Avatar billede Mcoroklo Nybegynder
03. maj 2011 - 12:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

"Cannot display this video mode" - Kan ikke vise optimal opløsning

Jeg har på arbejdet fået en stationær computer og en skærm. Skærmen er en Philips 241e1 24", som kører en opløsning på 1920x1080. Computere er en standard købe stationær med AMD processor, købt i Elgiganten.

Jeg har installeret skærmens driver, men når jeg prøver at ændre skærmopløsningen til 1920x1080 går skærmen i sort, og skriver:

"Cannot display this video mode, change computer display input to 1920x1080x60hz"

Jeg har tjekket computeren udsender 60hz, og jeg sætter den jo netop til at køre denne opløsning.

Jeg kan købe en 1600x1050 opløsning, men det hele er ret uskarpt.

Hvordan fikser jeg?
Avatar billede thov Forsker
03. maj 2011 - 12:59 #1
Det kunne være fordi du 'kun' har single-link DVI, og ikke dual-link DVI.

Single-link egner sig kun til opløsninger op til 1600x1200, så har grafikkort og kabel ikke alle DVI stikkets forbindelser tilsluttet, er der ikke båndbredde nok til billedoverførsel.

Skærmen bør være med dual-DVI tilslutning - alt andet vil være underligt.
Avatar billede Sparrman Nybegynder
03. maj 2011 - 13:02 #2
Hvordan ser din driver ud til grafikkortet? Er den opdateret?
Avatar billede Mcoroklo Nybegynder
03. maj 2011 - 14:56 #3
@Thov:
Lige nu kører jeg med et VGA kabel. Maskinen har en dual-link adgang. Jeg prøvede et single-link DVI kabel, uden succes.. Jeg får prøvet med et dual link kabel så hurtigt som muligt.

@Sparrman:
Den er opdateret! :-)
Avatar billede Mcoroklo Nybegynder
03. maj 2011 - 14:56 #4
I øvrigt.. Selv med et single link bør en opløsning på 1920x1080 da at kunne køre?
Avatar billede Sparrman Nybegynder
03. maj 2011 - 15:51 #5
Single link burde være nok: http://www.av-connection.dk/?CPage=Tech-DVI

:-)
Avatar billede thov Forsker
03. maj 2011 - 16:07 #6
Godt spørgsmål...
Her er en længere forklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

1920x1080 bør kunne virke, bare kablet ikke er for langt.

Noget andet er, at grafikkort for det meste har DVI-I udgang (digital + VGA), og hvis kablet og skærmen også er DVI-I, kløjs grafikkortet i skærmens tilbagemeldinger, fordi det både får signaler fra den digitale og den analoge del i kablet.

Men det er nemt at kontrollere, for mangler de 4 pinde længst til venstre i stikkene (Se wiki-linket), er det DVI-D (digital-only).