Avatar billede 3dom Nybegynder
26. marts 2011 - 08:44 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Linux filserver versus Synology DS211J

Hej der.
Jeg er ved at købe en Synology DS211J, men er nu kommet i tvivl om det måske var smartere at lave en Linux filserver med tilgang fra internettet på en eksisterende PC.
Den skal i givet fald være tændt 24/7/365 og have passwordbeskyttet tilgang til mine børns og egne filer (altså mindst 3 unikke brugere)via nettet.
Der skal laves noget diskspejling af brugerdata osv, osv.

Er det en god ide set i forhold til arbejdsindsatsen og den begrænsede økonomiske indsats det kræver at opsætte en DS211J med 2x2TB diske - ca. 3000,- DS'en er formentligt "tunet" til opgaven i forhold til let opsætning.

Med venlig hilsen og ha' en fed weekend.

PS Jeg har en anden tråd som jeg ikke er klar over om er lukket!
Avatar billede dhede Nybegynder
27. marts 2011 - 22:30 #1
Jeg har selv en DS210J.

Der er en del at tage i betragtning. Når du bruger en linux installation, så skal du huske at opdatere evt. sikkerhedsbrister der bliver opdaget i OS'et, samt ports hvis du ønsker en opdateret version af programlisten. Desuden tager en computer mere strøm end en Synology diskstation og alt opgraderes via ét image. Den fylder også mindre, hvis man ikke bruger en shuttle eller en mini-pc til sin linux installation.

Om igen, så skal du jo se på hvad du skal bruge den til. En Synology kan også bruges til musik/video streaming, PS3 streaming/backup.

Alt i alt, hvis det skal være nemt og lige til, så er det synology. Men hvis du vil have det avanceret, med ubegrænset muligheder, så er det linux. Men det lyder som om at du nok hælder til en Synology DS210J med 2x2TB sat op i Raid 1 sikkerhed.
Avatar billede 3dom Nybegynder
01. april 2011 - 06:32 #2
Hej.

Så er DS211J bestilt hos komplett.dk - hov det er vist reklame....

God weekend.