Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
31. juli 2011 - 13:33 Der er 7 kommentarer

Voldsomt dataforbrug - hvorfra?

Hej

Min mor ville gerne have en HTC Desire, så det fik hun.
Jeg fik lagt de fornødne ting ind - men sørgede også for at fravælge automatisk synkronisering, så data-forbruget ikke gik amok.

Nu er hun blevet trukket mange penge alligvel fra hendes udbyder - og jeg har fået udspecificeret dataforbruget.

Det er meget lidt fortællende, men kan nogle kloge hoveder komme med et bud på, hvad pokker al den datatrafik i så små mængder går til - og hvordan jeg evt. sørger for, at hun ikke kommer til at betale, når hun ikke bruger den til meget andet end at tjekke mail og vejrudsigt - og næsten udelukkende bruger den derhjemme, hvor den hooker op på deres trådløse internet?

Her er filen med dataforbrug for juli (hun fik den primo juli).

http://gupl.dk/63397/
Avatar billede Blueeyez Mester
31. juli 2011 - 13:51 #1
Spørg udbyder, kommer os an på hvilke abonnement hun har, jeg mindes at hvis du fx har 3 og de så benytter TDC's net så koster det en del ekstra oven i.. så jeg vil foreslå dig at kontakte dem i har mobilt bredbånd til den igennem og så få evt en fast pris på det.. ved andre har det for kender andre der har mobil med 3g uden at få kæmpe regninger grundet abonnementet har fast data forbrugspris
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
31. juli 2011 - 13:59 #2
Hun har Telia Ringo, hvor hun betaler 5 kr./MB - og ifølge en data-app, jeg har installeret, har hun brugt under 3 MB!

Hun er blevet opkrævet for over 60MB i løbet af måneden, så jeg gad godt vide, hvad det ekstra er, men jeg tvivler på Telia kan se andet end den fil, jeg vedlagde første indlæg.
Avatar billede Blueeyez Mester
31. juli 2011 - 14:12 #3
Ja det er så en af de forhandlere jeg holder mig langt fra, telia er nok et af de værste forhandlere her i landet som virkeligt er ligeglade med deres kunder på flere områder har oplevet flere episoder hvor folk nærmest blot er blevet grint af i ansigtet af dem.. vil anbefale evt: sonomio.com det er folk der har arbejdet for tdc som blev træt af tdc og derfor lavede de så deres eget lille firma :) Der kan du vælge hvor mange GB data hun skal bruge og hvis hun kun har brugt 3 MB data så er en 0,5 GB (500 MB) data pakke rigeligt (Vidst det laveste)
Avatar billede kennethbon.dk Nybegynder
31. juli 2011 - 14:15 #4
Men Telia er trods alt ret store - hvordan kan de regne så meget 'forkert i dataforbrug??
Avatar billede Blueeyez Mester
31. juli 2011 - 14:45 #5
Ved ikke, men problemstillingen er jo at du ikke har dokumentation, medmindre det der app du har lagt på den er præcis og kan sige hvornår den blev startet og hvornår den sluttede.. svært for mig at sige så meget har ikke selv en mobil med net osv endnu da jeg er ret skeptisk overfor det endnu..
Avatar billede claes57 Ekspert
31. juli 2011 - 16:47 #6
hvis en app med fx vejr konstant henter vindretning og angiver den, så kører den jo altid - men ret få data.
Luk alle apps - for vejret: kig ud.
Avatar billede chalde Seniormester
31. juli 2011 - 21:01 #7
Brug en widget eller andet til at slukke for data når det ikke bruges.
F.eks: https://market.android.com/details?id=net.maicas.android.apnoo&feature=search_result

Men generelt: Har man en smartphone, bør man have flatrate på data.