på den skyder der hedder wave (i kontolpanelet for lyd) hvis du ellers har sådan en.
Sidder nemlig ved en Xp maskine her.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2011 - 16:30 #3
Jeg læste i en anden tråd at man kunne gå ind i fanen afspilning og trykke på balanceknappen, og herefter nedjustere styrken for begge kanaler. Prøv lige at se om det er rigtigt?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2011 - 16:45 #4
Avatar billede creditpersy Praktikant
25. marts 2011 - 17:34 #5
Jeg har læst jeres indlæg og har vist ikke forklaret mig godt nok.

Det er med garanti ikke højttalerne der er noget galt med (de spiller fint, når computeren har en god dag). Desuden er jeg meget påpasselig med ikke at skrue helt op for lyde på computeren. Har desuden eksterne højttalere som jeg sætter til, hvis jeg skal høre høj musik.

Jeg kan mere kategorisere problemet som en hakken. Altså ligesom når man streamer og der ikke er buffet nok. Musikken hakker og trækker ordene og tonerne ud. Det virker som om der mangler ydeevne af en eller anden mærkelig grund?

Den begyndte at hakke (ret minimalt) for ca. et halvt år siden. Det er dog først nu, at det for alvor har taget til i sådan en grad at det generer mig under afspilning.

Jeg har justeret alt indenfor lyd. Som sagt spiller jeg maksimalt på 50% på selve computeren og måske lidt over i wmp
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2011 - 17:41 #6
Er hardware acceleration på lydkort sat til fuld under de avancerede indstillinger?
Er problemet større når du henter lyd på UTube?
Avatar billede creditpersy Praktikant
25. marts 2011 - 17:58 #7
Så vidt jeg kan vurdere er problemet det samme, om det hentes på youtube eller spilles via wmp. Faktisk vil jeg sige at det på youtube er et mindre problem fordi, videoen kan få lov til at stå og uploade først.

Med hensyn til hardware acceleration på mit lydkort, er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg tjekker det?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2011 - 18:06 #8
På min Xp maskine her går jeg i kontrolpanel-lyde og lydenheder-lydenheder- avanceret.

Har du forsøgt at rydde op på din pc med CCleaner?

Hent og instalér Ccleaner: http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://vistaguide.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...
Avatar billede creditpersy Praktikant
25. marts 2011 - 18:16 #9
crapcleaner kører jeg næsten hver dag, og har desuden min computer til at defragmentere dagligt, så der skulle være rimelig orden på det hele.

Jeg kører med windows 7 og det er ikke samme system. Har forsøgt med alle faneblade og lignende inde i lydinstillinger, og alt ser ud som det skal. Har dog ingen hardware acceleration indstillinger, ligemeget hvor avanceret jeg gør det.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2011 - 18:26 #10
Et codec-problem måske..
- hvordan spiller den en .wav fil ?
Avatar billede creditpersy Praktikant
25. marts 2011 - 18:33 #11
har afprøvet 3  forskellige .wav filer. Samme problem... Ellers godt bud. Troede først at du havde fundet problemet, men kort efter hakkede også denne form for lydfil
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 00:50 #12
Hvis din pc har bluetooth så prøv at deaktivere den og se om det løser problemet.
Avatar billede creditpersy Praktikant
26. marts 2011 - 10:57 #13
Lige nu er der ingen problemer med hakken, også selvom jeg har mange faner åbne. Jeg slog bluetooth fra, men har læst på en anden side at det muligvis kan have noget at gøre med at min computer bliver for varm. Den har været slukket hele natten og er nu helt kold. Jeg prøver at have den kørende det meste af dagen, og se om bluetooth deaktiveringen havde en effekt.

Ellers må jeg skille den ad, og få støvet ud af blæsere osv.

Jeg vender tilbage får at give point hvis bluetooth, var det rigtige svar...
Avatar billede creditpersy Praktikant
26. marts 2011 - 11:17 #14
Der gik desværre ikke længe før, computeren blev varm, og dermed også begyndte at hakke igen.

Er eneste løsning at rengøre den for støv, eller er jeg nødsaget til at købe en køler til den?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 15:46 #15
Vil "varmt" anbefale at du får den renset ordentligt.
Det bedste er at skille den ad så man kan se hvad man gør.
Din pc kan jo måske jo se sådan ud indvendigt:
http://brean.dk/ (...)
Og så er det jo ikke så godt.
Min søn har også som ekstra køling købt en collingpad til den, som løfter pc og giver ekstra ventilation.
Er det sådan en du mente?
Avatar billede creditpersy Praktikant
26. marts 2011 - 15:58 #16
Det er helt sikkert varmen. har haft computeren til at stå løftet over bordet, og der har ingen problemer været. har tjekket lidt på kølere. Jeg skal sikkert også have nyt kølepasta. Har du et link til billig dåseluft og kølepasta?
Avatar billede creditpersy Praktikant
26. marts 2011 - 15:59 #17
Hov... det var ikke meningen at smide det ud som svar.
Det er stadig muligt at få fat i pointene, hvis der er bud på billige steder at købe "afstøvningsudstyr" - og helst med billig fragt, hvis ikke I kender et sted i nærheden (bor i valby)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 16:18 #18
Må indrømme jeg ikke er den store køber af dette men her kan det fås:http://www.coolerkit.dk/trykluft_p%C3%A5_d%C3%A5se___400ml-p-1334.html
De har også kølepasta.
Jeg kender ikke noget tilk hvad der ligger leige i nærheden af dig, da jeg kommer fra solskinsøen.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2011 - 16:44 #19
Hvad sker der?
Avatar billede creditpersy Praktikant
30. marts 2011 - 16:50 #20
Ikke rigtig nogen fremgang. Jeg har åbnet kabinettet, og der var intet nævneværdigt støv derinde. Fjernede det der var, og startede computeren op igen. Den er stadig sløv og bliver hurtigt varm.

Er der en løsning, eller skal jeg investere i en køler? Problemet er bare at jeg netop købte en laptop for at være mere mobil, og ville være træt af at skulle slæbe en køler med hver gang?

Kan det være noget med at computeren overarbejder? Kan det løses med formatering (som sidste udvej) eller er der en mirakelkur?

Det skal siges at jeg bruger min computer nærmest 12  timer i døgnet, men det burde den altså være i stand til at klare, ikke mindst fordi at den har kunnet klare det tidligere uden nogle problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2011 - 17:00 #21
Om den overarbejder kan du se i joblisten.
Prøv at installere SIW :http://www.gtopala.com/siw-download.html
Brug free versionen nederst.
Under sensors kan du se hvor varm den bliver.
Avatar billede creditpersy Praktikant
30. marts 2011 - 17:09 #22
Jeg har tjekket begge dele, og som jeg nævnte allerøverst i denne tråd, så står min cpu på et gennemsnit af 20% når jeg bruger computeren normalt (tekstprogram, internet, wma)

Jeg har allerede installeret Speedfan og den eneste der er kritisk er GPU som i nogle tilfælde kommer over 50grader, for så hurtigt at falde igen. alle andre ligger omkring de 40.

Jeg har opdaget en tendens til at computeren arbejder hurtigere hvis jeg løfter den op i vertikal stilling? Kan det have noget at sige?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2011 - 17:16 #23
Lyder mystisk.
50 grader for Gpu er ikke kritisk. Kritisk bliver det først når man når 80-90 grader.
Tror ikke på at det er varme der gør det med den melding.
Min pc her som er stationær kører med en gpu temp mellem 60 og 65 grader uden problemer.
Avatar billede creditpersy Praktikant
30. marts 2011 - 17:20 #24
så ved jeg simpelthen ikke hvad problemet er...
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2011 - 17:28 #25
Har du prøvet om andre afspillere laver samme "fejl"?
Avatar billede creditpersy Praktikant
30. marts 2011 - 17:36 #26
jep. Har prøvet med vlc-player og winamp (ps. jeg nægter at installere Itunes på min computer) og det er det samme.

Desuden er der også hakken, når jeg søger på internettet (youtube) og musen bliver træg og flimrer, så går ud fra at det er noget med selve computeren og ikke mit valg af musikafspiller.

Det var blot her, problemet opstod først - eller i hvert fald har, at det generede mig først hvis du forstår?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2011 - 17:47 #27
Har du tjekket den for virus? (malwarebytes antimalware)
Man kunne forsøge at tjekke disken for fejl (chkdsk)
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html (Win 7 virker på samme måde)

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.

Det er måske et vildskud, men jeg er ved at løbe tør for ideer.
Det sidste råd er geninstallation
Avatar billede creditpersy Praktikant
30. marts 2011 - 20:38 #28
Så er der tjekket for fejl på disk og scannet for malware. Der blive fundet 9 infektioner som mit eget virusprogram åbenbart ikke kunne finde. De er nu sat i karantæne og slettet. så tak for det!

Med hensyn til disken så var der ingen fejl på.

Jeg prøver at se om det har hjulpet. Lige nu hører jeg musik uden gener. Hvis du vil have pointene så smid et svar
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2011 - 23:29 #29
afventer lige til du melder tilbage
Avatar billede creditpersy Praktikant
31. marts 2011 - 01:05 #30
min computer kører bedre end den har gjort længe og eneste rids i lakken var et hak under buffering af en youtube-video som ligeså godt kan skyldes dårlig forbindelse på internettet.

jeg anser problemet som løst, så hvis du vil have pointene er det dine :D
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2011 - 07:33 #31
svar