Avatar billede tha_painter Nybegynder
09. juli 2011 - 16:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fri data?

Jeg har fået Cbb 5 timers fri tale og 600 mb data.
Når jeg går på nettet trådløst fra min mobil logger jeg altid på de nærmeste netværk.
Mit spørgsmål er om jeg bruger af mine 600 mb data hos Cbb, når jeg opretter forbindelse via andre udbydere?
Avatar billede pstidsen Novice
09. juli 2011 - 16:47 #1
Du bruger andre udbydere. Også kaldet WiFi. WiFi er gratis. Det mobile netværk (de 600 mb) koster medmindre - man som dig - har X mb gratis.
Avatar billede pstidsen Novice
09. juli 2011 - 16:48 #2
Det mobile netværk (de 600 mb) koster medmindre - man som dig - har X mb inkluderet i abonnementet.*
Avatar billede tha_painter Nybegynder
09. juli 2011 - 16:49 #3
ahh, så det er kun hvis jeg logger på via mit eget netværk det koster?

-Og er det egentlig ikke lidt noget svineri at logge på andres?
Avatar billede tha_painter Nybegynder
09. juli 2011 - 16:51 #4
okay, fx nu står der en liste over forskellige måder jeg kan logge på sonofon på? Det gør der altid, selvom jeg aldrig har sonofon.
Hvis jeg logger på et af dem, logger jeg så på en andens netværk?

Beklager de ubegavede spørgsmål, men har ikke så meget styr på netværk.
Avatar billede pstidsen Novice
09. juli 2011 - 16:55 #5
hvis du logger på dit eget netværk bruger du heller ikke af de 600 mb. Så kører det over den udbyder du får dit internet til computeren. Det er kun hvis du IKKE er logget på et WiFi hotspot at du bruger af de 600 mb.

-Og er det egentlig ikke lidt noget svineri at logge på andres?

Jo - det er faktisk også ulovligt. Se f.eks. http://www.computerworld.dk/art/115166/derfor-er-det-ulovligt-at-039-laane-039-naboens-wifi og bare google: http://www.google.dk/search?sclient=psy&hl=da&site=&source=hp&q=logge+p%C3%A5+andres+wifi&btnG=S%C3%B8g&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1#sclient=psy&hl=da&source=hp&q=lovligt+logge+p%C3%A5+andres+wifi&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2
Avatar billede pstidsen Novice
09. juli 2011 - 16:56 #6
#4: Ja det lyder som om det er en andens netværk, men stik mig lige telefon mærke og model, så jeg kan være helt sikker.
Avatar billede tha_painter Nybegynder
09. juli 2011 - 16:58 #7
tror grunden til jeg ikke helt er sikker på om jeg forstår det er, fordi jeg ikke kan se, hvordan jeg går på nettet uden wifi.

Men fair nok, holder mig fra andres WIFI :)
Avatar billede pstidsen Novice
09. juli 2011 - 17:03 #8
Du skal ikke gøre andet end at tænde din telefon med SIM kort i og så gå på nettet, for at blive væk fra andres WiFi. Du skal ikke "logge på" Onfone for at bruge af de 600 mb. Det gør den automatisk når den IKKE er tilsluttet WiFi. Det jeg vil anbefale er:

Log på dit EGET WiFi når det er inden for rækkevidde (når du er hjemme). Det skal du fordi dit eget WiFi er hurtigere end det mobile netværk (de 600 mb fra Onfone) og fordi at du ikke bruger af de 600 mb når du er koblet på dit eget WiFi.
Brug det mobile netværk, når du ikke er hjemme.
Derudover skal du have kode på dit eget WiFi, så andre ikke kan logge på det ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. juli 2011 - 17:14 #9
okay, fx nu står der en liste over forskellige måder jeg kan logge på sonofon på? Det gør der altid, selvom jeg aldrig har sonofon.
Hvis jeg logger på et af dem, logger jeg så på en andens netværk?

Beklager de ubegavede spørgsmål, men har ikke så meget styr på netværk.

Du har CBB, og de kører på Telenors net.
For at bruge af de inkludere Mb, skal du blot lade være med at gøre det via wifi.
600 Mb er dog ikke meget, og ikke fri data (med hastighedsnedsættelse når 600 Mb er brugt), så få fat i en app, der kan holde styr på dit forbrug - f.eks. 3G watchdog.

#8 Onfone???
Avatar billede pstidsen Novice
09. juli 2011 - 17:16 #10
Undskyld. Alle de gange jeg har skriver Onfone mente jeg selvfølgelig CBB :-)