Avatar billede massgl Nybegynder
29. marts 2011 - 11:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Volt, ampere, watt samt 24v til 220v

Hej eksperter,

Forummet er vidst ikke det helt rigtige at spørge i om dette - dog er det trods alt eksperter jeg kan finde på denne side, så det går nok an :)

Hvis jeg rent teoretisk har en batteribank på 24 volt og 90 Ah, vil jeg have 2.160 wh at gøre godt med.

Passer det så, at hvis jeg transformere de 24 volt op til 220 volt (med en faktor 9,2), vil jeg have (2.160 wh / 9,2 =) 235 wh på denne 220 volt side ?

- Eller har jeg 220 volt * 90 Ah = 19.800 wH ? Arj...

Venlig hilsen
Mass
Avatar billede magic-mouse Novice
29. marts 2011 - 12:19 #1
Hej Mass.
Det er nu 10 år siden jeg havde dette i skolen men hvad jeg husker er Watt konstant.

Så når du ændre på Volten fra 12->220 er watt den samme, så har du 90 ampere, så falder den til ca 9 ampere (hurtigt regnet).
Så 12v/90ah bliver til 220v/9ah dette er så +/- det løse så som varme tab som altid findes ved transformering.
Avatar billede bitmatic Nybegynder
29. marts 2011 - 12:38 #2
Wh er en energimængde, og den ændrer sig ikke når du transformerer.

Din transformation ændrer altså både spændingen og mængden af strøm. Du går altså fra 24V/90Ah til ca. 220V/10Ah.

Den samlede energimængde er bevaret, og universet er reddet :-)
Avatar billede magic-mouse Novice
29. marts 2011 - 15:00 #3
Tak for bekræftelsen Bitmatic.
Lægger derfor svar.
Avatar billede massgl Nybegynder
18. april 2011 - 12:13 #4
Mange tak for svar begge to og undskyld den lange svartid fra min side!

Hehe, det lyder godt med energibevarelse - er glad for, at jeg ikke risikerer at få udestående med universet.

Det vil sige, at jeg rundt regnet har 2.200 wh at gøre godt med - om jeg vælger at bruger dem på den ene eller anden side af transformatoren, er underordnet.

Endnu engang tak :-)