Avatar billede zappa Nybegynder
30. marts 2011 - 08:58 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

PC boot'er ikke

Hej

Jeg har en gammel sag af en PC (P4, Asus P4B533, 1.8 MHZ, 512 MB RAM), som jeg har installeret Ubuntu på i sidste uge. Den virkede fint. Derefter i satte jeg en ny parallel port på et ledigt PCI slot og støvsugede forsigtig PC'en. Nu vil den ikke boot op og skærmen får igen signal.

Jeg har forsøgt følgende:

1) Jeg antager at strømforsyningen virker da motherboard LED lyser og fans på CPU og grafikkort kører. Harddisk afgiver også lyde.

2) Jeg har reset CMOS ved at fjerne batteriet og sætte det i igen.

3) Der er ingen beep lyde ved opstart.

4) Jeg har prøvet både DVI og VGA port, men der ingen signal til skærmen.

5) Jeg har frakoblet CDROM drev, grafikkort og harddiske. Det hjalp ikke.

6) Jeg har også fjernet den nye parallel port. Det hjalp ikke.

Jeg har desværre ingen løse dele læggende, så fejlfinding er svær.

Håber nogen har gode råd.
Zappa
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2011 - 09:03 #1
Hvordan er det helt præcist den ikke vil boote? Nogle fejlmeddelelser eller reagere den simpelthen ikke ? Hvis fejlmeddelelser så hvilke?
Avatar billede zappa Nybegynder
30. marts 2011 - 09:06 #2
Der er ingen fejlmeddelser dvs. hvis der er så kan jeg ikke se dem da skærm er sort (skærmen får ingen signal).

Når jeg trykker på ON starter fans, LED på motherboard og harddiske tikker lidt. Derefter er der kun lyden af fans.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2011 - 09:37 #3
Prøv evt. med en anden skærm vis det ikke virker så kunne det være en GPU eller en Ram fejl. Prøv at tage GPU og RAM ud af computeren og sæt det i igen.
Avatar billede zappa Nybegynder
30. marts 2011 - 09:45 #4
Jeg har prøvet en anden skærm og taget grafikkort og ram ud. Den nuværende skærm er også testet på en anden PC.
Avatar billede Blandy Praktikant
30. marts 2011 - 10:07 #5
Det lyder sgu ikke godt hvis du siger at din harddisk tigger. Det kan jo tyde på en defekt harddisk, og forklaring på hvorfor den ikke kan boote.
Avatar billede zappa Nybegynder
30. marts 2011 - 10:41 #6
Den tikker kort varrigt. Det er helt normale lyde. Jeg skrev det fordi det indikerer at der er strøm til harddisken.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2011 - 11:28 #7
Det at du ikke har nogen kontakt til din skærm lyder ikke som om lyder ikke som om er harddisk relateret... Vis det var en harddiskfejl burde du jo stadig kunne komme ind i din BIOS menu...
Avatar billede wappa Nybegynder
30. marts 2011 - 11:30 #8
Har du tjekket ram for fejl? ,brug evt memtest
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2011 - 12:12 #9
Det kunne dog godt have noget at gøre med dit motherboard evt nedbrændt? Du har tjekket diverse kabler? Hvad med fanen på din GPU køre den stadig ?
Avatar billede zappa Nybegynder
30. marts 2011 - 12:23 #10
Jeg ved ikke hvad jeg har gjort :)
Ja, fanen til GPU køre stadig.
Ja, jeg har tjekket kabler.
Avatar billede zappa Nybegynder
30. marts 2011 - 12:25 #11
janniktoft: jeg antager det ikke er harddisken. Ellers ville jeg få en fejlmeddelse under opstart.

wappa: der er sidder to ram blokke i PC'en. Jeg har forsøgt med første en og derefter den anden. At begge blokke er ødelagt lyder usandsynligt.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2011 - 12:29 #12
Det var egentlig også det jeg prøvede at sige undskyld vis jeg formulerede mig dårligt :)

Ja jeg tror egentlig ikke det er en RAM fejl... Det kunne meget sandsynligt være en Motherboard fejl... Men hvad siger du starter fanen på din GPU under opstart ?
Avatar billede zappa Nybegynder
30. marts 2011 - 12:35 #13
janniktoft: Ja, den starter fint.
Jeg antager det er bundkortet eller grafikkortet. Kan en PC starte op uden grafikkort?
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2011 - 12:54 #14
Jo selve CPUen og motherboardet skulle kunne starte fint op uden grafikkort men du kan selvfølgelig ikke få noget billede på skræemn... Men vis du åbner den og ser om fanen blæser på dit grafikkort kan du se hvor problemet er...
Avatar billede zappa Nybegynder
30. marts 2011 - 13:03 #15
PC'en er "åben". Fanen på GPU virker fint, men det er ikke ensbetydende med at grafikkortet virker. LED på bundkortet til grafikkortet lyser ikke dvs. kortet er godkendt (ifølge manualen).
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2011 - 13:07 #16
Argh så er det sku lidt sværere... :S Det er rigtigt så burde der ikke være nogle problemer med GPUen.. Det begynder desværre at lyde mere og mere som en fejl på dit motherboard... Eller at der simpelthen er et kabel der er røger ud et sted evt. en løs forbindelse...
Avatar billede zappa Nybegynder
09. april 2011 - 17:50 #17
Jeg har opgivet for denne gang dvs. jeg leder efter en gammel PC hvorfra jeg kan snuppe dele. Jeg vil dog gerne dele ud af point til dem der prøvede at hjælpe.
Avatar billede zappa Nybegynder
15. april 2011 - 08:17 #18
Lukker