Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
04. maj 2011 - 23:37 Der er 4 kommentarer

Bærbar med ubuntu eller uden OS

Kære eksperter

Jeg står og skal have mig en ny bærbar, og hvis jeg kan slippe for det, vil jeg gerne slippe for at betale for et unødvendigt OS, da jeg regner med at skulle køre ubuntu på den.

Jeg vil gerne kunne spille 720p video på den uden problemer, der skal gerne være et dvd-drev og et hdmi-stik.
Størrelsen skal helst være omkring 13"-15.6", da den så vil passe i min taske og det ville bestemt ikke skade, hvis den også havde lidt batteritid med.

Og helst til max 5.500.

Er dette muligt?
Avatar billede wanze Nybegynder
05. maj 2011 - 03:11 #1
Jeg vil mene, at de fleste bærbare computere du kan få til 5.500,- kan trække 720p-video. Hvad angår Windows-licens, så skal forhandlere refundere den, hvis du ønsker det. Du må dog ikke spørge om de kan refundere den for inden. ;-)
Avatar billede Blueeyez Mester
05. maj 2011 - 07:33 #2
Ja det er muligt, som #1 skriver så skal forhandler refundere.. en pc kan håndtere HD hvis der er hdmi i den.. ;)
Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
05. maj 2011 - 09:45 #3
Ahh, smart. Hvordan fungerer det helt præcist?

Angående det med hdmi, så har jeg en computer med det nu, som kun lige kan køre 720, og i de fleste tilfælde skal jeg lukke alt andet ned. Det vil jeg gerne undgå.

Markedet er bare så enormt og jeg aner ikke, hvor jeg skal starte og stoppe, så hvis i havde nogle eksempler ville det ikke være dårligt. Jeg har haft lidt kig på lenovo.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
05. maj 2011 - 17:15 #4
Angående dommen med at få refunderet windowslicensbeløbet, så skal du jo være opmærksom på, at du jo egentligt også handler i ond tro, da du er fuldt oplyst på købstidspunktet. Sådan vil jeg umiddelbart tolke det. At de så ikke kan bevise, at du er i ond tro, hvis du ikke spørger dem, er en anden ting.

Derudover risikerer du stadig at butikken ikke er villige til at tilbagebetale pengene og du skal så til at kæmpe for det, hvilket er tidskrævende.

Men hvad er egentlig også grunden til at du ikke vil have Windows? Jeg vil anbefale dig, at du afprøver ubuntu over længere tid før du afskriver Windows. Jeg har selv en pc med ubuntu, en med Windows 7 og en Mac med apples styresystem (og windows som alternativ OS). Jeg vil klart mene at Windows er de ekstra penge værd.

Som man siger, Linux er kun gratis, hvis din tid ikke er noget værd :-)