Avatar billede Thorsagerdk777 Nybegynder
31. maj 2011 - 22:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Bærbar PC eller Stationær?

Hej .....

Jeg skal bruge enten en stationær eller bærbar der kan trække CSS, Football manager, pro cycling manager og Company of heroes 1-2-3, har 10.000 kroner, dog behøver alle ikke at blive brugt:), PC'en må også gerne kunne holde en del år, derfor er jeg også klar til at bruge 10.000, har i nogle forslag?

på forhånd tak.
Avatar billede milter Ekspert
01. juni 2011 - 00:09 #1
Standardsvaret til den slags spørgsmål er altid: Du får mere for pengene med en stationær.

En stationær har desuden meget bedre muligheder for opgraderinger, dvs. længere levetid.
Avatar billede Foxtrot2 Nybegynder
01. juni 2011 - 02:26 #2
Man får bestemt MEGET mere for pengene i en stationær. Personligt foretrækker jeg en bærbar til cirka 6500. Den holder, for mig, i cirka to år, og så køber jeg en ny. Som sådan ville jeg overveje følgende:

1. Vil du ofte have brug for at tage computeren med dig (eksamen, LAN, rejser, vennebesøg - you name it)?
  -Hvis ja, ville jeg vælge en bærbar.
  -Hvis nej, får du som sagt en rigtig god del mere for pengene i en stationær.

2. Garanti - der er to års reklamationsret i Danmark. Vil du betale for garanti ud over det, eller risikere at computeren kan gå i stykker, og så er det bare ærgerligt? Det er her jeg vil mene det kan betale sig at købe en rimelig billig computer og så skifte den ud når den bliver for langsom. Helt "top notch" nyudviklede computerdele er dyre, og for at tage et lidt firkantet eksempel:
  -Du køber en computer til 10.000. Den yder godt i 3-4 år, men du bliver nødt til at betale yderligere 1-2.000 kr. for garantien efter to to første år.
  -Du køber en computer til 5.000. Den yder godt i cirka 2 år. Der er reklamationsret på den i den periode, og går den i stykker efter det - nåh ja, så har den ikke været så dyr alligevel. Oven i det, er det en god måde at følge med i den uendelige strøm af nye styresystemer på.

Jeg købte for efterhånden lidt over et år siden en HP bærbar til cirka 6500, og den kører spil som Mass Effect, StarCraft 2, Left 4 Dead, League of Legends, etc. rimelig tæt på maks grafik uden nogen problemer overhovedet.

Jeg beklager min lille "wall of text", men jeg håber det kan være med til at guide dig i den rigtige retning. I sidste ende skal du jo købe det du selv føler mest for!
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
01. juni 2011 - 03:28 #3
Som de to ovenstående siger er det et spørgsmål om hvad du vil bruge den til.

Personligt synes jeg at spiloplevelse skal foregå ved en stationær, da bærbarerne simpelthen bliver for klodsede når du kommer op i størrelser, der er værd at spille på.

Dog er FM og PCM ikke ligefrem spil der kræver hurtig reaktion og stor skærm, de kan sagtens spilles fint i sofaen med en mus og med fjernsynet kørende i baggrunden. ;)

Jeg ville personligt nok selv være ude i en http://www.komplett.dk/k/ci.aspx?sku=10466

Den er muligvis lidt overkill i forhold til spillene, men så kan den holde til de nyere også.
I modsætning til deres "gamers extreme" pc'ere så holder denne sig på et acceptable prisniveau, der gør at du også har mulighed for opgraderinger senere.

Denne store forskel på priser viser også ovenståendes argument om at den helt nye teknologi også er noget dyrere.
Med andre ord: Jeg vil ikke mene at du vil opleve de dyre som værende mere end dobbelt så gode som den jeg har nævnt.

Hvis du ikke er urolig for at handle elektronic over nettet, så vil jeg anbefale dig denne. Bemærk dog at du skal købe Operativsystem ved siden af også, så det er +800 kr. Ligesom det er muligt at bygge mere på den hvis det har interesse.

Mvh Rasmus
Avatar billede Thorsagerdk777 Nybegynder
01. juni 2011 - 22:03 #4
Ja jeg får også brug for en bærbar til eksamen snart, men i alle de andre tråde siger de en bærbar går hurtigt ned og ikke kan trække krævende spil, som f.eks. Company of heroes, eller hvad? Så tænker på at købe en ordentlig stationær som holder godt, f.eks. komplett gamer 6K, og vente lidt med en bærbar da jeg gerne vil spille css hurtigt og company of heroes med god grafik, grunden til jeg overvejer bærbar er jeg gerne vil slæbe den med i skolen til frikvarterene, hvor man så kan spille pcm eller fm. Nogle flere forslag?
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
02. juni 2011 - 00:13 #5
Du behøver ikke en så voldsom bærbar for at klare de to spil. En fin bærbar fra Bilka på tilbud kan sagtens klare det.

Personligt har jeg en stabil gamerpc, som dog er ved at være oppe i årene, og så har jeg en relativ ny bærbar, på ca ½ år. Bærbaren er netop købt i bilka på tilbud til 3900. Den fungerer perfekt som studiebærbar, og samtidig kan den købe FM 2011 på stabilt niveau, til den daglige pendlertur.

Det er også sådan jeg vil anbefale dig at skrue det sammen.
Avatar billede Rasmus1306 Nybegynder
02. juni 2011 - 08:15 #6
Du kan jo også samle din stationære selv = få endnu bedre computer for pengene.

Tower: www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=603160 - 799
Bundkort: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=626482 - 1649
Processor: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=619272 - 1999
RAM: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=618010 - 649 (muligvis x2 for 16 GB RAM)
Grafikkort: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=622728 - 1549
Strømforsyning: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=460922#extra - 995
HArddisk: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=627518#extra - 395
OS: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=629546#info - 795

Samlet Pris: 8830 kr

en fin skærm:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=616628#extra - 1099

samlet med skærm: 9929 kr

den vil sparke numse og holder et godt stykke tid.

du kunne evt. søge efter de samme dele på edbpriser.dk for at se om der skulle være nogen steder du kan få dem billigere. (ANBEFALET) og derefter (inden du bestiller) tjække det pågældne firma ud på trustpilot.dk

vælger du ovenstående bliver du IKKE skuffet det kan jeg garantere.
Avatar billede Rasmus1306 Nybegynder
02. juni 2011 - 08:20 #7
og har du ikke samlet computer selv før, kan du følgde denne guide:
http://www.youtube.com/user/NCIXcom#p/search/1/HIJx6Y3tofg

det er godt nok andre dele + nogle ekstra ting. men ellers det samme. its pretty simple :p
Avatar billede Thorsagerdk777 Nybegynder
04. juni 2011 - 23:54 #8
Er blevet advaret mod selv at samle, da tingene skal passe sammen og risikerer at gå i stykker, fordi jeg så selv står med regningen, er stadig i tvivl, det kan blive begge dele.

tak for de gode svar!:)
Avatar billede Rasmus1306 Nybegynder
06. juni 2011 - 10:24 #9
tingene passer sammen :)
har siddet og fundet ting der passer til hinanden ;)

ovenstående er en temmelig hardcore maskine, self vil der altid være bedre, men for 10k er det noget med tryk på ;)
Avatar billede bobo_henriksen Nybegynder
06. juni 2011 - 10:46 #10
http://www.topdata.dk/product.asp?product=7559

denne pc holder til dit brug og mere til den kan sagtens køre videre på det nye spil market max settings 2-3 år endnu og kan self opgraderes  senere hen

og så får du jo også de 2 års garenti koster 7500kr :D
deres kvali er god har selv lige købt en af deres ultimate gamer pc's

* INTEL i5 2500K (SOCKET 1155), 4x 3.3ghz (NÆSTEN SÅ HURTIG SOM i7 2600K I SPIL)
*** HUSK AT DET ER "K" MODELLEN (UNLOCKED) ***
* 1536MB DDR5 GTX580, NVIDIA GEFORCE, 2xDVI, 1xHDMI
* ASUS P8P67 REV3, BUNDKORT M. USB3.0 OG SATA3/600 OSV.
* 4GB DDR3 1600MHZ RAM, KINGSTON *10 ÅRS GARANTI* HYPER-X
* 24x SATA DVDBRÆNDER +/-, OG DVD-RAM (SONY)
* 700W 80+ CERTIFIED CORSAIR STRØMF. (700GS) *SUPER SILENT*
* 500GB SATA3 WESTERN DIGITAL HARDDISK,7200RPM
* 7.1 SURROUND LYDKORT
* 10x USB PORTE (2STK USB 3.0) (2 PÅ FRONT, 8 BAGPÅ)
* GIGABIT NETKORT (1000Mbit)
- KABINET COOLERMASTER ELITE430, ANDRE KAN VÆLGES