Avatar billede bornstein Juniormester
15. juli 2011 - 11:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

7 som 100 procent

Jeg har åbnet en skabelon/ model som viser en grafisk cirkel med 12 felter. Disse score fra 0 til 10. Som et edderkop spind med 0 i midten og 10 yderst og 12 felter.
Men mit udgangspunkt er en besvarelse, hvor scoren går fra 0 til 7 point. Og derfor vil jeg gerne have, at 7 (maks) er lig med 100 procent.
Hvad skal jeg ændre og hvor?

Jeg er total amatør på dette felt, så venligst skridt for skridt og helt elementært. Håber det kan give sig.

Venligst
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. juli 2011 - 11:10 #1
Hvis 7 = 100, så kan du finde ud af hvad 1 er ved at:

100 / 7 = 14,28571428571429

1 = 14,28571428571429
2 = 14,28571428571429 * 2
osv....
Avatar billede bornstein Juniormester
15. juli 2011 - 11:36 #2
Herligt

Men hvor og hvordan retter jeg til?

Er det i hver felt?
Der er ved en overordnede kode der kan ændres?

Venligst
Avatar billede henriknl Nybegynder
15. juli 2011 - 11:37 #3
Helt fra bunden; vælg cellen eller de celler der skal vises i procent. Højreklik og vælg formater. Under fanen "tal" kan du vælge procent-visning.
Hvis du fx har svaret på dit spørgsmål (altså den variable værdi mellem 1-7) i celle A1, så kan du lave formel ala beskrevet ovenfor: =100%/7*A1 (obs: hvis du ikke vælger procentvisning vil den nok skulle være =100/7*a1 , altså uden %)
Avatar billede henriknl Nybegynder
15. juli 2011 - 11:48 #4
Hvis fx dine svar står nedadgående i en kolonne kan du - med musen - trække din formel i samme retning ved at hive i kanten af cellen med din procent-formel - altså parallelt (og med samme afstand mellem) med kolonnen der rummer svarene.
Avatar billede bornstein Juniormester
15. juli 2011 - 11:52 #5
Tak

Men jeg er desværre billed menneske og forstår ikke det sidste. Jeg har nu lykkes at væge procentvisning.

Måske jeg ikke har forklaret mig ordentlig. Jeg ønske en skala fra 0 til 7. Og ud fra dette dannes et grafisk mønster kunne også være søjler, men er altså et edderkop spind.
Jeg indsætter altså f.eks. tallet 3,5 i celle A. og vil gerne have dette afbilledet som netop 3,5 i spindet.

Jeg kan desværre ikke forstå anden del af dit svar. Men takker for forsøget.
Venligst
Avatar billede store-morten Ekspert
15. juli 2011 - 12:17 #6
Excel version?
Avatar billede henriknl Nybegynder
15. juli 2011 - 12:32 #7
Det sidste blev nok også lidt snørklet fra min side. Når det bliver grafisk er der lidt forskel på om du kører excel 2003 eller en nyere i forhold til hvad du skal gøre for excel spytter det rigtige diagram ud for dig. Ud fra det du beskriver vil jeg nok anbefale en visning i søjlediagram.

Generelt, uafhængigt af version, bør du når du laver grafen; Vælge dine svar-værdier (0-7) som scerieværdier og fx dine spørgsmål eller spørgsmålnummer som kategori/akseetiketter. På den måde vil du få værdierne fra 0-7 i "højden" på et søjlediagram eller punktvisning.

Sørg for de forskellige værdier står ved siden af hinanden fx:
celle A1: spørgsmål(snummer), celle B1 svar-værdi.
Sørg også for de efterfølgende værdier står lige under, så du nemt kan markere alle de relevante data på en gang (fx celle a2 spørgsmålsnummer for næste spørgsmål og celle b2 svar-værdi for efterfølgende spørgsmål og så fremdeles på a3 og b3).

Prøv at markere hele dynen af tekst og værdier du skal have ind i din graf, opret et søjlediagram - og se om ikke du er ret tæt på en brugbar løsning?
Avatar billede bornstein Juniormester
15. juli 2011 - 13:18 #8
Jeps.

Jeg fulgte dit råd (tror jeg) og kopierede til et nyt ark. Og smed det ud i et spindelvæv. Denne gang uden procent men med et tal kun.
Og nu står det flot med et maks på 7 i yderst tråd (kanten af nettet)

Super

Tak for råd og dåd.

Hermed point

Tjek min blog: http://born2b.wordpress.com/

Herligst
Bent
Avatar billede bornstein Juniormester
15. juli 2011 - 13:19 #9
Point (tror jeg)