Avatar billede safesite Nybegynder
18. juli 2011 - 20:37 Der er 3 kommentarer

Joomla - tilpasning muligt?

Jeg agter, at installere og køre Joomla på en one.com hjemmeside. Jeg har set flere tråde mht. installationen og vejledning når man foretager denne hos one.com så dette problem er ryddet af vejen.

Derimod agter jeg, at foretage et grafisk layout hvor jeg har en slags velkomstside hvor man hhv. kan vælge og gå til det ene undermenu eller til det andet. Disse to skal så lede til joomla-delen men med hver sit emne.

Nu er spørgsmålet hvordan man nemmest kan linke til joomla-delen eller om det er så ukompliceret som, at linke til en hvilken som helst anden html-side selv om denne side befinder sig i joomla.

Derudover vil jeg gerne forhøre mig om hvordan man kan tilpasse joomla sådan som man rent grafisk ønsker det? Altså fjerne nogle elementer som f.eks. menuer der er i vejen og/eller forstørre/formindske andre elementer. Her tænker jeg på, at sætte nogle grafiske albumpræsentationer af fotos ind som man kan finde under tilføjelserne i joomla og så placere disse der på siden hvor man ønsker.

Er der nogen som kan svare på ovenstående og/eller give mig et fingerpeg hvordan det rent tekniske fungerer?

Kan man i øvrigt installere joomla uden, at gå "live" med det samme og dermed afprøve den nye side på selve webserveren hos one.com?
Avatar billede Himbear Nybegynder
18. juli 2011 - 21:00 #1
Det er forholdvist nemt, at ændre på designet i Joomla. Du kan styre hvad der skal vises hvor under Extensions -> Module Manager

Og resten skal du rette i din skabelon. Hvis du tager udgangspunkt i en af de faste skabeloner kan du rimeligt nemt gennemskue hvordan man laver sit eget layout.

www.albagrygallery.com har jeg brugt en særlig skabelon til forsiden uden ret meget Joomla-indhold. Du må kunne gøre noget ligende med dit webdesign.
Avatar billede safesite Nybegynder
19. juli 2011 - 21:28 #2
Hej Tino,

og tak fordi du tog dig tid til, at svare på mit spørgsmål. :-)

Jeg har i går oprettet en prøveserver med XAMPP og så Joomla for, at teste hjemmesideskabelonerne lokalt på mit Win XP system. Efter indledende problemer, en smule Google og løsning af samme har jeg downloadet og fået installeret de "templates" jeg fik på nettet for Joomla 1.6.

Jeg kan få disse templates til, at blive valgt og vist men der er et lille problem. Når jeg ser dem "live" via linket fra deres downloadside inden selve download så kan jeg se menuer, tekst, flash/xml-gallerier osv. Det hele er der.

Når jeg åbner templaten op i Firefox efter installation og valg i Joomla admin panelet så kan jeg kun se siden UDEN nogen som helst fyldtekst osv. Jeg tænkte her, at den del var allerede fyldt i som mumletekst (du ved, bare tekst eller lorem ipsum osv.) men der er f.eks. login-delen, main menu, Home delen og det generelle visuelle layout hvilket - som nævnt - altså altsammen fungerer fint (dog uden tekstfyld).

Nu ved jeg ikke for hvilken årsag men jeg kan jo selvfølgelig altid selv tilføje tekst i Joomla admin panelet. Derimod er jeg lidt i tvivl om følgende...

Du snakkede om, at du kunne tilpasse dit template under det link du postede. Men her i Joomla ser jeg ikke de samme muligheder (eller kan bare ikke finde dem) hvor jeg definerer, fjerner, forstørrer eller formindsker på både bredde og højde i de enkelte "dele" der udgør siden.

F.eks..., hvis jeg nu kigger på mit template er der øverst en sort tynd stribe i baggrunden til tre små menuknapper (site hierarchy osv.), derunder en bred grålig stribe og nedenunder denne en stor hvid stribe som til sidst igen efterfølges af en bred grålig stribe. De to sidste bliver overlappet af et animeret billedegalleri (med en tekstoverskrift) som skifter konstant nogle fotografier.

I den hvide del er der så til venstre "Home" til højre "Main Menu" derunder også på højre side "Login Form" med de sædvanlige input bokse, "Log-in" knappen osv. og til sidst i den nederste grå stribe "Copyright-linket" o.l.

Nu vil jeg måske gerne lave hele baggrunden af alle disse striber sorte og centrere en tabel med noget indhold i midten af siden eller fjerne nogle af elementerne med "Home", "Main Menu", måske endda flytte dem et andet sted hen osv. osv. osv.

Og det er denne del jeg kan se du har lavet i dit layout (hvis ikke jeg tager fejl) hvor du har kontrol over bredde, højde og positionen af elementerne.

Kan du fortælle mig mere om netop dette...?

Alle andre er også velkommen til, at komme med deres input skulle der være mulighed for det.

På forhånd, tak for enhver god idé. -)
Avatar billede safesite Nybegynder
19. juli 2011 - 21:30 #3
Hov, glemte lige noget...

Er der nogen som ved om man kan lave et Joomla template på den ene eller anden måde fra grunden af og hvad man har brug for, at lave sådan et template...?