Avatar billede Skoven Praktikant
27. marts 2011 - 14:44 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Køb af kondensator som privat.

Hej Eksperter.

Er der nogen der ved hvor man som privat kan købe elektriske komponenter?
Jeg har google efter det, og fundet et par danske firmaer der sælger, men dog kun til virksomheder.

Jeg har ikke problem med at bestille fra udlandet.

Det drejer sig om en kondensator på 5.5v og 0.047F.

På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. marts 2011 - 14:46 #1
27. marts 2011 - 14:50 #2
... altså sådan en slags BatteriBackUp 'batteri' ? Er jo rimelig stor ...

http://media.digikey.com/photos/Elna%20America%20Photos/DK-6R3D473T.JPG ?
Avatar billede morten-bork Nybegynder
27. marts 2011 - 15:07 #3
Hos din lokale elektriker
Avatar billede Skoven Praktikant
27. marts 2011 - 15:39 #4
Claes - der har jeg også været inde og kigge - de har desværre ikke den jeg leder efter.

Karise - nemlig... er til mit anlægs hukommelse.
27. marts 2011 - 16:45 #5
Avatar billede Skoven Praktikant
27. marts 2011 - 17:00 #6
Avatar billede Skoven Praktikant
27. marts 2011 - 17:00 #7
27. marts 2011 - 17:18 #8
(Hmmm... ikke andre tanker... Har haft et par stykker i rodebunken, men det blev afsat til anden side under flytning for nylig...)
Avatar billede m_soender Nybegynder
27. marts 2011 - 21:51 #9
Har du prøvet at høre ved www.elektronik-lavpris.dk de har som reglen en masse gode sager.
Avatar billede Skoven Praktikant
27. marts 2011 - 23:10 #10
m_soender
Har lige være inde og kigge/søge. De har desværre ikke den jeg leder efter - den er os lidt speciel :/
Avatar billede m_soender Nybegynder
28. marts 2011 - 10:18 #11
Prøv at skriv over til dem. Det er sikekrt muligt for dem at skaffe den hjem til dig.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. marts 2011 - 10:36 #12
eller opret dit eget firma, så du får et cvr-nummer - du kan altid lukke firmaet igen.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
28. marts 2011 - 22:11 #13
Cypax har det du søger især hvis du vil acceptere en bedre kondensator end du angiver de handler med private de tager 15 til 20 kr + moms og fragt
Avatar billede Skoven Praktikant
28. marts 2011 - 23:37 #14
Tak for alle jeres svar - jeg var heldig at finde den jeg skulle bruge efter nogen tids søgning og diverse forums.
http://el-supply.dk/?Gid=&VNr=211A5471

jeb_ats: Overvejede også at købe en større (bedre) kondensator end den originale, men ville helst ikke tage nogen chancer da jeg ikke ved hvordan systemet omkring den er dimensioneret. Den skal i mit anlæg som i sin tid kostede 22.000 dkr, derfor jagten på en tilsvarende (sikker) kondensator :)

Folk der har bidraget ligger bare et svar (hvis i vil have point selvfølgelig).

Tak for hjælpen.
29. marts 2011 - 06:48 #15
Ping...

Vi deler alle sammen...
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
29. marts 2011 - 09:48 #16
Hej Daniel
Havde faktisk EL-supply i tankerne da dette bornholmske firma normalt enten har eller kan skaffe alt De ligger jo også i udkantsdanmark og må derfor være opppe på mærkerne. De er en fusion af Lærenes elektronikindkøb og et par andre små elektroniksalg på øen. De er det firma der har flest og bedste byggesæt (Bedre og billigere end Brinch) især Wellemann.
og fysiklærenes elektronikkonsulent bor også i Neksø

Af andre er der som sagt Cypax der er det gamle Hansen elektronik i Karup
Samt Elfa.se (brug den svenske hjemmeside og klik på det danske flag. Det er det gamle Århus Radiolager og de har stadig butik ude på Sintrupvej i Århus de fleste ting kommer dog fra lageret i Sverige.

En outsider der kan bruges til iær gode billige loddestationer samt en masse udstyr til computere herunder billigt testudstyr
er Nedis ligeledes i Sverige.

og så er der selvfølgelig de professionelle.
Denne kommentar til andre der vil købe elektronikgear.
(er det professionelt lydudstyr så brug i stedet et lydfirma fx Poul "halvpris" i Århus.)

Dette er en efter hukommelsen opdateret liste da jeg pt er i udlandet og derfor ikke lige har mine indkøbslister ved mig.

Angående kondensatorer til spændingsforsyning (til filterbrug er noget andet)
så er der 4 faktorer der skal tages i betragtning. og det er næsten umuligt at ødelægge noget ved forkert valg undtagen humøret.

1. kondensatorens kapacitet og spænding der skal være lig med eller BEDRE end den man erstatter.
2. Kondensatorens pris (guld kan købes for dyrt med mindre man er autolydfreak)
3. Kondensatorens fysiske størrelse hvis den skal sidde på et print eller i et kabinet.

4. Kondensatorens kapacitet i forhold til Load. En 10 gange så stor kondensator kan ikke skade noget elektrisk. (højest forbedre) det dog under den forudsætning at det kredsløb der skal lade den op kan levere den ønskede strøm på den estimerede tid Der går intet i stykker men enheden virker måske ikke helt korrekt.

Blot til almen orientering
Avatar billede Skoven Praktikant
30. marts 2011 - 08:58 #17
jeb_ats: tak for forklaringen :)

Nogen andre der vil have point?