Avatar billede bungi Novice
16. juni 2011 - 16:58 Der er 9 kommentarer

linke til javascript dokument ?

Hej allesammen !
Jeg er i gang med at lave et spil i javascript, fordi det ville være lidt sjovt at prøve. spillet minder lidt om travian, hvor man kan købe ting og sådan. problemet er at jeg skal bruge undersider til hver shop, eller hvad man nu siger, hvilket jeg ikke ved hvordan man gør. på forhand tak for hjælpen!
Avatar billede pstidsen Novice
16. juni 2011 - 17:16 #1
Er det bare det her?
<script type="text/javascript" src="/shop1.js">
Avatar billede bungi Novice
16. juni 2011 - 17:44 #2
Jeg synes jeg har prøvet det, men jeg ved heller ikke helt hvordan man bruger det du har skrevet?
Det er fordi at jeg har flere html filer der bliver linket over til, men jeg har globale variabler, som skal gælde for alle siderne. Eksempelvis, kunne man måske købe en bil, mens man på en anden side kunne købe jakker. Problemet er at variablen penge, skal kunne bruges ind over flere sider, dvs. at den skal kunne trække penge fra når man er inde i "jakker.html" og "biler.html" fra det samme sted.
Hvis du forstår hvad jeg mener :P
Avatar billede pstidsen Novice
16. juni 2011 - 17:48 #3
Jeg kan ikke meget JavaScript, men jeg er ret sikker på at koden fra #1 virker som php include (hvis du kender det). Altså når du skriver <script type="text/javascript" src="www.ditdomæne.dk/shop/penge.js"></script> bliver filen penge.js lagt ind i kildekoden på den side hvor <script type="text/javascript" src="www.ditdomæne.dk/shop/penge.js"></script> står.
Avatar billede majbom Novice
16. juni 2011 - 18:29 #4
det er jo ret svært at gætte hvad en "underside til en shop" er...
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2011 - 18:36 #5
Hvis du pakker shop.js'erne ind i lidt html, kan du hente dem ind i iframes
- så er der stadig adgang til de globale variable på hovedsiden.
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
16. juni 2011 - 20:01 #6
Bemærk lige at hvis du laver hele spillet client side (i javscript) tager det ikke mange sekunder at give sig selv uendelige penge og købe alting i dit spil hvis du ikke sørger for sikkerhed af en eller anden slags.

Det er selvfølgelig ikke noget problem hvis det bare er et hyggeprojekt for din egen fornøjelses skyld, jeg ved ikke hvad du har af planer for det.
Avatar billede bungi Novice
16. juni 2011 - 20:06 #7
TOM:
Kan du give et par eksempler på lidt kode og opstilling af det hele? Nu er jeg kun begynder, så det er lidt svært endnu

pstidsen:
Jeg kender en smule php, men det er også ret begrænset. Men fungerer det så ligesom en "style.css" fil eller hvordan? Sådan som jeg har forstået, kan jeg skrive nogle ting i en ".js" fil, som så kan fungerer over så mange html filer det skal være?
Avatar billede pstidsen Novice
16. juni 2011 - 20:16 #8
Ja jeg er ret sikker på at det virker ligesom link til css, men som sagt ved jeg ikke så meget om JS, så tror mere du skal lytte til noget af de andre eksperter :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2011 - 22:10 #9
Du lægger en iframe på din side, men sådan at den ikke er synlig:

<div style="position:absolute; top:-1000px; left:-1000px; width:10px;">
    <iframe name="shopLoader" src="nothing.html"></iframe>
</div>

I din JS (på hoved-siden), kan du så "åbne shoppen" med noget der ligner:
window.shopLoader.src="bukseshop.html"

bukseshop.html er bare et skalkeskjul for din java script:
<html><head><script>
    alert("Velkommen til bukseshoppen, du har "+window.parent.penge+" grunker i pungen.")
</script></head></html>