Avatar billede vibs1310 Novice
03. april 2011 - 15:12 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Excel dato og låste celler

Jeg er ved at lave en faktura-skabelon i excel 2010. Jeg har et felt med dato, men den opdaterer dato hver gang jeg åbner regnearket. Hvordan får man den til at sætte dato ind og ikke ændre den hvis man f.eks. åbner regnearket dagen efter?

Dernæst er der så ikke en funktion så man kan låse celler for redigering? Altså jeg har en celle hvor der kører en makro der sætter et tal ind i cellen fakturanummer. Jeg vil gerne have låst den celle når det er gjort, så man ikke selv kan redigere den efterfølgende.

Håber der er nogle der har mere indblik i excel end jeg har som har tid og lyst til at hjælpe:)
Avatar billede superdrum Novice
03. april 2011 - 16:00 #1
Hvis du indtaster en dato i et felt i excel, og feltet er formateret som "standard", så ændrer den ikke på datoen næste gang du åbner arket. Jeg er ikke helt sikker på om det var det du mente, men ellers må du lige uddybe lidt.

Med hensyn til at låse celler, så er funktionen lidt bagvendt. Hvis du vil låse celler så de ikke kan redigeres, så er du istedet nødt til at låse de celler op, som gerne må redigeres, og så til gengæld låse hele arket. Proceduren er som følger:

1. Marker de celler som det skal være muligt at redigere i.
2. Højreklik og vælg "formater celler".
3. Vælg fanebladet "beskyttelse".
4. Fjern fluebenet i checkboxen "låst".
5. Klik "ok".
6. Klik på fanebladet "gennemse", øverst i excel.
7. Klik på "beskyt ark".
8. Der kommer nu et lille vindue hvor du har en række valgmuligheder, men i dit tilfælde skal du bare sikre dig at der er flueben i den øverste checkbox "beskyt regneark og indholdet af låste celler" og i checkboxen "marker ulåste celler" og intet andet.
9. Tast nu en adgangskode, som skal bruges til at låse arket op med, hvis du på et senere tidspunkt alligevel får lyst til at ændre noget i de låste celler, og tryk OK.
10. Du bliver bedt om at gentage adgangskoden og trykke OK.

Sådan! nu har du kun adgang til alle de celler du i starten markerede og valgte skulle være ulåst, mens alle andre celler ikke længere er aktive og derfor ikke kan rettes i.
Avatar billede vibs1310 Novice
03. april 2011 - 21:25 #2
Tusind tak for svar.

Det jeg tænkte med dato var at den måske kunne auto-genere datoen i dag når jeg åbner regnearket. Altså så jeg ikke nødvendigvis skulle skrive datoen ind. Men den skal så beholde den dato, man kunne kalde det oprettelsesdato, også når man åbner regnearket dagen efter e.l.
Avatar billede kabbak Professor
03. april 2011 - 22:54 #3
et eksempel til kode i ThisWorkbook modulet

Private Sub Workbook_Open()
If Sheets("Ark1").Range("A1") = "" Then Sheets("Ark1").Range("A1") = Date
End Sub
Avatar billede vibs1310 Novice
05. april 2011 - 19:58 #4
Tak for det.
Kabbaks svar ser ud til at være det jeg søger mht dato. Vil du smide et svar. Jeg har ikke lige fået testet det med låsning af felter. Det får jeg lige gjort senere eller i morgen.

Måske I også kan hjælpe med en anden lille ting som er nice-to-have:)
Kan man ikke lave en makro der gemmer regnearket allerede når det åbner. Gerne med fakturanummeret i filnavnet. Jeg har prøvet lidt, men det virkede kun når jeg åbnede skabelonen til redigering og ikke når jeg oprettede en faktura ud fra skabelonen.
Avatar billede kabbak Professor
06. april 2011 - 22:11 #5
et svar ;-))

Det med at gemme ved åbning, hvordan er din kode, er det ikke ok at gemme senere.

Hvor får du faktura nummer fra ??

Du kan have en kode i skabelonen og så en knap, du bruger når du gemmer, den kan godt være på fakturaen, men den skal ikke skrives ud
Avatar billede vejmand Juniormester
06. april 2011 - 22:14 #6
Prøv igen, kabbak.  :-)
Avatar billede kabbak Professor
06. april 2011 - 22:22 #7
;-))
Avatar billede vibs1310 Novice
08. april 2011 - 16:19 #8
Nå, jeg var tilsyneladende for hurtig. Der bliver ikke sat den rigtige dato ind når jeg laver en ny faktura ud fra skabelonen. Der bliver sat den dato ind hvor jeg lavede makroen/skabelonen. Dvs 5. april. Jeg havde ellers teste med at stille på datoen, men det var åbenbart ikke det samme...

Mht fakturanummer er det vist også din fortjeneste kabbak at det fungerer:) Jeg har fundet et gammelt svar på eksperten hvor der sættes et nummer ind fra en tekstfil. Og det fungerer. Det kunne være smart hvis man kunne lave en makro der i det man lukker regnearket kunne gemme arket.
Avatar billede kabbak Professor
08. april 2011 - 16:52 #9
Da du satte koden ind, testede du nok på skabelonen, så der stod en dato, derefter gemte du den, som skabelon, med datoen skrevet.

Åben din skabelon og slet datoen, gem derefter skabelonen igen, så skulle det virke, koden udføres ikke hvis der står noget i cellen i forvejen.

eller skal du rette til dette:
Private Sub Workbook_Open()
Sheets("Ark1").Range("A1") = Date
End Sub
Avatar billede vibs1310 Novice
15. april 2011 - 20:04 #10
Tak igen.
Det er ikke utænkeligt at det er det:)
Jeg har ændret det og vender lige tilbage og giver point inden for den nærmeste tid hvis det virker.
Avatar billede vibs1310 Novice
17. april 2011 - 19:26 #11
Det ser ud til at det fungerer:)
Tak for hjælpen.