Avatar billede kj_kj Praktikant
10. april 2011 - 17:28 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Windows 7 til XP

Hej

Jeg står og skal have installeret Windows XP på min pc.
Pt er der installeret Windows 7 på den, men når jeg smider XP cd'en i og åbner, kan jeg ikke trykke på knappen: Installer Windows XP. Er det fordi jeg skal have formateret min pc først?
10. april 2011 - 17:44 #1
Hold It...

Er det en nyere PC 'født' med WIN7 ?

Hvorfor vil du install dette >11 år gamle system ?
Avatar billede kj_kj Praktikant
10. april 2011 - 18:05 #2
Det er heller ikke min, men mine forældres nye.
De har valgt at købe sådan en bette en, som er utrolig langsom. Med Windows XP kunne man måske få lidt mere fart i den?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. april 2011 - 18:09 #3
Regn absolu t ikke med det.

Win7 håndterer ram meget bedre end XP.
Avatar billede kj_kj Praktikant
10. april 2011 - 18:13 #4
Hmm. Men tjekker man systemkravene for begge styresystemer, kræver XP intet sammenlignet med 7 ?
10. april 2011 - 18:20 #5
Er du 100% sikker på at der på en så NY PC er fremstillet driversoftware til >11 år gamle XP system ?

Jeg vil sandelig stadig vælge WIN7 på en relativ ny PC !!!

Enig med #3 ...
10. april 2011 - 18:20 #6
... og der er sansynligvis mere 512Mb RAM i den NYE PC *S* ?
Avatar billede kj_kj Praktikant
10. april 2011 - 18:25 #7
Der er 1 gb ram på, men det er heller ikke lige frem særlig meget?. Hvad med sådan noget som Linux ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. april 2011 - 18:30 #8
#4 Ja XP kan iflg. Microsoft køre med 256 Mb, men virkeligheden er helt anderledes.
10. april 2011 - 18:50 #9
...forældres nye... -> Linux ?
Det tror jeg ikke lige er sagen; måske for 'nørder' ell. lign. ...

Jo - hvis man behandler WIN7 fornuftigt, så er 1Gb fint nok...

Ny PC ? Men 'kun' 1Gb RAM ?
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2011 - 18:56 #10
#7

Jeg har en pc med 512 mg ram med Linux.  Det går faktisk fint, og der vil ingen problemer være med 1 GB.

Regn dog ikke med at hverken du eller dine forældre kan bruge Linux uden at være motiverede,  skulle bruge meget tid og have meget hjælp til det.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2011 - 18:59 #11
Rettelse mg= MB
Avatar billede kj_kj Praktikant
10. april 2011 - 19:28 #12
Fair nok. Nørder kan man ikke ligefrem kalde dem :)..

Den sådan en bette bærbar med 10'' skærm til næsten ingen penge, men den er bare så ufattelig langsom med hensyn til internetbrug. Nettet er generelt hurtigt nok, men ikke lige på denne pc. Har prøvet at diskfragmentere, diskopryde, slette cookies og pille lidt ved det der msconfig (opstarts programmer).
Men stadig langsom. Er der noget at gøre?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. april 2011 - 19:33 #13
Du kan jo tjekke med Experience Index hvad der gør den langsom, og tage action derfra.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. april 2011 - 19:33 #14
Der er gode chancer for at HDD kun er 4200 rpm...
10. april 2011 - 19:36 #15
PS: IE er fin nok, hvis man 'behandler' den ordentlig. Her er lidt tips:

IE - Funktioner - Administerer Tilføjelsesprogrammer ->
Værktøjslinier og udvidelser:
Deaktiver de fleste elementer der.

IE - Funktioner - Administerer Tilføjelsesprogrammer ->
Søgemaskiner:
Hvis der står noget med Bing, Yahoo, Live, Msn, ...
så [Fjern] dem
Nederst "Find flere Søgemaskiner" og find Google og sæt den til [Standard].

IE - Funktioner - Administerer Tilføjelsesprogrammer ->
Acceleratorer:
Fjern alle elementer der (hvis nogle ?)

---

IE - Funktioner - Internet Indstillinger ->
Fanen Advanceret:
[ ] Genbrug vinduer ved start af genveje
[X] Tøm mappen Temporary Internet Files, når browser lukkes

---

Afinstall diverse IE Toolbar som du alligevel ikke bruger direkte:
[LiveToolbar]
[MSNToolbar]
[YahooToolbar]
[ASKToolbar]
[DeamonToolbar]
[...]

---
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2011 - 20:32 #16
Jeg har engang haft en Acer mini PC med windows XP. Den var også irriterende langsom. Den mini dine forældrer har købt er formodenlig med "Windows 7 Starter" en skrabet model af win 7, som ikke kræver mange muskler. Det kan ikke betale sig at skifte til XP (som du nok heller ikke kan få drivere til) Problemet er, at man kan købe for billigt og småt. Mini PC er simpelhen noget møg, som kun kan bruges som reserve, hvis en brugbar PC går ned. Det er et dårligt køb, og kan du desværre ikke afhjælpe.
Avatar billede kj_kj Praktikant
10. april 2011 - 21:22 #17
Det her er også en Acer mini PC, men ja du har sku nok ret. Har prøvet de ovenstående ting, men virker ikke rigtigt. De må nok bare skaffe sig en ny igen igen d;
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. april 2011 - 21:26 #18
Hvad siger Experience index?
Avatar billede collin Nybegynder
12. april 2011 - 00:25 #19
Mærkeligt - jeg har en Acer Aspire One 13 tommers, med Atom Z520 CPU og 1Gb ram, og har både Windows 7 Ultimate og XP pro installeret side om side med en boot manager der skjuler den ene mens den anden kører. Begge systemer kører næsten lige godt, men det er nok Windows 7 der har lige fordelen. Windows 7 tager under et minut at loade og jeg kommer på nettet indenfor to. Man skal selvfølgelig ikke forvente den samme præstation som med sin moderne staionær med 3,noget Ghz quad processor 6 Gb ram osv, men simple ting som regnark og tekstbehandling opgaver, mail og information søgning på nettet både med IE og Firefox kører fint. Jeg har set fodbold kamp og film på den, har en musik samling at lytte til når jeg rejser, og har lavet præsentationer som jeg har vist ved at koble den til et stort fjernsyns skærm.
Hvis du vil have Windows XP på den kan det selvfølgelig lade sig gøre, men du skal nok regne med lidt forberedelse. Når du skriver "når jeg smider XP cd'en i og åbner, kan jeg ikke trykke på knappen" lyder det som om du forsøger at installerer det indefra Windows 7 idet en installation fra bunden indebærer ikke noget med at trykke på knapper indtil meget længere hen i processen. Men det går ikke med at installere indefra Windows 7. Du skal starte op med cd'en og formentlig formatere disken fordi Windows 7 nok optager det hele. Hvis din XP ikke har mindst SP2 integreret vil den nok ikke engang kunne finde en disk i din maskin; så skal du overveje om du gider kaste dig ud i slipstreaming af de nødvendige opdateringer til XP og drivers og konfiguration af disse. Jeg tvivler på det er besværet værd. Mere sandsynligt - hvis det en hel ny maskin - er at Acer har præinstalleret al mulig crapware på den og det er det der skyld i fodslæberiet. Prøv at starte MSConfig for at se hvad der loades på maskinen hver gang den starter. Du vil garanteret kunne smide 80 hvis ikke 100% af det ud.
Avatar billede kj_kj Praktikant
13. april 2011 - 20:37 #20
Fair nok. Tror bare jeg dropper det Windows XP så.
Med hensyn til mail, word osv kører det helt fint, men straks man klikker ind på nettet tager det evigheder.

Jeg har prøvet ovenstående i svar #5, men gav ikke det vilde fra sig.

Experience index grundscore står på: 2,6. (Grafik)
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. april 2011 - 20:48 #21
Hvad siger de forskellige ting?

Experience index er jo sat efter den del der giver lavest score.
13. april 2011 - 20:49 #22
Hvad med #15 ?

Har måske checket ? Med Check driver's alligevel...
Avatar billede kj_kj Praktikant
14. april 2011 - 16:39 #23
Mente nu også # 15 ..

Processor: 3.1
RAM: 4,5
Grafik: 2,6
Spilgrafik: 3,0
Primær harddisk: 5,7
Avatar billede kj_kj Praktikant
23. november 2012 - 11:39 #24
.
23. november 2012 - 16:47 #25
..... så mange har forsøgt at hjælpe dig.

Takken de får er at du selv tager points, og ikke lægger så meget som en forklaring på hvorfor?????