Avatar billede epo_blackdevil Nybegynder
12. april 2011 - 11:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Løkke i vba i excel

Jeg har et excel dokument hvor der bliver regnet på en vindmølle vinge. problemet er her der er en del hvor jeg har 2 celler med en værdi i hver hvor man skal gætte sig frem til de 2 værdier indtil de beregnede værdier maks afviger med 3% af disse.

Er der ikke muligt at lave en løkke hvor man

i. f.eks.:

a1 - indtaster max værdi f.eks. "0,25"
a2 - indtaster minimim værdi f.eks. "0,001"
a3 - step værdi f.eks. "0,005"
a4 - max afvigelse f.eks. "3"

b1 - værdi der skal bruges til beregning indsættes af vba
b2 - værdi indsat af mig

c1 - afvigelse vist af excel for tal1
c2 - afvigelse vist af excel for tal2

løkken tager så og sætter 0,001 ind i cellen b1 og chekker om de beregnede værdier af excel c1 og c2 har en værdi mellem -3 og +3. Hvis de er uden for grænseområdet, tager den værdien fra b1 og ligger step værdien til det indtsatte tal. dette gentages indtil kriteriet på max afvigelse på 3 procent er opnået eller max værdien fra a1 er nået stoppes løkken og tallet vises.

Hvis der ikke er opnået et resultat inden for det krævede ændre jeg selv b2 og jeg skal derefter kunne starten løkken igen.

Skriv endelig hvis der er nogle spørhsmål.

Jeg er ikke inde i vba programmering i excel så håber en vcenlig sjæl vil stykke denne gang kode sammen :)
Avatar billede kim1a Ekspert
12. april 2011 - 11:52 #1
Kunne man ikke lave en målsøgning i stedet?
Avatar billede epo_blackdevil Nybegynder
13. april 2011 - 08:47 #2
Efter hvad jeg kan læse i beskrivelsen af funktionen ku det godt tænkes denne vil kunne løse problemet.

Jeg får dog fejl fra excel når jeg forsøger at benytte funktionen fra deres guide, så det burde være sat korrekt opda jeg har copy paste fra guiden for at lege lidt med funktionen. Har prøvet at aktivere Analysis Toolpak, men dette har ikke hjulpet...
Avatar billede epo_blackdevil Nybegynder
11. juni 2011 - 08:44 #3
Lukket uden svar