Avatar billede nissetec Nybegynder
17. juni 2011 - 10:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sammentælling af tekstværdier ud fra liste

Hej.

Jeg har nu kværnet hjælp-filer, google og exp.dk, men jeg kan ikke finde noget om dette. Måske kan man ikke, men jeg prøver lige her :)

Jeg har en række fra a1 til j1, som hedder dag1 til dag10. Nedenunder de dage står et navn (f.eks. a2=søren, b2=carsten, c2=søren, d2=anders ...osv).

Så har jeg en liste over navne i kolonne q (q1:q3 - bare for at have det et sted), hvor der står søren, anders og brian nedenunder hinanden. Den har jeg defineret et navn for (for nemhedens skyld) = "ledere".

Jeg har nu brug for at sammentælle det antal gange, lederne i listen samlet set figurerer i a2:j2. Jeg vil jo gerne have, at kriteriet kigger i listen, så hvis der er ændringer i listen af ledere, så skal jeg kun rette selve listen.

Jeg kunne ikke få tæl.hvis til at virke med noget.

Kan man dette?

På forhånd meget tak :)
Avatar billede natkatten Mester
17. juni 2011 - 10:37 #1
Ja, dette kan gøres på flere måder. En af måderne er vist her:

TÆL.HVIS($A$2:$J$2;$Q1)

Denne kan indsættes i f.eks. R1 og så kopieres ned i forhold til de navne, som står i Q-kolonnen
Avatar billede nissetec Nybegynder
17. juni 2011 - 11:07 #2
Ja, men hvis jeg nu er lidt besværlig og ville have hele resultatet i 1 celle? Der er nemlig flere stedet i arket, hvor jeg har brug for funktionen. Nu beskrev jeg bare det simpleste scenarie :)

Jeg kan jo også plusse (tæl.hvis...+tæl.hvis...), men listen er dynamisk. Nogle gange er der 3 navne i listen, andre gange 5.

Vi er på sporet, men mangler en form for:
TÆL.HVIS($A$2:$J$2;ledere)
men ovenstående giver bare 0.
Avatar billede natkatten Mester
17. juni 2011 - 12:12 #3
Hvad med at anvende denne:

=SUMPRODUKT(--(A2:J2=Ledere))

Du kan definere det navngivne område "ledere" som du vil. Dvs. at den kan være dynamisk med færre eller flere ledernavne. F.eks. Q1:Q10
Avatar billede nissetec Nybegynder
17. juni 2011 - 12:29 #4
Yes :)

Det er lige i øjet. Skriver du et svar?
Avatar billede natkatten Mester
17. juni 2011 - 12:37 #5
Det kommer her.

For de, der ikke kender syntaksen med den dobbelte negation, så anvendes den til at konvertere boolske operatorer (SAND eller FALSK) til den numeriske ækvivalent (1 eller 0), hvorefter SUMPRODUKT kan foretage sammentællingen.

/natkatten
Avatar billede natkatten Mester
17. juni 2011 - 13:11 #6
Du skal lige være opmærksom på, at hvis du definerer dit navngivne område ("ledere") med blanke celler med henblik på at kunne udvide med nye ledere, så vil disse også indgå i sammentællingen, hvis der i området A2:J2 er blanke celler! Dvs. at området skal indeholde værdier for at sammentællingen fungerer efter hensigten. For at undgå dette, så kan du oprette navnereferencen ved hjælp af FORSKYDNINGS-funktionen. I dit eksempel vil formelen se sådan ud (hvis dit ark hedder 'Ark1'):

=FORSKYDNING('Ark1'!$Q$1;0;0;TÆLV('Ark1'!$Q:$Q);1)
Avatar billede nissetec Nybegynder
17. juni 2011 - 14:54 #7
Takker for hjælpen. Og sidste kommentar var perfekt, den løb jeg lige ind i.